Gå til innhold

Elektriske problemer Golf 3

Ranger emnet


Dronen71

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 3 1,6i 2001mod som later til å ha en egen sjel full av f...skap. Displayet/kjørecomputer hopper mellom "STOP" - "OIL PRESSURE" - "SERVICE NOW" - "STOP ENGINE" osv osv og nå etterhvert sluttet blinklysene å fungere...først så blinket det 2-3 ganger også stoppet de, blinket på nytt men stopper etter 2-3 klikk..

Det jeg lurer på : på innsiden av Nødblink-bryteren ligger det et stort rele (5*10cm)...er jo der klikkelyden kommer så tenkte det kunne være utslitt. Men hvis det er så, at det er en kortslutning eller annet galt der...kan det påvirke kjørecomputer/displayet ? kan det være med å gi feilsignaler ? Har ikke sjekket prisen på dette releet men slikt pleier ofte koste litt. Sløsing av tid og penger hvis det viser seg at feilen ikke ligger der. Jeg har tatt ut releet og åpnet det etter instruksjon via youtube. Fant ingen visuelle fysiske feil ihvertfall. 

Motor er byttet i bilen ved autorisert verksted for 2 år siden men jobb-rapport/kvittering viser ikke til noen elektriske feil osv. Men vi vet alle at motorbytte kan forkludre slikt. 

Bilen skal eugodkjennes og dette må selvsagt løses. Er det noen som har erfaring med dette? Er det et kjent problem ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for respons.

ja som jeg skrev, blinklysreleet ligger i nødlysbryter/bak bryter. Har ikke prøvd å bytte det ennå, mulig kjøpe et fra huggeri så jeg slipper å kjøpe nytt. 

 

Du sier at det ligger bryter på rattstammen, mener å ha lest at det er et "kort" , stemmer det ? og det skal visst ikke være spesielt kostbart..

Men har da ihvertfall 2 mulige lokasjoner for feil...

Det kan selvsagt være en jordfeil...som kan være krevende å finne ..eller et mulig kabelbrudd/kortslutning som kommer og går, dårlig kontakt.."kommer og går-feil" er jo de verste...

Takknemlig for alle andre råd hvis noen har... men jobber videre med det jeg nå vet 

takk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat, selve hendelen ja. Burde være kurant å bytte den også..:-) og finne brukt...

Noe annet jeg kanskje kunne spørre om siden jeg forstår at du kan bil...sliter med stygg tenningstakling, bruker 95 blyfri, men prøvde litt 98 blyfri, da forsvant taklingen....... 

Går det bra på denne motoren eller kan dette gi forkulling i ventiler eller lignende ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let på finndel.no

Tenningsbank altså? Tenningsbank er skadelig for motor, dog skal bankesensor detektere slikt og retardere tenning automatisk. Dersom 98-oktan hjelper så ville jeg brukt det, selv om feil (for tidlig) tenning gjerne er årsaken. Tenningsbank kan også komme av mye sot på sylindertopp og stempler, evt også av tennplugger med for lavt gradetall. Motor tar ikke skade av 98-oktan, dog gjør den det av tenningsbank.

Du skriver Golf 3, men det er vel en Golf 4 (2001-modell)?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er feil...selvsagt, det er golf 4 :-) Golf er litt nytt for meg, har drevet mest med Volvo og Mercedes når det kommer til å skru selv. Golf IV 1,6 16V 105hk. Rask og frisk men fryktelig daff i motbakker ved lavt turtall...

Er helt enig med deg, tenningsbank er noe dritt...den er også noe tungstartet, må kjøre den ekstra runden eller to på starteren som man ikke liker, den "kommer" ikke med en gang...og det kan mulig indikere sot/skitt i toppen eller feil plugger...dette bør jeg jobbe litt med. 

Den har gått kun 220k og er overraskende nok sjokkerende rustfri, ikke en flekk, så den er verdt å holde i strekk, svart og blank lakk, kompakt ellers teknisk. Så av ren moral bør jeg gi den stell :-)  

Jeg byttet faktisk plugger i sommer men det hjalp lite, det skal sies, jeg burde mulig sjekke at jeg har kjøpt de beste pluggene/riktige plugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår