Gå til innhold

Verkstedet mener glødepluggene er fastgrodde

Ranger emnet


Bernhard02

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått min golf (VI 4WD Diesel 2009 modell) gjennom eu kontrollen. Verkstedet fant da ut at glødepluggene bør skiftes. Jeg synes selv at bilen har begynt å bli litt tungstartet. Derfor fikk jeg verkstedet til å skifte glødepluggene. Når verkstedet skulle skifte glødepluggene fant de ut at glødepluggene satt så godt fast at de var redd for at de ville knekke. Da ringte verkstedet meg , og sa at de avbrøt reparasjonen slik at jeg fikk tenke meg om, hva jeg ville gjøre. De sa at verste senario var at hele topplokket må demonteres, og dette er en omfattende jobb som fort kan koste opp mot 30.000 kroner. De fortalte meg også at hvis glødepluggen knakk så var det en liten sannsynlighet for at de kunne få den ut med det verktøyet de hadde, men at dette var lite sannsynlig. Jeg er glad for at verkstedet ikke tok sjansen siden dette kan bli veldig dyrt. Jeg kjøpte bilen, for et halvt år siden og er veldig fornøyd med bilen, og den har nylig bikket 200000 km. Jeg hadde bilen hos automester tror du det er større sannsynlighet, for at merkeverkstedet møller kan få ut glødepluggene selv om de er fastgrodde? Er det verdt å kanskje koste på bilen som er verdt rundt 60000 kr så mye? Hva blir konsekvensen med å kjøre med slitte/defekte glødeplugger over tid? Er det ofte at glødeplugger knekker, og at de må opp med hele motoren? Dette er dyrt for meg på 18 år, som kanskje må bruke så mye penger bare på å skifte glødeplugger. Hva anbefaler du meg å gjøre med denne kjedelige saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er notorisk for å få glødeplugger som irrer fast i toppen. Så mye som 1/3 av bilen jeg skal røre glødepluggene på sitter minst 1 av de. 
Har dog. enda ikke knekt en eneste glødeplugg på VW, de kommer som regel hele ut med litt jobb. På omtrent halvparten av bilene de sitter på må gjengene i toppen friskes opp før nye monteres, da de gjerne får litt medfart på vei ut. 

Og nei, merkeverksted får ikke gjort noe annet enn Automester, det avhenger mer på hvilken mekaniker som skrur på bilen. 

Har et bilde av 4 glødeplugger jeg skrudde ut av en lignende motor denne uka, men får ikke lastet det opp dessverre. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

14 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Disse motorene er notorisk for å få glødeplugger som irrer fast i toppen. Så mye som 1/3 av bilen jeg skal røre glødepluggene på sitter minst 1 av de. 
Har dog. enda ikke knekt en eneste glødeplugg på VW, de kommer som regel hele ut med litt jobb. På omtrent halvparten av bilene de sitter på må gjengene i toppen friskes opp før nye monteres, da de gjerne får litt medfart på vei ut. 

Og nei, merkeverksted får ikke gjort noe annet enn Automester, det avhenger mer på hvilken mekaniker som skrur på bilen. 

Har et bilde av 4 glødeplugger jeg skrudde ut av en lignende motor denne uka, men får ikke lastet det opp dessverre. 

Takk for svar. De mente at glødepluggene var "innsota" og satte godt fast derfor ville de ikke ta sjansen siden dette kan bli dyrt. Så det du mener er at det er sjeldent at de knekker? Så hvis jeg tar sjansen, og lar verkstedet skrur mer så går det mest sannsynlig bra? Håper virkelig at de klarer det. Men jeg er fortsatt usikker på hvilket verksted jeg skal gjøre det på. Fikk faktisk reparasjonen gratis av automester siden at de ikke ble noe resultat av det de gjorde. Men vurderer kanskje møller siden de har mer erfaring på golf og har mer verktøy. Men hvis de på møller må opp med motoren for å få opp den knekte glødepluggen det er nok dyrere enn automester. Så det var veldig interessant høre at du mente at det er mer personavhengig enn om hvilket verksted det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det garantert går bra, sier bare at jeg enda ikke har knekt noen. Skal også sies at jeg har gitt opp 1 eller 2 biler før det har gått for langt, i frykt for at de knekker eller setter seg fast halvveis ute, det blir å stå på mekanikerens vurdering. 

Har dog trua på at de kommer ut med litt jobb og tålmodighet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår