Gå til innhold

Ingen varme i kupé.

Ranger emnet


Sveinung Kristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg har en V70 av den eldre typen. Det er en 1999 modell V1. 

Av en eller annen grunn få jeg knapt lunk I varmesystemet. Har sjekket rørene til varmeradiatoren. De er begge varme. Men ingen av innstillingene gir noe mer varme. 

På auto og varmen på full guffe, blir det såvidt lunk fra ventilene. 

Har sjekket den regulatoren bak hanskerommet. Den hadde hoppet av, men selv når den er på er det ingen forandringer. 

Ellers er kjølevannet og ventilen helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 850 karosseriet, eller første ordentlige V70?

Hvis det er sistnevnte, i senterkonsollen, foran girspaken sitter det et lite gitter på 2x2 cm med en liten motstand samt en bitte liten vifte. 
Sjekk først at det ikke er fult av støv inni der og at tråden er hel, sjekk så om den vifta fungerer. 
Hvis det er noe feil her, vil ikke varmen fungere ordentlig. 

Har byttet dette på et par V70’er og på noen eldre XC90. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så.
Det er god varme i rørene til varme radiator (Både til og fra).
Jeg hører/kjenner at luftstrømmen flytter seg dit den skal når jeg vrir på "rettningsbryteren". 
Vifta fungerer helt normalt og det er nytt kupéfilter. Temperaturen på kjølevæsken viser normal.

Med termostaten stilt inn på MAX, kommer det knapt lunken luft ut av ventilene. Luften føles ustabil, som om noe kald luft er blandet i med den lunkne.  
 

850_mcc_2__bc166606c7bd9c23aa95d18d2ba64e9e9c6f6087.jpg

850_mcc_1__012565ee84e91ad8213704c810466e5eda864ab1.jpg

850_ac_damper_motor_0372625a261115350a4cc468c2ef15a519ccc8ce.jpg

20201201_140828_95fe14941b1f750d086dc38b54617a021c6f79b9.jpg

20201201_140758_5c2429825f41fd83a5e72a109842c3fc0a56718b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du temperaturforskjell mellom sonene eller er det like varmt i begge to? (med begge på maks)

Kjenner du om temperaturen forandrer seg når du stiller på temperaturen? (gjelder begge sider)

Klarer du å regulere mellom iskald luft og "lunken"? (gjelder begge sider)
Hvis ja på sistnevnte så fungerer varmluftspjeldene, men kan være at de ikke beveger seg slik de skal.
Jeg kjenner ikke til 850/v70 så vet dessverre ikke hvordan det skal se ut. 

Iom. at det er automatisk klima, kan det fortsatt være feil på en temperatursensor et sted, men dessverre så er jo diagnose mulighetene heller dårlig på disse. 
Alt fra utetemp. til motor- og kupetemp. kan ha innvirkning på hvor effektivt slike system jobber, men dette er ikke akkurat et nytt system så antar det er "enkelt"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På kald blir det iskaldt. 

På varmt max, blir det lunket. 

Både røret som går inn i varme radiatoren er varme. Først det ene så det andre. Så det er sirkulasjon. Jeg har tappet alt vannet og kjørt på med radiator rens. Jeg har også byttet termostat. 

 

Når jeg vrir på bryteren som sender luft rundt om i bilen får jeg luften dit den skal. 

 

Temperaturen jeg får er den samme nå i 10 minus som 10 pluss. 

 

For mer er det som om luften som skal gå igjennom varme radiatoren, ikke går igjennom. At uteluft blir feil dirigert (ja jeg har byttet kupéfilteret). 

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal kunne teste dette? Finnes det en plansje som viser de forskjellige ventilene? Og funksjonene? 

På 12/22/2020 den 12:30 PM, Jesper1201 skrev:

Kjenner du temperaturforskjell mellom sonene eller er det like varmt i begge to? (med begge på maks)

Kjenner du om temperaturen forandrer seg når du stiller på temperaturen? (gjelder begge sider)

Klarer du å regulere mellom iskald luft og "lunken"? (gjelder begge sider)
Hvis ja på sistnevnte så fungerer varmluftspjeldene, men kan være at de ikke beveger seg slik de skal.
Jeg kjenner ikke til 850/v70 så vet dessverre ikke hvordan det skal se ut. 

Iom. at det er automatisk klima, kan det fortsatt være feil på en temperatursensor et sted, men dessverre så er jo diagnose mulighetene heller dårlig på disse. 
Alt fra utetemp. til motor- og kupetemp. kan ha innvirkning på hvor effektivt slike system jobber, men dette er ikke akkurat et nytt system så antar det er "enkelt"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Forstår fremdeles ikke hva som er feil. 

Fremdeles bare lunk. Det er varme både til og fra varmeradiatoren og alle spjeld åpner og lukker som de skal. Virker som spjeldet som skal dirigere luft igjennom varmeradiatoren, ikke åpner seg helt. 

Og jeg merket en annen ting. 

Når jeg skrur på vifta inni bilen, går turtallet bittelitt ned og det virker som motoren jobber litt mer? 

Selv med ny termostat, koker kjøleveska... 

Har flushet kjølesystemet.. 

Det ble gjort i ett forsøk på å ordne varmen innvendig. 

 

Den kokte ikke før jeg flushet systemet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår