Tamda 0 Report post Posted February 19 Varmapparatvifta starter ikke, har byttet vifte, men vil fortsatt ikke starte, helt død. Noen som vet hvordan den reguleres? Har målt spenning ut på kontakt til vifte, konstant 12 V, det går 2 ledninger til inn på kontakt. Har vurdert å bytte hele styrepanel for vifte( Elektronisk klimakontroll) Noen som vet hvordan disse styrer vifte? Noen med erfaring på om defekter på disse panelene? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 125 Report post Posted February 19 Sjekk alle sikringene dine, sitter nemlig en 5A sikring som er styring for kupevifta, hvis den er gått er det dødt. Ble formotstand skiftet samtidig med vifta? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tamda 0 Report post Posted February 22 Har en 5 A som fyker ja, men det står at den går kun til setevarme, (Sikring nr4) Men den fyker uansett om ting er koblet til eller ikke. Har koblet vekk all setevarme og både vifte og styrepanel for denne. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 125 Report post Posted February 22 Har du husket å koble av formotstand også? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tamda 0 Report post Posted February 22 Hmmm men er ikke formotstand i vifta da? har jeg misforstått den, evt hvor ligger formotstand? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 125 Report post Posted February 22 Blir alltid bittelitt usikker når jeg får sånne svar, men er for lat til å slå opp i delekatalogen nå.. Hvis du kun har én kontakt inn på vifta/viftehuset med 2 tykke ledninger sitter ikke formotstand på selve vifta (selv om jeg tror den gjør det, når jeg skriver dette). Hvis du derimot har 2 tykke og én tynn ledning, alt. 2 tynne, så sitter formotstand på vifta. Kjennes ofte lett igjen ved at det er en klump med flere «tapper» av aluminium. Den ene tynne er styrespenning, og spenningen øker gradvis oppover mot 12v avhengig av hva viftehastigheten står, når alt er iorden. Hvis den 5A sikringen jeg sikter til har røket, vil det ikke komme spenning ned til formotstand på den ene tynne ledningen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tamda 0 Report post Posted February 22 Hei takk for svar, jeg har en vifte hvor formotstand sitter på vifta . Sikring nr 4 ryker fordi om alt er frakoblet. altså kan det da være at jeg har noe kabelproblemer? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jesper1201 125 Report post Posted February 22 Ja, ikke umulig at det kan være noe trøbbel med ledningsnettet da, men umulig å fastslå uten å ha feilsøkt på bilen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tamda 0 Report post Posted February 22 Igjen takk for svar. Jeg får teste hvor jeg mangler spenning så får jeg ta d videre derifra... Quote Share this post Link to post Share on other sites