Gå til innhold

Dunkelyd i motor (med lydfil), Avensis

Ranger emnet


Erlenkal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg startet bilen i dag og kjørte 80 km. I løpet av turen kom det en dunkelyd i motoren, som gradvis ble sterkere og sterkere. Jeg kunne også kjenne dunkene svakt i pedalene. Det høres litt ut som en snekke, egentlig. Lydene følger turtallet, ikke hastigheten på bilen, men likevel lettest å høre i 3-6. gir. Lyden kommer alltid når jeg renner, men mot slutten kom den oftere og oftere når jeg ga gass også. Det hadde ingenting å si om jeg trykket inn clutch. 

 

Bilen er en Toyota avensis T25, 2009-modell, kjørt 189 993 km, halvveis til månen (jeg tar med kake og verksted :-D ) 

 

Jeg prøvde å gjøre et opptak. Det var mye sus, men man hører dunkingen så vidt i bakgrunnen. 

 

Noen forslag til hva dette kan være?

ulyd bil.m4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å høre ut fra lydfilen. Klarer du antyde om lyden kommer hver gang motor gjør en omdreining, hver andre omdreining eller sjeldnere? Høres den på tomgang, best når du gir gass eller når motor går ned på turtall? Er lyden metallisk? Har du åpnet panseret og prøvd å lokalisere lyden, gjerne samtidig som du gir litt gass?

Lyd kan komme av skade på registerreim eller multireim, er lyden metallisk så kan det være ventilløftere, rådebank, eksoslekkasje, svinghjul, feil på innsprøytning osv. Dersom lyden endrer seg om du gir gass eller henger på giret så heller jeg mot feil på innsprøytning, svinghjul eller rådebank.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldnere enn hver omdreining. Det er 5-6 slag i sekundet på normalt turtall (1500 slag / minutt = 25 slag / sekund). Så det blir vel sjeldnere enn hver andre omdreining. Snekke er egentlig min beste sammenligning. 

 

Jeg hører det best når jeg renner, så det blir vel synkende turtall, egentlig. I hvert fall mer på synkende enn på økende turtall. 

 

Jeg hører ikke lyden når bilen står på tomgang eller når jeg ruser den. Det er kun når bilen ikke står i ro. Fant derfor lite når jeg åpner panseret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår