Gå til innhold

Volvo V50 kjøpsråd

Ranger emnet


Tiller

Anbefalte innlegg

Vurderer i disse dager en rimelig liten stasjonsvogn.
Har falt litt for V50'n.

Noen som har noen kjøpsråd om disse?
Hørt at de første modellene hadde litt problemer?
Og at en kanskje burde gå for en facelift modell?

Må bli en dieselvariant da det blir en pendlerbil.

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: V50 er bygget på Ford sin Focusplattform og sånn sett har den gode kjøreegenskaper og forholdvis enkel å holde vedlike og ganske billige serrvice og slitedeler. Dieselmotorene er enten PSA sine 1,6 eller 2 litere. Begge motorene er bra men de liker ikke longlife oljeskiftinervaler men om de får ny olje hver 10000km så går disse motorene langt. De første 1,6 D hadde 4-ventiler pr sylinder, etter 2010 fikk de en mer momentsterk motor da den har 2-ventilert topp. V50 før 2010 har også en såkalt EOLYS-rensing på DPF, dvs en væske som må fylles på hver 60000km og dette må gjøres på verksted eller man må ha Volvo sitt diagnosesystem for å nullstille systemet. Etter 2010 har de et såkalt selvrensene system. Disse PSA-motorene har fått et dårlig rykte, særlig de før 2010 men det er på grunn av rensesystemet i form av EGR og DPF som gjør at motorene soter igjen og dermed kan det oppstå mye driftsproblemer. De første motorene har også en sil på oljeinntaket til turboen som tetter seg pga longlifeintervalene og turboen havarerer. Nye bytteturbo koster fra ca 3000kr og byttes på ca 2 timer av en erfaren mekaniker. DPF får man helt ned i ca 3-4000kr uorginalt. Bytte på verksted med original DPF er ca 16-18000kr. Skjermene foran er skrudd. V50 er delvis galvanisert men de ruster som alle andre biler, hverken mer eller mindre. DPF-interval er kort på 1,6, ca 120000 på første generasjon, noe lenger etter 2010. Kamreim mener jeg er 180000km/10år (det som kommer først). 2 liter D er en god og sprek motor som går langt så fremt den ikke har blitt utsatt for longlifetotur.

Kjente feil med V50 er problemer med motorstyring (se grunn til det over), feilmeldinger pga dårlig kontakt til de forskjellige modulene (V50 har canbus), rust på hjulbuene foran, Lakkslipp på sidene av åpneren på bakluken. Sprekker i sitteputen på seter med delskinn. Igjensoting av motorsystem pga dårlig vedlikehold og uforklarlige feilmeldinger pga kontaktfeil. God å kjøre, bruker lite diesel, sprek bil selv med 1,6 D. Clutch blir gjerne byttet før den oppnår 200000km men det kommer helt an på om den har gått bykjøring eller langkjøring. Vet om V50er som har gått opp mot 300000km på langkjøring uten nevnte problemer med motor og drivverk. Skal du ha en V50 så finn en godt dokumentert 2010- eller en lavmil -2007 (de har ikke DPF) men anbefaler en 2010- Ellers så er det som de fleste andre biler, rust på deler under bilen på grunn av salting. Kan nevne at hjullager bak må byttes om man må bytte bremseskjold på skivene bak så sjekk at disse skjoldene er i god stand. Det er med V50 som med de fleste andre brukte biler, tidligere vedlikehold er ofte avgjørende for mye problemer neste eier får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår