Gå til innhold

Suzuki XL7 2.0 (RHW) - dårlig pådrag og/eller limp mode og p0903

Ranger emnet


Norse Horse

Anbefalte innlegg

Hei. Suzuki XL7 2005 2.0 TD (RHW). Den seneste uken det "vanlige" problemet med at den er "død" på alle turtall under 2500 og over 3000. Når den når til 2500 "booster" den og kommer opp i fart, men blir "død" igjen ved 3000. Har eller startet fint, selv i -10 grader. Jeg har ikke hatt, eller la oss si, tatt meg tid til å få sjekket den, da bilen er i daglig drift. Ingen CEL inntil jeg nå fredag fikk en p0903 Clutch Actuator Circuit High på en vanlig "billig" scanner. Har søkt og funnet ut at p0903 på en Suzuki kan være en kode med referanse til EGR-systemet, og det gir vel litt mening. Bilen har snart gått 200.000 km og jeg har egentlig tenkt å bytte den inn til en forhandler som kan forsøke lykken på Oslo Bilauksjon. Men det krever at den er kjørbar og uten koder, så jeg må få fikset dette først. Har fikset noe på bensin-biler, men ikke på diesel-biler. Har forstått på de mange postene, med gode svar fra NightKing, at jeg først og fremst må få tatt av en del turbo-deler (intercooler) for å kunne komme til et eller annet spjeld som sitter bak på manifolden? Og så forsøke å få renset så mye dritt som mulig? Stemmer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese andre innlegg her om det samme, begynner å bli lei av å gjenta meg selv på det samme :P :) 

Men ja du må sjekke og antageligvis rense EGR systemet og hullet inn i innsuget :) Og sjekke staget bak på motoren. Og ja den feilkoden er relatert til EGR :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kigget på staget som åpenbart er en type swirl control valve. Min var utrolig nok intakt (plastik "koppen" var på plass på enden av metallstaget fra vacuumventilen) og det var mulig å bevege det opp og ned. Jeg satte den i åpen posisjon og fikserte den med ståltråd til braketten for EGR-røret. Nå starter bilen dårligere og jeg har mistet enda mer krefter på lavt turtall, noe som gir mening når det er en swirl control valve. Jeg har fortsatt kode P0903 og veldig lite pådrag. Jeg fikk veldig lite Real Time Data, men la merke til at Absolute Throttle position var 0,0 % hele turen. Kan det være TPS'en som er defekt? Om så, er det korrekt at den må byttes som en del av hele "boksen" med wirehjul og sensor som sitter borte ved luftinnsuget? Andre som har erfaring med P0903? I tillegg noe med EGR-systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

 

På 2/21/2021 den 10:32 AM, Norse Horse skrev:

Hei. Suzuki XL7 2005 2.0 TD (RHW). Den seneste uken det "vanlige" problemet med at den er "død" på alle turtall under 2500 og over 3000. Når den når til 2500 "booster" den og kommer opp i fart, men blir "død" igjen ved 3000. Har eller startet fint, selv i -10 grader. Jeg har ikke hatt, eller la oss si, tatt meg tid til å få sjekket den, da bilen er i daglig drift. Ingen CEL inntil jeg nå fredag fikk en p0903 Clutch Actuator Circuit High på en vanlig "billig" scanner. Har søkt og funnet ut at p0903 på en Suzuki kan være en kode med referanse til EGR-systemet, og det gir vel litt mening. Bilen har snart gått 200.000 km og jeg har egentlig tenkt å bytte den inn til en forhandler som kan forsøke lykken på Oslo Bilauksjon. Men det krever at den er kjørbar og uten koder, så jeg må få fikset dette først. Har fikset noe på bensin-biler, men ikke på diesel-biler. Har forstått på de mange postene, med gode svar fra NightKing, at jeg først og fremst må få tatt av en del turbo-deler (intercooler) for å kunne komme til et eller annet spjeld som sitter bak på manifolden? Og så forsøke å få renset så mye dritt som mulig? Stemmer det? 

Hvordan gikk det med denne ? akkurat samme symptomer , spjeld og vacum intakt , motor har en ørliten boost mellom 2500-2900rpm osv , starter lett varm som kald , MEN jeg får ikke lest av feilkoder med apparat jeg har brukt på bilen tidligere , får bare opp no-link. 2004 xl7 diesel

Roy H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
På 2/21/2021 den 10:32 AM, Norse Horse skrev:

Hei. Suzuki XL7 2005 2.0 TD (RHW). Den seneste uken det "vanlige" problemet med at den er "død" på alle turtall under 2500 og over 3000. Når den når til 2500 "booster" den og kommer opp i fart, men blir "død" igjen ved 3000. Har eller startet fint, selv i -10 grader. Jeg har ikke hatt, eller la oss si, tatt meg tid til å få sjekket den, da bilen er i daglig drift. Ingen CEL inntil jeg nå fredag fikk en p0903 Clutch Actuator Circuit High på en vanlig "billig" scanner. Har søkt og funnet ut at p0903 på en Suzuki kan være en kode med referanse til EGR-systemet, og det gir vel litt mening. Bilen har snart gått 200.000 km og jeg har egentlig tenkt å bytte den inn til en forhandler som kan forsøke lykken på Oslo Bilauksjon. Men det krever at den er kjørbar og uten koder, så jeg må få fikset dette først. Har fikset noe på bensin-biler, men ikke på diesel-biler. Har forstått på de mange postene, med gode svar fra NightKing, at jeg først og fremst må få tatt av en del turbo-deler (intercooler) for å kunne komme til et eller annet spjeld som sitter bak på manifolden? Og så forsøke å få renset så mye dritt som mulig? Stemmer det? 

Hadde samme symptomer, litt boost mellom 2500-3000, ellers død - samt 2 feilkoder relatert til egr. Er ingen sensorer på egr-systemet, hos meg var problemet luftmengdemåleren. Plugg ut kabel på denne for å bekrefte. Min swirl-ventil er også knekt - uten merkbare problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår