Gå til innhold

BIL UTEN HJUL PÅ HENGER - LOV?

Ranger emnet


NOCLUE

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som skal vrakes, og helst fortest mulig pga pengemangel.

Siden jeg ikke har lov å kjøre med henger/bilhenger ( har bare KL B ) , og forøvrig verken har egnet bil eller en slik biltilhenger tilgjengelig til å kunne kjøre bort bilen selv, så betyr det at jeg må bestille profesjonell henting av bilen. Flott at slike tilbud finnes, MEN, da tar de også hele vrakpanten i betaling (!) - og da hjelper det meg ikke stort økonomisk.

Så, jeg har undersøkt litt, og funnet ut at en slik bilhenger er å få leid til en 500lapp, hvilket betyr at jeg i det minste får igjen 2500 på vrakpanten, dersom jeg finner noen kjente som kan kjøre den for meg med sìn bil, og forhåpentligvis som en vennetjeneste, med unntak av bistand til drivstoff selvfølgelig.

Men, la oss nå si at sistnevnte skulle ordne seg, at jeg finner både sjåfør med bil og leier slik en henger - er det da påbudt at bilen må ha hjul på når den fraktes på henger??

Jeg ønsker nemlig å ta av hjulene før jeg sender bilen avgårde til vraking, da disse er ganske greie og derfor tiltenkt solgt.

Noen tenker kanskje hvorfor jeg ikke bare sleper den dit med prøveskilt, å tar av hjulene der, men bilen er altså ikke  lengre i forsvarlig / lovlig stand til å ikke en gang kunne slepes.

Håper noen kan komme med råd og tips til hva som er lov og ikke.

Håpet er at den kan trilles / trekkes opp på henger med el.vinsj eller noe mens hjulene står på, slik at jeg kan ta av hjulene når bilen først står på hengeren. Jeg funderer naturlig nok da på om bilen da blir å stå stødig / sikkert / lovlig nok for videre frakt, eller om jeg da står i fare for ei kraftig bot og umiddelbar parkering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så kan du levere bare karosseriet men de fleste velger å levere bilen mer eller mindre hel. Hør med din lokale hugger om det er greit at du levere den uten hjul (noe han egentlig ikke kan nekt deg) eller du sier at du skal skru av hjulene når du leverer den slik at de må ta den videre med truck. Har aldri hatt noe problem med å ta av hjul eller andre ting hos høggern.

I mitt nærområdet så tilbys det gratis henting fra et par høggere men det forutsetter at bilen er kjørbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, xr4ti said:

I prinsippet så kan du levere bare karosseriet men de fleste velger å levere bilen mer eller mindre hel. Hør med din lokale hugger om det er greit at du levere den uten hjul (noe han egentlig ikke kan nekt deg) eller du sier at du skal skru av hjulene når du leverer den slik at de må ta den videre med truck. Har aldri hatt noe problem med å ta av hjul eller andre ting hos høggern.

I mitt nærområdet så tilbys det gratis henting fra et par høggere men det forutsetter at bilen er kjørbar. 

Takk for opplysningen, men det besvarer desverre ikke spørsmålet mitt :-/  Det jeg lurer på , er om det er lovlig å frakte en bil på henger, som ikke har hjul på, eller om hjulene MÅ stå på bilen mens den fraktes på henger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, NOCLUE skrev:

Takk for opplysningen, men det besvarer desverre ikke spørsmålet mitt :-/  Det jeg lurer på , er om det er lovlig å frakte en bil på henger, som ikke har hjul på, eller om hjulene MÅ stå på bilen mens den fraktes på henger :) 

Og jeg som syntes at jeg svarte så godt :) Som nevnt over her så er det sjåførens ansvar at godset er tilstrekkelig sikret til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, xr4ti said:

Og jeg som syntes at jeg svarte så godt :) Som nevnt over her så er det sjåførens ansvar at godset er tilstrekkelig sikret til en hver tid.

Hehe, var da en veldig god tilbakemelding til tross :) Da får jeg vell bare stole på at jeg gjør det riktig med sikringen av lasten :) Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår