Gå til innhold

Nødmodus P242A, P0243, P2002

Ranger emnet


kenthrr

Anbefalte innlegg

Jeg har en Grand Vitara 2008 DDiS som fungerer helt ok når jeg kjører den alene men går raskt i nødmodus i oppover bakker (slakke og bratte)  når jeg har full bil samt henger. Jeg har nylig byttet temperatur sensor 1 pga feilkode P242A.  Når bilen nå går i nødmodus så får jeg feilmelding P2002 og P0243 (D1 i følge verksted rapport). Intercooler ble byttet i 2018 pga lekkasje (hørbar susing) og bilen hadde da lignende symptomer som nå. Jeg kan se at det er litt oljefukt på den ene siden  på intercooleren men verkstedet mener det ikke er uvanlig.  

Verkstedet mener at det kan være at DPF har blitt for tett og må eventuelt renses men jeg synes at det er litt rart siden DPF lampa ikke tennes.  Jeg for min del heller mest mot at det er en punktering på intercooleren men det kommer ingen hørbar suselyd når jeg tester den ved å kjøre motoren opp i ca 3500 omdreinger men det skal kanskje ikke rare hullet til for at trykket faller?

Nå er det mye informasjon om disse feilkodene og årsakene her fra før av men hva bør jeg prøve å undersøke først og sist på lista under her?

  1. Tett DPF, rense det eller ta en lang kjøretur
  2. Turbo trykk sensor
  3. Intercooler lekasje
  4. Slanger til DPF, diff trykk sensor

 

Det som gjør det vanskelig å vite hva som egentlig er feilen her er at vi i går kjørte med full bil og henger i ca 2,5 mil med variert terreng som bakker og flat vei, litt kø osv så fungerte bilen utrolig nok veldig bra men etter vi hadde stoppet for å handle i ca 40 min og startet bilen igjen så var den rett og slett dritsur, den gikk i nødmodus bare du såvidt ga gass samt at den hakket noe veldig, du kunne liksom kjenne på bilen at den virkelig prøvde men gav etterhvert opp.

 

 

Feilkoder.png

Feilkode-p2002.png

Feilkode-p0243.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

P0243 D1 betyr at den varsler for lekkasje / lite turbotrykk. At intercooler ryker her, er ikke helt uvanlig. De første typene hadde plastikk på sidene av intercooler. Den nye type intercooler er hel aluminimum. Vill nok sjekket der. Hvis det kommer olje ut i kanten på intercooler så er det tegn på sprekk. Ta evt bilde av det, så jeg kan se..

En annen ting her, er jo turbotrykksensor. Byttet en del av de. Kan også være denne.. Kan jo prøve å ta den ut å se på den, evt rense den. pleier å kokse igjen.

 

Ang feilkode P2002. Så er det feil i diffrensialtrykket på partikkelfiltret. Men denne feilkoden har en tendens til å komme samtidig som turbotrykksfeil. Men de gangene det er feil på dette, så pleier slangen til diff.trykksensor fra partikkelfiltret å være ryki. Dette sitter på høyre støtdempertopp ved turbo. Sjekk den. Men gjør det når bilen er kald.

 

Typisk måte å fremprovesere turbofeilen er at gire 4-5 gir ved 50/60km/t og trykke gassen i bunn, så den går sakte oppover med masse belastning. Hold den gjerne så lenge som mulig. Bør da komme ved 100km/t ish. Pleier å funke :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for raskt svar :-)

Jeg har nå renset trykk sensor og satt den på plass igjen men som du ser på bildene så er det en del olje rundt den, er dette normalt? Kan dette også være en del av årsaken?

Vedlagt her er også noen bilder av intercooler som i sin tid ble byttet i 2018, jeg synes det er mye olje fukt rundt den og i inntaket.  Er dette normalt? Eller er denne lekkasjen nok til at jeg får disse feilmeldingene om lavt turbo trykk?

Dersom alt hadde vært i orden, skal da bilen ikke komme med denne feilmeldingen(e) når du girer ned til 5 i 60 kmt/t og trykker gassen i bunn?

    

20210228_122137576_iOS.jpg

20210228_120233949_iOS.jpg

20210228_120102003_iOS.jpg

20210228_122228415_iOS.jpg

20210228_121711360_iOS.jpg

20210228_120154924_iOS.jpg

20210228_120316834_iOS.jpg

20210228_120453361_iOS.jpg

20210228_120355902_iOS.jpg

20210228_110539649_iOS.jpg

20210228_111140157_iOS.jpg

20210228_111729085_iOS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ville nok ikke ansett den lille svettingen der som noe problem. Er nok ikke der problemet er. Men er vanskelig å se om det er noe mer. Du kan se ned fra toppen på baksiden. Der den pleier å sprekke. Problemet ligger nok kanskje ett annet sted. Som feks den turbotrykksføleren. Men du bør da få opp feilen ved tung belastning.

 

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde testen som du beskrev og fikk da feilen:

P0243: Turbo / Super Charger Wastegate Solenoid “A” Malfunction

Har prøvd å rense turbotrykksføleren men får samme feil, er det da bare å bytte den eller kan man ohm'e den for å være sikker på det er den som er feilen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kenthrr skrev:

@nightking

Fikk tatt ut en ny logg i dag hos verkstedet,  basert på de feilmeldingene P0243 osv kan det tenkes at disse kommer pga at trykk sensor ikke fungerer?

20210302_102553.jpg

Med alle disse feilkodene så ville jeg først skiftet turbotrykkssensor ja.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, nightking said:

Nei det skal ikke være nødvendig med den sensoren :)

@nightking, først og fremst tusen takk for god hjelp og kjapp respons :-)

Nå har jeg byttet turbotrykksensoren men er litt usikker på om feilen lå i den, jeg kjørte samme rute i dag og bilen gikk ikke i nødmodus slik som sist men du kan liksom kjenne på den som om den har litt lyst men klarer seg på en måte men når jeg prøvde testen med å legge inn 5 gir og sette gassen bunn så gikk den i nødmodus og jeg får da feilmeldingene :

P0243 "Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A"

P2002 "Particulate trap, bankk 1 -efficiency below threshold.

 Jeg for min del er  tom for ideer om hva som kan være feil så forslag mottas med takk.

 

20210304_191329076_iOS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår