Gå til innhold

07 Passat 140 TDI 4Motion (manuell) som vibererer på lavt turtall

Ranger emnet


TGB

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2007 Passat 140 hk diesel 4Motion, gått ca 166 000 km.  Det er manuell girkasse.   Har fått et problem som skaper hodebry både for meg og verkstedet. 

Problem:

Det jeg opplever er at når bilen har lavt turtall, eks. 1100 o/min, og  3 gir i lit motbakke, så er det sterke vibrasjoner i bilen ved litt kraftig gasspådrag.  Vibrasjonen varer til ca 2400 o/min og da fungerer den som normalt.   Jeg har også opplevd dette på 4 og 5 gir, også på lavt turtall.  Det er gjerne litt motbakke når dette oppstår.  Vibrasjonene forplanter seg godt i drivverket, så det kjennes veldig godt hele veien fra 1100 o/min og opp mot rundt 2400 o/min. 

Bilen går rent og ryddig på tomgang, ingen ulyder.  Kjører en med litt høyere turtall, eller er moderat med gasspådrag  (på lavt gir i forhold til hastighet) så er det ingen vibrasjoner og ingen andre symptomer.  Det er ingen andre problemer med bilen. 3 av 4 dieseldyser (samt ledningsnettet) er byttet de siste 2-3 årene, da de har blitt defekte etter tur.  

Bilen har vært inne på et verksted 2 ganger uten at de har funnet årsaken. Det er ingen feilmeldinger som kan leses ut. Det var mistanke om sot i/rundt EGR ventilen, men det ble rengjort uten at det ble noe endring.  Det kan virke som verkstedet heller mot teorien om at det er noe i forhold til drivstoffystemet.

Jeg ble anbefalt å oppsøke et annet verksted i en naboby, som har høy kompetanse på dieselsystemer på personbiler, men siden verkstedet er usikre på årsak, så er jeg enda mer usikker. 

Er det noen som har opplevd lignende, og fått det utbedret?  Noen tips om hva som kan være årsaken, og hvordan det utbedres ?     

På forhånd takk til dere som tar dere tid til å kommet med bidrag :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 2/17/2021 den 11:01 PM, opelduude skrev:

Høres ut som det er feil på dobbeltmassesvinghjulet. Ikke en uvanlig feil på disse bilene. 

Når den er kald og nylig startet er ikke ristingen der men kommer først når den er kjørt 10-12 minutter.  Noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår