Gå til innhold

Audi A3 8P, Lyser advarsel på bremser i dashbordet

Ranger emnet


Audiomannen

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter en kjapp tur på butikken og skulle dra hjem igjen, så begynte det å lyse opp et sirkus i dashbordet mitt etter å ha startet opp bilen.

Når jeg bare har på tenningen skjer alt som normalt. Det er først når jeg starter bilen at den begynner med advarselene. Men når jeg trykker inn bremsepedalen forsvinner det, og bilen ser helt normal ut. Jeg kan bruke bremsene fint, og jeg kjenner ikke noe forskjell på før og etter. Det har ingenting å si om håndbrekket er på. 

Jeg skal sjekke sikringer og væskenivå etter jobb. Er det noen som vet noe om dette?

122476998_839668750184918_2245052190129192807_n.jpg

122667515_1291298477903660_7145858671950325651_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du har byttet klosser foran? Som oftest har A3 slitasjevarsler på klossene foran og det kan være dette som gir et varsel. Nivåsjekk av klosser og bremsevæske er noe en bør gjøre i ny og ne. Se om du har minst 3mm belegg igjen på klossene, sjekk også bak er min anbefaling.

Er det nedslitte klosser så forsvinner normalt feilmeldingen når klossene blir byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser lampe for ESP og rattvinkel lyser, min gjetning er da en defekt ABS-sensor (eller reluctor på hjullager). En diagnose vil verifisere, samt fortelle hvilken sensor det gjelder - om så er tilfelle. Skal jeg ta en blind gjetning så må du bytte et hjullager bak.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xr4ti skrev:

Lenge siden du har byttet klosser foran? Som oftest har A3 slitasjevarsler på klossene foran og det kan være dette som gir et varsel. Nivåsjekk av klosser og bremsevæske er noe en bør gjøre i ny og ne. Se om du har minst 3mm belegg igjen på klossene, sjekk også bak er min anbefaling.

Er det nedslitte klosser så forsvinner normalt feilmeldingen når klossene blir byttet.

Forrige eiger la ut 13k på bremser for ca. 1 år siden. Husker ikke helt hva som ble byttet, men skal sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg gjorde noe jeg kanskje ikke skulle gjort i går kveld. Jeg koblet fra batteriet for å få den til å ta en fresh selftest. Etter det har flere ting skjedd. Motorlampe lyser, rattet er tyngre enn normalt, speedometeret beveger seg ikke (det gjorde i starten). Den er ikke i limp-mode.

Jeg skal som sagt sjekke sikringer og væsker. Jeg har også en OBDII scanner som jeg kan feilsøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Audiomannen skrev:

 Jeg gjorde noe jeg kanskje ikke skulle gjort i går kveld. Jeg koblet fra batteriet for å få den til å ta en fresh selftest. Etter det har flere ting skjedd. Motorlampe lyser, rattet er tyngre enn normalt, speedometeret beveger seg ikke (det gjorde i starten). Den er ikke i limp-mode.

Jeg skal som sagt sjekke sikringer og væsker. Jeg har også en OBDII scanner som jeg kan feilsøke med.

Å kople fra batteri er aldri veien å gå, lager som regel bare mer problemer på nyere biler. Nå må du sikkert ta adaption på gasspjeld, rattvinkelsensor osv. Les ut feilkoder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket alle sikringer i hele bilen, og bremsevæsken ser fin ut. Alle sikringer ser gode ut på multimeteret. Diagnoseprogrammet fant ikke noen feilkoder, så jeg skal prøve å få lånt en Carly av en kompis i morgen. Hvis ikke, kunne @Quattro73 hjelpe til med diagnose? Holder til i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått diagnosert bilen. Jeg ser at mange av feilmeldingene kom på samme tid, enten 201336 km eller 201340 km. Mistenker en gåen modul en plass, spørsmålet er hvilken.

Vedlegg: Diagnose 1 er før sletting av feilkoder, Diagnose 2 er etter. Merk at jeg aldri har hatt feilmeldinger på denne bilen i mitt eige (kjøpte den med 192k km)

Bilen klokker 201351 km.

Diagnose 1.pdf Diagnose 2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette kom da du koplet fra batteriet, transientspenninger kan skape problemer. Det du kan førsøke først er å kople fra batteriet igjen, trå på bremsepedalen noen sekunder før du kopler tilbake. Ta så ny diagnose, slett feil og ny diagnose. Dersom ingen forskjell er nok det lureste å bestille time på Møller Haugesund.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Quattro73 skrev:

Tipper dette kom da du koplet fra batteriet, transientspenninger kan skape problemer. Det du kan førsøke først er å kople fra batteriet igjen, trå på bremsepedalen noen sekunder før du kopler tilbake. Ta så ny diagnose, slett feil og ny diagnose. Dersom ingen forskjell er nok det lureste å bestille time på Møller Haugesund.

Var helst det jeg ville unngå. Har ikke råd til å ha den på verksted.

7 timer siden, Jesper1201 skrev:

Enten er det diagnoseutstyret så dårlig at det ikke klarer å lese ut feilkoder på ABS, eller så er det ikke kommunikasjon mellom Gateway og ABS modul. 

 

Litt usikker på hva det kan være. Jeg tror det må være dårlig kobling et sted, eller en sensor som gir feil utdata. Når jeg trykker inn bremsene, så forsvinner alle lampene utenom motorlampen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår