Gå til innhold

Ja, Toyota ruster!

Ranger emnet


Driver55

Anbefalte innlegg

Toyotaene nå til dags ruster nok sjelden i karosseri og andre synlig steder. Generellt ser en mye oftere VW, Mersedes og Audi biler med rustangrep på bakluker, dører og lignende.  Må være noe feil med produksjonsprosessene i Tyskland.. Skoda som lages på andre "VW" fabrikker har f.eks mye mindre rust ifølge Svensk Bilprovning, de som har den største databasen over slikt.

Men..har du sett på understellet til Toyotaen din??  Jeg har kjøpt 3-4 år gamle biler av alle Avensis modellene og understellsbehandlingsfirmaene har hver gang gitt alarmerende bilder og tilbakemelding om omfattende rustangrep. Rust som eg. har kommet altfor langt. Jeg skjønner hvorfor når jeg leste nylig i Motor at Toyota aldri understellsbehandler nye biler. https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512  . Mange merker gjør det. Burde vært obligatorisk.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme erfaringen har jeg med ett par-tre Avensiser. Saga Antirust i Oslo anbefalte og sandblåse understellet og prime det på nytt, ev. legge på noe glassfibermassse der rusten har spist for mye av metallet. Det synes jeg er altfor dyrt på en bruktbil så de sprøytet på en kjemisk ruststopper som danner en hard forsegling sammen med rusten. Utsetter problemet litt, men synes synd på neste eier av bilene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet å jobbe med understellet til Toyotaer når jeg var mekaniker. 

Alt på 5-6-7-8 år gamle biler måtte som regel varmes rødt for det var noe vits å røre skruene. 

Ingen form for legering på noe skruer. 

Mange produsenter bruker ofte syrefaste eller skruer som er behandlet fra fabrikk. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrefaste var de nok ikke, var mer et begrep som vi brukte der jeg jobbet for å beskrive behandlede skruer. 

Skrudde ut skruer fra traversen på 10 år gamle biler som så helt nye ut blant annet. 

Det har mye å si hvor bilen er kjørt og hvor ofte den er vasket og, så det kan være store lokale forskjeller på hvordan en bil er å jobbe med. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår