Gå til innhold

Til Bwana

Ranger emnet


Gunnar Pharo

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 3 fra 1993 med 1,8L bensinmotor med monotronic innsprøytningssystem. I det siste har den blitt vanskeligere og vanskeligere å starte når den er kald, da det virker som at en automatchoke drar på for fullt og gir altfor mye bensin/lite luft. Det ble værre og værre inntil den nå ikke vil starte i det hele tatt. Tenner på 1 sylinder, så på 2 for så å stoppe igjen.

Da den var slik at jeg faktisk fikk startet den, kom det masse uforbrent bensin/eksos ut inntil jeg fikk ruset den opp så den gikk normalt. Nå vil den ikke starte i det hele tatt.

Kan det være noe feil med monotronic-systemet? Elektronisk feil? Sensor? Det er liksom litt for banalt å bare bytte hele monotronic-systemet hvis feilen ligger i en sensor e.l.

Meget takknemlig for forslag til løsing av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil Bwana kommenterer så kan jeg supplere litt; Monojetronic har ikke choke, men temperatursensor til ECU som styrer bensinmengde, altså mer bensin på kald motor. Har en gang opplevd at monojetronic var veldig tung å starte og bare ble værre, feilen var da defekt lambdasonde. Om dette er feilen på din er høyst usikkert, kun omhyggelig feilsøking vil avdekke den. Du er sikker på at feilen ikke er på tenningsanlegget? F.eks. overslag i fordeler kan gi samme symptomer som du opplever.

Ellers bør du sjekke temperaturgiver (blå), TPS, lambda, innsprøytningsdyse, bensintrykk, tenning osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye mere kommentarer. Jeg var også inne på tanke om temp.sensor.

Overslag i coil er et vanlig problem, spesielt om det er litt fuktig.

--

Foreslår at du redigerer emnetittelen til noe mere beskrivende, som f.eks. "Golf 3 kaldstart problem". Da er det kanskje flere som kan ha noe å bidra med.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår