Gå til innhold

B18 får gnist og bensin men starter ikke

Ranger emnet


Bondegut

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å få start på en gammal beltevogn med volvo b18 motor. I fjor vinter merka eg at den begynte å gå dårlegare og dårlegare og sist eg kjørte sleit eg med å løse den i 1 gir. De hørtes ut som det kom all slags rare lyda og feiltenning i forgassaren. No starta den ikkje i det heile tatt. Beltevogna har noken rare tennplugga med skrutilkobling til tennledningane, so nye plugga passa ikke, og same koblinga på resten av tenningssystemet for å skjerme for radio støy. Men sidan bila som volvo amazon brukte same motor uten skjerming, so kvitta vi oss med dei gamle skjerma pluggane og ledningane og fekk på plass nytt i håp om att det ville løse det, det gjor det ikkje. Det hørtes ut som om vi kunn fekk tenning på 1 av "sekvensane", enten sylinder 1 og 3 eller 2 og 4. Derretter skjekka vi stiften i fordeleren på topp punktet og der var det null klaring, og etter litt søk fant eg ut det skulle vere 0,4 mm klaring. Men ditta gjorde det bare verre, no får eg ikkje noke tenning. Ja pluggane gnista men tenne ikkje bensinen. Og rekkefølga på tennledningane har eg skjekka fleire ganga, 1-3-4-2 mot klokka,  har til og med lagt pluggane på toppdekselet og fysisk sett rekkefølga. 

Neste punkt var bensin, men sjøl om vi hadde bensin rett i forgasserane og startgass menst vi kinna, var det ikkje noke liv, og pluggane såg heilt tørre ut. Bensin rett i plugghola var heller ikkje hjelp i.

Begynne å gå tom for ting eg skal sjå etter so tar i mot all hjelp og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null peil på gamle Volvo, men på de bilene jeg har tuklet med er tenningsrekkefølge 1-3-4-2 med klokken. 

Dersom motor for bensin og gnist på plugger, så skal den starte dersom også kompresjon er tilstede. Kan det være du har feil tenningsrekkefølge, evt helt feil tenningstidspunkt? På gamle motorer med stifttenning så kan du sjekke tidspunkt med kun å ha tenning på og rotere motor for hånd, da med en plugg koplet direkte til coil. Er vel et referansemerke på reimhjul eller svinghjul for tenning og ØD?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at pluggene er tørre. Hva slags forgasser/e har du, SU eller fallforgasser? Sjekk at det kommer bensin inn i forgasseren via nålventilen slik at du kan utelukke at gasseren er tett/uten bensin. Normalt er det to SU-forgassere mendu skriver ikke noe om årsmodell. Selv om det er gnist så kan kondensatoren være dårlig slik at gnisten ikke er fullverdig = dårlig futt. Bytt alltid kondensator sammen med stift. Stiftåpning på 0,4 høres ok ut men ville målt kamvinkelen. På biltema og andre steder med litt utstyr så får man kjøpt en slik pluggtester Tenningsprøver - Biltema.no slik at du kan få sjekket om det er spenning på alle pluggkablene.

Du må nok gi noe mer info, særlig om gasseren/e, om du ønsker mer hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Quattro73 skrev:

Har null peil på gamle Volvo, men på de bilene jeg har tuklet med er tenningsrekkefølge 1-3-4-2 med klokken. 

Dersom motor for bensin og gnist på plugger, så skal den starte dersom også kompresjon er tilstede. Kan det være du har feil tenningsrekkefølge, evt helt feil tenningstidspunkt? På gamle motorer med stifttenning så kan du sjekke tidspunkt med kun å ha tenning på og rotere motor for hånd, da med en plugg koplet direkte til coil. Er vel et referansemerke på reimhjul eller svinghjul for tenning og ØD?

Eg og blei overaska når eg såg rotoren gå mot klokka, og det klokke nettet bekrefta ditta, so det stemmer. Kompresjonstest viste rundt en 17 kg/cm2 på alle sylindera so det er ok. Skal sjå på det med tenningstidspunkt seinare i dag, er bare hobby mekaniker så går litt ut på djupt vatn her

 

12 timer siden, xr4ti skrev:

Du skriver at pluggene er tørre. Hva slags forgasser/e har du, SU eller fallforgasser? Sjekk at det kommer bensin inn i forgasseren via nålventilen slik at du kan utelukke at gasseren er tett/uten bensin. Normalt er det to SU-forgassere mendu skriver ikke noe om årsmodell. Selv om det er gnist så kan kondensatoren være dårlig slik at gnisten ikke er fullverdig = dårlig futt. Bytt alltid kondensator sammen med stift. Stiftåpning på 0,4 høres ok ut men ville målt kamvinkelen. På biltema og andre steder med litt utstyr så får man kjøpt en slik pluggtester Tenningsprøver - Biltema.no slik at du kan få sjekket om det er spenning på alle pluggkablene.

Du må nok gi noe mer info, særlig om gasseren/e, om du ønsker mer hjelp.

 

Vogna e frå rundt 1970 og har dobble SU forgassera ja. Naboen drive verksted so vi ska ta en titt på vogna i dag, ska gi en lyd om ka vi finne ut. Bare å komme med all kunnskap dåkker har om dissa maskinene for eg har ikkje so mykje å by på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Har ikke noe erfaring bed BV man har skrudd en del B18/20 i et tidligere liv :) Kan anbefale deg å bytte til elektronisk tenning. Det finnes flere gode bolt-on tenningsanlegg til disse motorene. Dette sammen med en god coil sikrer det en god og stabil gnist under alle forhold.

Finnes også manifold til dobbel fallforgasser fks Weber så slipper du bekymringen med SU-forgassere som kan være et mareritt om de ikke blir holdt vedlike og er synkroniserte.

Sjekk nålventilene så de ikke henger, sjekk at forgasserstemplene ikke henger (det finnes mye info på nett om disse gasserne, benytt deg av det). Sjekk/ohm pluggkablene så de er i orden, sjekk alle kontaktpunkter på fordelerlokk, sjekk at stiften lukker (at lukkevinkelen ikke er for stor). Sjekk kontaktpunkter på coilen og at det er 12V inn til coilen. Sjekk også at bensinpumpen fungerer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, no har eg testa litt og snakka me naboen. Han sa det virka unøvendig å måle kamvinkel, bare eg var nøyaktig nok med bladsøker på stiftåpninga. Dobbel sjekka den og den såg heilt fin ut, fortsatt 0,4. Gjekk då på forgasserane, eine stempelet bevegnde seg ganske greit, litt motsatnd men det skulle de vel vere, den andre derimot var fryktleg mykje verre å opne men klarte det me bare fingrane, og sklei sakte men sikkert ned igjen, so nålene bevege seg og. Gnisten har eg ikkje fått testa med son tenningsprøver for gnisten såg heilt fin ut, ganske graftig og blå. Coilen er det iallefall liv i, der gnista det ganske heftig. Og dei heilt nye ledningane virka greie og,, fekk ikkje noke god kontakt med multimeter men fekk eit par ohm. Er det noke god måte å teste kondensatoren på? Gnisten ser jo grei ut i mine auge men kan no teste den, e vel son passe gammal. Bensinpumpa har eg lenge mistenkt å vere dårleg og, men den funka til en viss grad, forvente ikkje noke jamn tilførsel med mekanisk pumpe. 

Begynte å leite etter gradene på fordeleren men eg såg ikkje noke, står dei på noken spesiell plass? 

Slenge me noken videoa so dåkke har litt underholdning

 

PLugg nr 3 vise ganske dårli på video men eg såg på alle og såg att den gnista lika bra som alle andre

https://youtu.be/xJ8pmdl7jzw

 

Her er med den rekkefølga på fordelerlokket som eg hadde før eg demonterte og som den har køyrd me i alle år

https://youtu.be/FwQwbcrfTFU

139906963_218105039947171_5448654304471110667_n.jpg?_nc_cat=107&cb=846ca55b-311e05c7&ccb=2&_nc_sid=58c789&_nc_ohc=nc3365s7NVgAX9jL8tc&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.xx&tp=7&oh=6e13f43ec427b34b814a8f06ad2e69b6&oe=602C81CA

 

Her er er rekkefølga på fordelerlokket flytta et hakk som en på et anna forum sa va det som var riktig på b18

https://youtu.be/guoTDUTwAxw

140441630_422096565883692_6970717171271049637_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=2&_nc_sid=58c789&_nc_ohc=cY_vIJ4t1EsAX-s0A82&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_ht=scontent.xx&tp=7&oh=2a87e6176307c620b961f4f9bbbeae0d&oe=602C8019image.thumb.png.016caaca508609b5e9f28fd5df8309de.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent svar dessverre men her er et forsøk på et svar.

Det er meget viktig at gasserstemplene beveger seg som de skal da de er vakumstyrte. Sjekk også at forgasserne har olje i demperklokken (ATF), mener det er HS6 på BV. HS2 HS4 and HS6 Carburetter Dismantling - SU Carburetters Har sett videoene og gnisten skal være mer enn god nok for start så du har enten stein stokk feil tenningspunkt eller så er det mangel på fuel. Den tente så vidt så noe fuel får den. 

Alt om tenning. SW-EM Volvo Ignition from Scratch (sw-em.com)

Det jeg ville gjort er:

-sjekk at den statiske tenningen er riktig (sjekke at tennpunkt på #1 er ØD med lukkede ventiler for å utelukke at du har 180 grd feil tenningspunkt. sjekke rekkefølgen på tennkablene.

-ta av bensinslangen etter bensinpumpen og tørn startmotoren og se om pumpen støter bensin. Pumpe OK?

-prøv å spraye litt WD40 e.lign på gasserstemplene slik at de beveger seg lett.

-når dette er bekreftet og så kan du løfte gasserstemplene litt og stikk inn et skrujern i hver forgasser slik at disse står litt åpne, nesten full choke og en god durs med startspray inn i hver gasser (inn i åpningen ved skrujernene). Da skal den starte. Om den stopper igjen med en gang mistenker jeg at nålventilene dine henger litt men noe får den siden den tente.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Kan sei med en gang att forgasserane har olje, men kanskje litt lite om det skall vere til tops...?

Bensin slangen frå pumpa har eg hatt av og ja der kom det bensin, so det er kryssa av. Flotørane og flotørentilane i forgasserane såg også bra ut.

Har hatt av toppdekselet då stilt  med 10 grader fortenning på svinghjulet og alle ventilane var då lukka, men gjor en anna oppdagelse.

Fordelaren står ganske skeivt i forhold til blokka, og alle andre bilde eg har sett av b18. 

image.png.e2abe21d8578415188543a30546919d5.png

 

Etter å ha stilt svinghjulet på 10 grader fortenning skjekka eg plasseringa på stiften og den va tilnærma den kvite streken. Som traff nesten nr 3, slik som fordelaren står no. Dersom fordelaren hadde stått rett i forhold til motoren, hadde stiften stått noke lunde perfekt med nr fordelerlokket. Er det reint tilfeldig eller kan eg vere inne på noke?

image.png.a8da64b235fd39975d211170218a94c6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker ikke jeg om disse fordelerne har et hakk (markering for #1) i øvre kant av huset på fordeleren men uansett så skal rotor tilnærmet peke på hakk/eller utgang på fordelerlokket for #1 når stempel #1 er i ØD(med lukkede ventiler). Så om den siste skissen din er i ØD #1 så har du feil statisk innstilling på fordeleren, dvs at du har tenning når stempelet er langt på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mykje prøving og feiling siste dagane har eg ikkje kommet noke lengre enn å ha funne ut ka som ikkje virke. Skjerminga på fordeler lokket er laga son att eg ikkje får skrudd so mykje som eg skulle ønske, fordi den tar borti blokka. So på dei 2 stilla som passer best ender eg enten opp med ca 20 grader ettertenning, som er son beltevogna har stått med i alle år. Andre alternativ ender vi opp med ca 35 grader fortenning. Starta naturli vis ikkje på noken av stilla. Skrudde ut eine pluggen og la den me plugg holet  og kinna, tanken va då å sjå om pluggen klarte å tenne bensinen som kom flygande ut plugg holet, og det gjorde den, voldsom flamme :) So skal avtale med naboen en dag so ska vi sjå på de i lag. Skal gi en lyd om vi finne ut av noke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke vridd fordeleren fra ettertenning til fortenning? Skjønner ikke helt det.

Men en ting som kan være grunnen til det hele er at om du har det originale bakelitt drevet til kamdrivinga så kan det være at dette er så slitt at drevet har hoppet over. Det er nemlig det eneste jeg kommer på som kan endre seg.

Timing_Gear_Catastrophic_Failure_Floccar

Eventuelt om splinsa på fordelerdrevet er slitt slik at fordelerakslen står en tann eller to feil. 

distributor-drive-gear-b18b20b30.jpeg

Dette med dreva er ikke noe jeg VET, kun antagelser og løse tanker basert på at tenninga var ok når du satte den vekk sist gang. Senarioet er fks at om en ventil/ventiløfter har satt seg og man bruker startmotoren så vil det lille primærdrevet rotere med en stor kraft mens det slitte bakelittsekundærdrevet vil stå stille et lite øyeblikk til kraften blir så stor at ventilen løsner og feil innstillig på kam og fordeler et faktum. Bare en tanke! Har aldri opplevd det selv.

Men dette kan du sjekke om du tar av fordeleren og ser på fordelerakslen med #1 i ØD. Da skal medbringeren stå som på bildet.

B18_dist_drive_gear.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår