Gå til innhold

2005 2.0td starter ikke

Ranger emnet


topplok

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2005 xl7 mener det er RHW motor.

Bilen starter ikke med startgass, og ved kinning flimrer lys og radio reseter seg. Motor går greit rundt, noen ganger virker det som motor skal til å starte men så dør den helt og alt av elektronikk tar en omstart.

Har prøvd flere batteri og ladet disse, jeg har også byttet jordingskabel ved batteriet og positiv kabel som går til sikringsboks i motorrommet.

Jeg får følgende feil på obd: P0500, P0380, P0120, P0220. Disse skal såvidt jeg vet ikke ha noe å si for start av motoren. Bilen står inne ved 20 grader ca.

Jeg er ikke så kjent med diesel motorer så setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva problemet her er. Kan jo virke som det er noe med elektronikken? 

Men P0220 er en vanlig feil og er gasspedal sensor. Denne sitter på luftfilterboksen. Men da pleier den å starte, men tar ikke gass. Kan jo være noe her. 
Og P0120 er EGR feil. Hvis denne står i låst åpen posisjon så vil ikke bilen starte. Har du demontert den å sjekket? EGR er jo også ett kjent problem. Det røret som går ifra egr til innsug tetter seg også. Det kan også ha innvirkning...

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @nightking og takk for svar, beklager jeg er så sent ute med å svare deg her.

Jeg har ohmet pedalsensor og denne viste seg å være defekt, fant en ny billig på nett. Så må bare vente på denne før jeg finner ut av om dette hjelper.

Muttere som holder EGR sensor var fullstendig rustsveiset og jeg hadde ikke med meg noe rustløser eller noe å varme dette opp med, så dette skal jeg prøve å få til iløpet av helgen.

 

Takk igjen, jeg gir en oppdatering etter jeg har forsøkt EGR rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg endelig hatt tid til å se på bilen denne uken. Egr sensor hadde satt seg fast og fikk ikke vakuum, denne er renset og montert på igjen.

Samtidig har jeg fått lastet ned en ny obd app på mobilen som viste melding om at obd scanner jeg hadde var "fake"

Da kjøpte jeg meg en ny igår og fikk plutselig opp flere feilkoder som kan være veldig nyttige å få med i tråden, jeg laster opp screenshot og håper på flere gode svar.

Kjapp oppsummering så får jeg diesel til filter men litt usikker på om det kommer noe til dysene, pedal sensor var gåen så denne er bestilt, egr sensor gav feilmelding så denne er renset. Det kom ut masse gul/oransj vann men dette er kanskje bare kondens? Var ikke samme farge som kjølevæske.

 

Mvh Christoffer

Screenshot_20201027-171550_EOBD Facile.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo tydelig her at problemet til at bilen din ikke starter er relatert til P0340 feilkoden. Du må nesten feilsøke på det systemet. Og det er jo rimelig omfattende. Kan være defekte veiv/kam sensorer, brudd i ledningsnett, defekt ECM elller register som står feil. Du har sjekket at multireim osv er intakt? Vært en del diverse feil når det gjelder denne feilen. Har selv skiftet ledningsnett til veivsensor og defekte sensorer. Men også vært borti at den har hopper over på registerreim, men også at drevet på kammen har vridd seg! Å det ser du ikke uten å demontere toppdeksel. Noe som igjen er helt umulig på denne bilen pga dysene sitter fast...

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multireim og registerreim ser bra ut og er stram, jeg har også målt at cam sensor får 12v. Litt usikker på hvordan jeg kan teste selve sensoren, så fint om du kan gi meg noen tips der.

 

Er det noen symptomer på vridd drev? Ulyder, etc.

 

Jeg har tatt ut ecm for å feilsøke P1517 som jeg forstår skal være relatert til immobilizer, fant en tråd du hadde kommentert på tidligere med feilsøking av dette. Da stod det at det skulle måles volt og ohm på E227-10 som gav 12v og 2ohm, slik jeg forstod det vil det si det er en kortslutning på denne ledningen. Det stod også at man må måle på G09-1 og G09-6 men disse fant jeg ikke noe info på hvor befinner seg så dette har jeg ikke gjort.

Ledningsnett så fint og inntakt ut frem til det kobles sammen med motor hvertfall, så det er eliminert.

 

Hvor finner jeg veivsensor? Og gjerne et skjema eller fremgangsmåte for å sjekke timing på belte om du har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiv sensor står på toppen av girkassa. helt i fremkant ved svinghjulet, på høyre side av toppen av girkassa.

Ang sjekke timing på motor kan gjøres ved å låse svinghjulet og kamdrevet. Svinghjulet låses inn over starter (v.side av motor). Du dytter inn ett stag, tror det er 8mm inn i ett hull.

Og det samme gjør du på kamdrevet. Da skal det passe å sette inn feks 8mm bor i kamdrevet som passer inn i ett hull. Kan sikkert fikse bilde av dette..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår