Gå til innhold

Dynamo feilkobling

Ranger emnet


Madsern26

Anbefalte innlegg

Hei! I går tabba jeg meg litt ut. Skulle bytte dynamo og glemte å koble på minus polen på dynamoen. Kom meg til butikken på andre siden av fjorden, når jeg kom ut igjen var bilen dau. 

Merka fort at minusen ikke var kobla på, så i det jeg skulle koble den på kom jeg selvfølgelig borti pluss kabelen på dynamoen, da small det selvfølgelig. tenkte ikke noe mer på det og skulle starte bilen.

Nå lyser ladelampa når bilen ikke er i gang uten nøkler eller noe og motor vrir seg rundt uten noe start. Noen som vet hva som kan ha røket? Tenkte kanskje på laderegulatorn.... Dynamoen er helt ny, jævli surt om den har skjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjerne kan skje når man kjører en dynamo uten å ha tilkoblet et batteri er at man brenner diodene. 

Hvorfor motor ikke starter vet jeg ikke uten mer info, men at ladelampa lyser med tenning av kan igjen indikere at diodene er gått føyka. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jesper1201 skrev:

Det som gjerne kan skje når man kjører en dynamo uten å ha tilkoblet et batteri er at man brenner diodene. 

Hvorfor motor ikke starter vet jeg ikke uten mer info, men at ladelampa lyser med tenning av kan igjen indikere at diodene er gått føyka. 

Kan veldig lite om selve dynamoer, dioder? er det noe som går ann å byttes? hater tanken på at dynamoen er helt ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde diodene(likeretter) er på regulator på denne men husker kanskje feil? Om du måler med multimeter, rød stikk på B+ og sort til jordingspunkt og så det samme på D+ så skal du normalt ikke ha mer enn 0,2V forskjell på målingene, har du mer er en av diodene kaputt. Er nå slik jeg har lært det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeretterdiodene sitter inni dynamoen, ofte 6 stk festet i to aluminiumsplater, 3 for pluss og 3 for minus. I tillegg sitter det 3 feltdioder inni der, de som gir spenning til D+ for ladelampe og regulator. Enig med Jesper, du har nok blåst diodene. Disse kan byttes, til enkelte dynamoer får man kjøpt løs likeretterdel, men man må lodde statorviklingene av/på. Ikke en jobb man gjør om man ikke vet hva man driver med.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår