Gå til innhold

220v fra utsiden og inn i kupéet

Ranger emnet


Rudi81

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny på forumet og håper kanskje noen har gjort dette på sin egen bil før og kan hjelpe meg. Jeg har en Peugeot 107, men det kan hende det gjøres på samme måte på andre biler, så alle forslag mottas med takk.

Jeg har tenkt å varme opp bilen på morgenen, så da har jeg tenkt å kjøpe en kupévarmer (>1000 watt) fra Biltema som blir å trekke strøm fra et 220 volts uttak jeg har i garasjen.

Problemet er at jeg aldri har mekket så mye med bil før, og aner ikke hvordan jeg kan trekke strømkabel fra utsiden og inn i bilen uten å måtte åpne ett vindu (noe som medfører kulde inni bilen på natterstid), så da lurte jeg på om jeg må borre ett hull under bilen eller om det kanskje finnes noen annen løsning på dette? Finnes det noen eksempler på youtube, internett, etc. eller noen som kan forklare meg her på forumet hvordan jeg får trekt strømledning fra utsiden og inn i bilen?

NB: Jeg har sett at det finnes "Spenningsomformer" fra 12V til 220V, men jeg har ikke så veldig lyst å trekke strøm fra bilbatteriet når jeg allerede har 220v i garasjen. Er også bekymret for at batteriet kan bli flatt hvis kupévarmeren trekker for mye strøm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det ett eller annet sted på torpedovegg der det er mulig å føre kabel inn i kupé, se etter gjennomføringer med plass eller helt ledige. Bruk gummikabel 2*1,5 type H07RNF da den tåler litt, samt monter stikkontakt på den etter at kabel er tredd inn i kupé.

Kabel må festes i motorrom, støpsel kan du feste i front ved støtfanger - et sted det er beskyttet mot vær og vind.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår