Gå til innhold

Superforsikring...dekning

Ranger emnet


Yaken

Anbefalte innlegg

Heisann.

Tenkte å slenge ut et spørsmål her som noen kanskje har noen erfaringer med. Jeg har en Nissan qashqai 2012 modell hvor vi fikk motorproblemer med for ca 1,5 år siden. Bilen ble levert inn hos Nissan forhandler siden vi hadde en superforsikring hos Storebrand som skulle dekke nettopp dette. Fikk tilbakemelding fra Storebrand om at dem ikke dekker noen ting siden vi har hatt service-intervaller på bilen ca hver 18-20 mnd istedet for hver 12 mnd som står i service-heftet.

Bilen er i utgangspunktet reklamert med gunstig service-regime på pr 2 år så den årlige servicen dreier seg om oljeskift og oljefilter.

Det enkle spørsmålet er da om noen har opplevd det samme ifht forsikringsselskap? Kan forsikringselskapet fraskrive seg ansvaret for dette? Dersom det hadde dreid seg om en garantisak ovenfor forhandler har jeg forstått det slik at dem kun hadde hatt mulighet å fraskrive seg ansvar dersom problemene skyldes manglende vedlikehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

13.2 Skadet motor, gir og kraftoverføring
13.2.1 Hva forsikringen omfatter.
Forsikringen gjelder for bil som har kjørt inntil 200.000 km og 
fram til bilen er 12 år. Alder regnes fra datoen bilen var første-
gangsregistrert. Ved passert 200.000 km eller 12 år, ytes ingen 
erstatning.
Forsikringen omfatter: 
Mekanisk eller elektronisk skade i motor, girkasse, motorsty-
reenhet og kraftoverføring (bilens drivlinje) som hindrer bilens 
fremdrift. Skaden må være skjedd plutselig og uforutsett. 
Alle serviceintervaller må være fulgt, og motorvognen må være 
vedlikeholdt i henhold til fabrikantens/ leverandørens anbefa-
linger

Hentet rett fra Storebrand sine forsikringsvilkår. Som jeg skrev, har du ikke fulgt opp serviceintervaller så har du en meget dårlig sak.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yaken skrev:

Olje og filter har jeg fått byttet hos naboen da dette er en smal sak for dem som har hatt henda under et panser før

Sant nok, har selv aldri noen sinne hatt en bil på verksted. Problemet for din del er om du kan dokumentere at olje og filter er bytter minst hver 12.mnd. Uten stempel i servicehefte så sliter du.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Yaken skrev:

 Føler det blir litt enkelt å bare si no-go fra forsikringens side

Forsikringsselskapene forholder seg til fabrikantens anbefalinger for service. Dersom fabrikanten sier at olje skal byttes minst hver 12. måned, så har jeg forståelse for at forsikringsselskapene ikke er medgjørlig når dette ikke følges. Les; Dersom motor havarerer pga for sjeldne oljeskift så gjelder ikke forsikringen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Quattro73 skrev:

Forsikringsselskapene forholder seg til fabrikantens anbefalinger for service. Dersom fabrikanten sier at olje skal byttes minst hver 12. måned, så har jeg forståelse for at forsikringsselskapene ikke er medgjørlig når dette ikke følges. Les; Dersom motor havarerer pga for sjeldne oljeskift så gjelder ikke forsikringen.

Er vel det jeg frykter. Forsikringsselskap er veeeldig grei å ha med å gjøre når man skal bli kunde og desto verre når man trenger hjelp

14 minutter siden, Quattro73 skrev:

Sant nok, har selv aldri noen sinne hatt en bil på verksted. Problemet for din del er om du kan dokumentere at olje og filter er bytter minst hver 12.mnd. Uten stempel i servicehefte så sliter du.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havari på motor eller gir er kjedelige greier så har forståelse for frustrasjonen. Dog kommer du nok ingen vei så lenge du ikke har fulgt opp krav til service, eller ikke kan dokumentere at dette er utført.

Alle serviceintervaller må være fulgt, og motorvognen må være 
vedlikeholdt i henhold til fabrikantens/ leverandørens anbefa-
linger

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår