Gå til innhold

Webasto Toyota C-HR?

Ranger emnet


mpal98

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg ser på en brukt toyota c-hr 2017 som jeg vurderer å kjøpe. Hva mener dere er best å installere av defa eller webasto på den? Har tilgang til strøm hjemme, men ikke på jobb. Hvordan er det med webasto på den? Går bilen tom for strøm med mye småkjøring? Bruker den mye drivstoff? Hva kan forventes av feil på disse? Koster det mye å få montert på et verksted? Til info: Har ikke mye snøring på bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mitt beste råd er egentlig å kjøpe en bil som alt har parkeringsvarmer montert. 

Ser veldig mange nyere bruktbiler som mangler dette. Det koster gjerne 5 tusen kr ekstra når bilen er ny, men å ettermontere det kommer fort opp i 25-30 tusen.  

En parkeringsvarmer som for eksempel Webasto eller Eberspächer som er de to store innenfor dette kommer som sagt på alt fra kanskje 20-30 tusen alt ettersom hvordan du vil ha det. Det billigste alternativet er som regel med et tidsur montert i bilen, mellomste alternativet er fjernkontroll og det dyreste er styring via app på mobilen. Da snakker vi fort 30 tusen ++. 

Disse varmerne bruker gjerne 0,4-0,7 liter i timen litt avhengig av størrelse. Levetid før varmeren ryker kan være alt fra 1-4 vintere avhengig av bruk. 

En overhaling av disse koster gjerne 4-5-6 tusen, litt avhengig av hvor på bilen den monteres og hvor kronglete det er å demontere den. 

Det er dyr luksus, men virkelig verdt det når det er 15 minus og kollegaene skraper is mens du bare kan sette deg inn og kjøre i en varm bil. 

Disse drives på strøm fra bilen, så bilbatteriet bør vedlikeholdslades 2-3 ganger i løpet av vinteren. 

Det er ikke så mye å si på Defa, det er jo betraktelig billigere og gjør noe av den samme jobben, men veldig upraktisk med den ledningen. 

Er nesten lommeboka di som må bestemme dette. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med opelduude her, ingenting er mer fantastisk en Webasto der motor og kupe på bilen er varm før bruk, men må tillegge en opplysning. Defa var en gang bra greier, slik er det desverre ikke lenger. Langt derifra. Har på jobben veldig mange motorer med Defa motorvarmer montert, disse ryker støtt og stadig. Ofte brenner pluggen opp på de også, altså tilkopling mellom kabel og motorvarmer. Dette gjelder slangevarmer type 759, om blokkvarmere er like ille kan jeg ikke uttale meg om. Så er det Defa sine nye ladere, ryker i ett sett, gjelder Defa multicharger 1×20 og 2×20A. Fraråder alle å kjøpe slangevarmer 759 og Defa multicharger.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår