Gå til innhold

Bmw drar dårlig i 4giret...

Ranger emnet


DanielM54

Anbefalte innlegg

Hei! Har en BMW 325xi touring 2002modell  og trenger litt hjelp.. Ved gasspådrag skyter bilen fart og aksellererer fort i alle gir, men ikke i 4giret?
 

Hvis jeg gasser på og kommer opp til ”la oss si 6000 omdreininger“ og skifter til 4, så føles det ut som at jeg kjører i 5giret.. Bilen faller ned på omkring 3-4000omdr og stiger utrolig sakte i fart. Sliter veldig med å forklare... Men poenget er at den drar utrolig dårlig i 4giret til å være en bil med 192hk.. 

Ser nå at jeg kunne ha skrevet dette på en mye bedre måte, men det får så være... Setter stor pris på om dere i forumet har noen tips til hva som kan være problemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså går den fra ~6000 omdr på 3. gir til 2500 omdr på 4. gir? Ut fra det du beskriver så er det ikke noe galt med bilen, kun en merkelig konstruert girkasse - med alt for langt steg mellom 3. og 4. gir. Du mener den drar dårlig på 4. gir til å ha 192 hk, men hvilken fart snakker du om? Husk at luftmotstanden i større hastighet, er proporsjonal med kvadratet at farten - samtidig som motoren din jobber i et turtallsområde der den har gjerne halve effekten av hva den har på f.eks. 5000 omdr. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Quattro73 skrev:

Altså går den fra ~6000 omdr på 3. gir til 2500 omdr på 4. gir? Ut fra det du beskriver så er det ikke noe galt med bilen, kun en merkelig konstruert girkasse - med alt for langt steg mellom 3. og 4. gir. Du mener den drar dårlig på 4. gir til å ha 192 hk, men hvilken fart snakker du om? Husk at luftmotstanden i større hastighet, er proporsjonal med kvadratet at farten - samtidig som motoren din jobber i et turtallsområde der den har gjerne halve effekten av hva den har på f.eks. 5000 omdr. 

Har endret på tråden da jeg så at jeg hadde skrevet feil... Det jeg mente er at bilen går fra 6000 til 4000omdr ved girbytte, så den skulle vell klare å dra godt på det turtallet? Bilen føles utrolig død ut i det giret, nesten så den ikke har mere å gå på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent at kamakselsensorer feiler slik at vanos ikke fungerer optimalt og lekkasje i simring på vanos er også en mulig feilkilde men vanos påvirker lave turtall da vanos retadere kammen/e på lavere turtall. Er det kun på 4 gir eller har du lignende symptomer på flere gir? Kan være som @Quattro73 er inne på, langt sprang mellom 3 og 4 gir som gir følesen av at det kun er på 4 gir at problemet er. Hva med 4 til 5 gir? Ville tatt en skikkelig diagnose for å se om alle sensorer gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/6/2021 den 7:43 PM, xr4ti skrev:

Ikke ukjent at kamakselsensorer feiler slik at vanos ikke fungerer optimalt og lekkasje i simring på vanos er også en mulig feilkilde men vanos påvirker lave turtall da vanos retadere kammen/e på lavere turtall. Er det kun på 4 gir eller har du lignende symptomer på flere gir? Kan være som @Quattro73 er inne på, langt sprang mellom 3 og 4 gir som gir følesen av at det kun er på 4 gir at problemet er. Hva med 4 til 5 gir? Ville tatt en skikkelig diagnose for å se om alle sensorer gjør jobben sin.

Skjer bare i 4 gir.. 
5 gir føles bra ut.

Har også funnet ut at bilen lekker olje og det kommer jæ*** mye eksos til tider. Kan det være symptomer på at vanos’ene er ødelagt? Skal få tatt en skikkelig diagnose når tiden strekker til. 

Har lest meg opp på hva Vanos er, og jeg tror det er vanos’ene som må byttes. Bilen har virket slapp/slappere enn det den var når jeg først fikk den. Skal jeg få bilen til å aksellerere kjappere i 4giret, så må jeg nesten ligge på 7000omdr i 3gir...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår