Gå til innhold

Død xl7

Ranger emnet


nordcaddi

Anbefalte innlegg

Har en 2003 mod xl7 med RHW motor som ikke vil starte, litt historie med bilen.

Motor stoppet under normal kjøring, vet ikke om det var noen lamper som lyste da jeg ikke var med i bilen. Men den hadde vist røyklagt hele Narvik by før den stoppet.

Merkeverksted undersøkte bilen, fant ingen feil. dem byttet trykkregulatoren på høytrykkpumpa uten at det ga resultat. Motor hadde fylt seg opp med diesel i bunnpanna. tok da bilen hjem og startet feilsøk da det kanskje var noen dyser som var konstant åpen. Prøvde å ta dem ut, men alle som har prøvd det på en RHW motor, vet hvordan det ender.

Fikk tak i en brukt motor som gikk før den ble tatt ut og monterte den. Men da startet tenkingen, den ville ikke starte. Har studert forumet her inne med startvansker av disse bilene, å prøvd det som tenkes kan. Er det noen smarte ting som ikke er prøvd? Følgende er gjort.:

Byttet veivakselføler (ny fra merkeverksted) plassert bakkant motor på gearkasse,  byttet Kamakselføler (montert 1,2 mm fra kamhjul), byttet trykksensor, montert nyoverhalt høytrykkspumpe fra dieselgrossisten (komplett), sjekket kabling til trykksensor og regulator, for sikkerhets skyld trekte jeg nye ledninger fra ECU til disse. Kontaktene ble åpnet å nye kabler loddet på. sjekket og skiftet filter, sjekket at ikke registerreim har hoppet over (merke ved startmotor og kamhjul) merkeverksted sjekket også dette. 

Lavtrykkspumpe bak leverer 4,1 bar, målt av både merkeverksted og meg, når man kinner motoren får man kun 85 bar på høytrykksiden når man leser med diagnose. Returslanger er åpnet for kontroll under kinning, det kommer ikke diesel ut. Åpnet rørene til injektorene ,det kommer diesel når lavtrykkspumpa startes ved å sette tenning på, samt når man kinner motoren så kommer det litt diesel ut av rørene. ECU er ikke byttet da disse må programmeres inn i bilen igjen, men verkstedet sjekket den å sa det var ok. Merkeverksted hadde den inne igjen etter at alt dette var gjort, uten å få start på motoren. 

Noen som har gode råd?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan alle tror jeg kan svare på alt her :P

Lenge siden jeg har skrudd på XL7 generellt nå, men kan jo prøve å hjelpe. Men hvis du kun har 85bar på høytrykksiden så er det antageligvis derfor den ikke starter. Nyoverhaltpumpe er i orden? Det er jo tydelig at den ikke klarer å bygge opp trykket. Bør vel ha 150bar for å få starta. Og som du sier så kommer det ikke diesel ut ava retur på dysene, så det er jo ikke for stor lekkasje der heller. Så da sitter jeg egentlig igjen med høytrykkspumpe/trykkregulator eller trykksensor på commonrailen.

Men hvis merkeverksted også har sett på det, så er det nok ingen enkel fiks. Finnes det feilkoder?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Har sett på innleggene dine, så kunnskap om dette har du :)

Verkstedet fikk ut feilkode på kamaksel sensor, selv om det var satt på ny sensor. Her har jeg ikke trekt nye kabler, men verkstedet sa at kabling var ok. Har snakket med pumpe leverandøren i dag, å dem sender ny pumpe. Da han også trodde at det kunne være feil på den overhalte pumpen. Uansett sa dem at trykket skulle komme opp selv om kamaksel sensoren var defekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Å du er sikker på at denne motoren har gått før du tok den ut av bilen?

Men riktig som du sier, trykket bør kunne komme høyere, selvom det skulle være feil med kam sensor eller lignende.
Tror egentlig kanskje du bare skal forsøke den nye pumpa du får å se om det løser problemet?

Men hvis det er feilkode på kam, så må det jo være noe her også. Har du feilkoden? Sensor er altså ny, å ledningene er målt? Sikker på at det er god kontakt mot ECM?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bilen ble kjørt inn på verksted, men dem tok av pumpe, startmotor og dynamo før jeg fikk motoren.

Skal sjekke kablingen/kontakt mot ECM. Feilkode: tror det var PO340 han sa, det står kun "fortsatt feilkode på kamsensor" på regninga. 

Har også blindet av dyserørene for å se om en av injektorene sto konstant åpen. Ingen øking av trykk da heller.  Har prøvd med startgass, da er det som om at den skal starte. Hiver seg til med en gang. Men stopper når det er fritt for gass i innsuget. 

Men får vente på nypumpa, i mellomtiden sjekker jeg kobling mot ECM.  Takk for svar på tråden, skal legge inn info når jeg får pumpa etter påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dieselpumpe fra diselgrossisten og aldri mer for og si det sånn. 

Disse er overhalt på billigst mulig måte. 

Kjøpte overhalt pumpe til Pajero til 20 tusen og den holdt i 2 mnd før den var "utslitt" 

I følge han var det spon i systemet og det er jo da umulig for meg å bevise hvor det kom fra og dermed ingen garanti.  

------------------

For å være ærlig så høres det ut som du burde ha bytta ut den bilen din når den havarerte første gang. 

Som nightking nevner så må common rail systemet ha mellom 150-200 bar for at bilen skal starte. 

Leverer ikke dieselpumpa di diesel ut til dysene så er det store muligheter for at den rett og slett ikke er bra nok eller i god nok stand. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår