Gå til innhold

Mister motorkraft og dårlig tomgang


Kristian27

Anbefalte innlegg

Har et problem med min Citroen c5 2003 1.8 Bensin. når jeg kjører kan motoren plutselig miste all kraft, det er ingen respons før gassen nesten er trykt helt i bunn, da kommer motoren til live igjen og går fint helt til jeg slipper opp gassen litt. på tomgang går motoren som regel dårlig og omdreiningene går opp og ned. men plutselig kan motoren gå en stund uten tegn til problemer. har byttet både regulerings lamdasonde og bensinpumpa uten noen forbedring. får ingen feilkoder som kan forklare dette problemet, eneste er at feilkoda på lamdasonda har komt tilbake, mest sannsynlig PGA av motoren har gått dårlig over lengre tid. 

noen som har en formening om hva som kan være årsaken til problemene ? det kunne kanskje vert en ide å prøvd å bytte MAP sensor og ?

**Oppdatering**

Tok ut MAP sensoren å forsynte den med 5V måler 0.8V åpen i luft og 4,7V koplet til vakuumpumpe. har ikke mulighet til å sjekke mellom de verdiene, men ser ut som den virker som den skal.

Sensoren for temperatur av innsug luften inn ser og ut til å virke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lagt min hånd på en slik bil men har den mekanisk gasspjel med TPS eller har den elektronisk regulering? Feil med disse kan gi noe slike symptomer. Tett eller dårlig fungerende EGR/eksos-bypass kan gi slik varierende tomgang men det stemmer ikke med fullgassproblematikken din. Om du har en slik EGR-ventil, hva skjer med tomgangen (når du har feilsymptomer) om du napper ut kontakten, eller slangen om du har vakumstyrt ventil,? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, xr4ti skrev:

Har aldri lagt min hånd på en slik bil men har den mekanisk gasspjel med TPS eller har den elektronisk regulering? Feil med disse kan gi noe slike symptomer. Tett eller dårlig fungerende EGR/eksos-bypass kan gi slik varierende tomgang men det stemmer ikke med fullgassproblematikken din. Om du har en slik EGR-ventil, hva skjer med tomgangen (når du har feilsymptomer) om du napper ut kontakten, eller slangen om du har vakumstyrt ventil,? 

Hei! takk for svar, kabelen fra gasspedalen går rett inn på en sensor for å måle posisjonen av gasspedalen, men Gasspjeldet er elektronisk styrt. EGR ventilen er og elektronisk styrt. har tatt ut EGR ventilen og rengjort den men har ikke fått testet om den virker eller ikke, men feil på denne skulle vel i teorien trigge en feilkode?

https://imgur.com/a/rcZi24V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler med elektrisk styrt EGR gir feilmelding, om denne gir det vet jeg ikke. Funnet ut noe mer? Noe jeg har lært meg så er det at billige feilkodelesere som oftest ikke finner alle relevante feilkoder. Noen ganger kan det derfor være verdt å få et merkeverksted eller et verksted med skikkelig diagnoseutstyr til lese av feilkoder. Nå vet jo ikke jeg hva slags feilkodeleser du har, var ment som et generelt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, opelduude skrev:

Høres ut som falskluft. Sjekk alt av slanger og spray med startgass på innsugsmanifold. 

Har bytta en slange på veivhus ventilasjon som var nokså sprø å knakk lett. prøvde å spraye med noe elektronikk rens rundt ingen reaksjon på det, men skal få kjøpt noe startgass å få testa skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk og slangen som går fra luftfilter og inn til gasspjeldet. 

Er gjerne noe som revner når bilen blir gammel. Kan være nok med et lite hull før alt kødder seg til. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, opelduude skrev:

Sjekk og slangen som går fra luftfilter og inn til gasspjeldet. 

Er gjerne noe som revner når bilen blir gammel. Kan være nok med et lite hull før alt kødder seg til. 

hei igjen, på vei hjem i dag stoppa jeg å plugga ut egr ventil bare for å sjekke, etter 15-20 sek kom feilmelding på at den var plugga ut å plutselig begynte motoren å gå fint igjen. mistenker at det er derr problemet ligger. tenker å prøve i noen dager nå med den plugga ut å heller fjerne egr ventilen om det skulle vise seg å vere problemet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk helt fint i to dager etter jeg plugga ut egr før problemet kom tilbake .. fikk kopla opp på et skikkelig diagnose verktøy å lest av feilkode.

"p0603 -Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error"

frykter det er noe galt med ecu/motorstyringa.

har gått over alle ledninger på pluggene på ecuen og fra sikringsboksen til ecu, men alt ser greit ut der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/16/2020 den 10:26 AM, xr4ti skrev:

Dårlig kontakt på jord eller + kontaktpunkter? Lav ladespenning eller dårlig batteri?  

sjekka over alle koplinger til ecu og jordsingspunkt alt så greit ut. batteriet var kjøpt nytt i starten av året. tror ladespenninga er grei men kan alltids sjekke igjen. kontakt simco som driver med reparasjon av ecuer, de trodde ikke feilen ligger i selve ecuen men heller i spenningstilførselen til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår