Gå til innhold

Olje til 5HP19FLA, diff, pat og bakdiff

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

1999 2,8 Quattro automat.

Skal bytte olje på fremdiff, transfer(PAT) og bakdiffen. Noen som vet noe om dette? Finner ikke noe på dette i serviceboken men noe på nett men veldig mye synsing.

Fremdiffen og PAT skal i følge ZF ha Saf AG4. Noen som vet en god erstatter for det?

Bakdiffen, hva slags olje er det der mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har sjekket Castrol for det er primært Castrol jeg bruker men finner ingen produkter i salg i Norge som oppgir at de tilfredsstiller ZF sin spech, SAT AG4 til framdiff og mellomdiff(PAT). Castrol henviser kun til sine "transe-oljer" , dvs GL4/4+/VW 501 50 oljer (Transmax manuell 75/90, som sikkert er godt nok). Oljen som ZF beskriver finner jeg som Castrol på eBay til ca 375kr/L + Mva !! men har ikke funnet den noe sted i Norge men har ikke sjekket hva Møller skal ha for literen elle rom de i det heletatt har den. https://www.ebay.com/itm/Castrol-Bot-Saf-Ag-4-Porsche-Tiptronic-Pdk-Caja-de-Transmision-Hipoide-Aceite/193709322313?hash=item2d19f9b049:g:B~oAAOSwqUleTSAW

På bakaksel har de helgardert seg, både olje for og uten LSD. Er jo ikke lamelldiff så derfor litt usikker men regner med at Castrol Axle EPX 80W-90 GL5 uten LSD-tilsettning er ok på bakdiffen?

Så nei, ble ikke veldig imponert over den siden eller noen andre jeg har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det litt tungvindt for deg selv når du unngår å bruke VW/Audi sin spec. når du skal finne rett olje. 
Den ZF spesifikasjon du har der er veldig gammel og er blitt erstattet siden den gang.

Hvis jeg ikke husker helt feil er Castrol Syntrax Longlife 75w-90 direkte arvtager etter SAF-AG4. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jesper1201 skrev:

Du gjør det litt tungvindt for deg selv når du unngår å bruke VW/Audi sin spec. når du skal finne rett olje. 
Den ZF spesifikasjon du har der er veldig gammel og er blitt erstattet siden den gang.

Hvis jeg ikke husker helt feil er Castrol Syntrax Longlife 75w-90 direkte arvtager etter SAF-AG4. 

Takk. Setter veldig pris på svar.

Det har du helt rett i men det var i mangel på skikkelig informasjon (og kunnskap) om hva jeg kunne bruke og få kjøpt pr. i dag at jeg sjekket opp hva ZF har som spesifikasjon. Ringte til en lokal pusher, Mekonomen, og de også kunne ikke finne noe andre enn den Transmax manuell 75/90 i sitt system. Syntrax 75/90 er vel en GL5? Så den er ok å bruke på fremdiff/mellomdiffen? Hva anbefaler du til bakdiffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage, jeg skrev rett av hukommelse og skrev feil, var Syntrans Transaxle jeg mente. 
Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke oljene som Castrol foreslår, men du trenger ikke LSD olje på bakdiff, det er sikkert. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring. Fant litt mer informasjon i kveld og ser at det kun blir brukt 75/90 GL4 eller 5 på alle tre diffene så da går jeg for den du nevner.

Er ikke LSD nei.

Takk for hjelp

Edit: link til anbefalt Castrol olje https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-castrol-syntrans-transaxle-helsyntet-75w-90-ps1329a41-C4001960no Dette er en GL4+ olje og skal kunne benyttes på alle tre diffene.

Frontdiff = 0,82 liter

Mellomdiff (transfer/thorsendiff/PAT) = 0,80 liter OBS: det anbefales å bruke GL4 olje. Audi har også egen spesifikasjon på oljen til denne diffen.

Bakdiff = 1,5 liter

Alle tre diffene har samme nivåkontroll, til oljen renner ut av påfyllingshull og det kan derfor gå med mindre olje enn oppgitt.

Fin side for å sjekke type og mengde olje på din A6 C5. Metadata er for 1999 modell C5

https://garage.wiki/audi/a6-quattro/c5-type-4b2/1999/axle-oil-capacity.html

OBS: tar ikke noe ansvar for at dette stemmer!

 

 

 

Endret av xr4ti
Lagt til mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår