Gå til innhold

Oljeskift automatkasse

Ranger emnet


NickLars

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for 6 års service på D-max'en, og det skal i følge service-skjemaet byttes olje på automatkassen etter 6 år/120000 km. Er det noen som tør svare på om det strengt tatt er nødvendig å bytte den olja nå, med tanke på at den bare har gått rundt 70000 km, og veldig sjeldent har trukket "tung" lass. Blir bare en og annen tur med ca 2300 kilo campingvogn på sommeren. 
"Billig" forsikring å bytte olja etter 6 år, eller går det (forhåpentligvis) bra å vente til bilen nærmer seg 120000 kilometer?

Menn er barn, bare i større målestokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Det går også på år. 

Med tanke på hva slags delepriser det er på disse japanske pickup-ene så ville jeg ha fulgt serviceintervallet til punkt og prikke. 

Heller 5000 kr i oljeskift enn 100 tusen for ny girkasse. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jesper1201 skrev:

Automatoljeskift på D-Max skal gjøres hver 60’000 km. 

På skjemaet for kontrollpunkter står det at den skal byttes ved 120000 km ved normal bruk. Eventuelt 60000 km ved mye høy belastning. 
Tenker uansett det sikkert er lurt, og en forholdsvis rimelig forsikring (har fått pris på 16000,- for service inkl oljeskift på gear), men tenker samtidig at behøver jeg ikke i år så... :-)

Skjermbilde 2021-03-26 151637.png

Menn er barn, bare i større målestokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din bil og du gjør hva du vil. Hadde aldri kjøpt en bruktbil med automat uten historikk på oljeskift. 

Har du tenkt å ha den til den ikke går mer, så blir det ditt problem den dagen kassa ryker. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene. 
Hadde uansett tenkt å bytte olje på kassa. Bare ikke nødvendigvis i år. Med min bruk av den bilen blir den sikkert 12 år før jeg når 120000 km. 
Men er nok en såpass rimelig utgift å bytte den olja, enn å risikere å måtte bytte eventuelt overhale kassa, at det nok bare er å få den byttet i år. Greit nok at de bilene er forholdsvis skuddsikkert bygd, men de behøver nok litt kjærlighet også.
Har hatt årlig service på merkeverksted til nå, men blir nok å ta normale servicer selv fra nå av, nå som garantien er historie. Ingen planer i overskuelig fremtid med å kvitte meg med den bilen. Ser frem til å kunne sette inn baksete gratis om 24 år  :-D

Menn er barn, bare i større målestokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ingen problem med å skifte girolja på 120.000km. Aldri vært borti girkasse havari enda på isuzu pga oljeskift.

Vi bytter på 120.000km. Også skifter vi på 60.000km på biler som drar mye henger. feks byggfirmaer osv..
Det er uansett ikkenoe problem å vente ett år hvis du ikke vil ta utgiften nå.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår