Gå til innhold

Audi 100 1992 2,3....5zyl

Ranger emnet


Bono

Anbefalte innlegg

Du oppgir så lite detaljer rundt problemet at det blir vanskelig å antyde noe som helst. Det finnes søkefunksjon, bruk den. Gjenganger er falskluft. Om ditt problem er relatert til tenning (hallgiver styrer bensinpumpe) er umulig å si ut fra så lite info som du oppgir.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å utdype litt mer. Har sjekket en del angående falskluft men har ikke funnet noe, er det noen plasser det er mer sannsynlig at det kan være feil?

Bensinpumpa starter når jeg slår på tenninga og går noen sekunder før den stopper. Hvis jeg løser på bensinslangen inn på bensinfordeleren så står det trykk der.

Hvis jeg prøver å starte så tenner den til med det samme jeg kjører starteren men ikke mer. Etter å ha prøvd å starte mange ganger så tok jeg ut en tennplugg og den var helt tørr. Sjekket gnist og det var det. Tennplugger er som om de kommer rett i fra esken, helt hvit. Skrudde av bensinreturslangen ved trykkregulatoren men der kommer det ikke noe bensin når tenninga står på.

Bilen har jukset i lengre tid uten at det har vært noe problem med å få start på den, verst ved kald motor. På en tur fikk jeg stopp og måtte jeg vente en halvtime før den startet igjen. Etter det har jeg kjørt lege uten trøbbel med å få start eller at den har stoppet, bare at den jukse. Den kvelden jeg måtte taes hjem gikk den så bra som den ikke hadde gjort på lang tid før den begynte og jukse igjen og da ble stopp etter en to tre hundre meter. Da fikk ikke start noe mer på den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falskluft er som regel på gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld, slange mellom ISV og innsug, veivhusventilasjon, slange til air shroud på innsug, slange til bremsekraftforsterker eller tetninger rundt dysene. Også manglende eller defekt pakning på oljepåfyllingslokk kan skape problemer.

Først av alt, har du justert på noen av justeringsskruene på mengdefordeler? Bensinfilter byttet siste årene?

Siden mengdefordeler er byttet så kan en anta at denne ikke er synderen, så sant den kom fra en fungerende motor. Så lenge motor ikke går, så vil ikke bensinpumpe gå, og du får heller ikke bensin ut returslange. At bensinpumpe går 1-2 sekunder etter at tenning slås på er normalt. Tror jeg ville begynt med å måle spenning til bensinpumpe - for å verifisere at bensinpumpe går - mens du prøver å starte. Dersom pumpe ikke går, så er feilen mest sannsynlig i bensinpumperele. Dersom pumpe går så bør bensintrykk måles, 6-6.5 bar skal du ha på bensinmengdefordeler, måles fortrinnsvis når du prøver å starte. Mål også strøm til DPR når tenning slås på, uten å starte, bør opp mot 100 mA. Alternativt, mål trykk på bensinmengdefordeler med plugg til DPR av, bør være ca 5 bar. 6-6.5 bar med DPR aktiv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har gått over alt av vakuumslanger men jeg finner ikke noe feil der.Bensinfilteret har jeg byttet. Målte bensintrykket og det var 4bar når tenninga står på uten at motor går. Med motor i gang var det mer enn 6,5 det var 6,8 bar. Er ikke så inne på det men hva menes med Dpr?  Som dere ser så har jeg fått startet den igjen og jeg har kjørt med bilen men den går ikke som den skal. Noen ganger hvis jeg starter den når den er varm må jeg jobbe lenge med å få motoren over 1000 omdreininger. Bilen har også stoppet en par ganger og da vil den ikke starte før den har stått en par timer. Kjenner det hele tiden når jeg kjører at den går å jukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DPR er differensialtrykkregulator, den som står foran på mengdefordeler. 

Trykk du måler er innenfor, gjerne noe lavt med tenning på uten motor i gang. Som nevnt, siden motor oppfører seg likedan etter bytte av mengdefordeler - så kan vi gjerne anta at denne ikke er synderen. Mål strøm til DPR, denne reguleres av ECU, iht MAP, temperatur og lambdaverdi. Mål også verdi på temperatursensor til ECU, den som sitter under vannflensen foran på toppen. Her skal du ha ~2500 ohm ved 20 grader og ~250 ohm ved 90 grader. Med analogt måleinstrument kan du måle spenning fra lambda mens motor går (svart ledning), denne skal fluktere mellom 0.1-0.9 Volt. 

Mål også at bryter for WOT ikke henger, den vil deaktivere lambda. Sjekk at plugg til «TPS» er på, den som er på siden av mengdefordeler. Har du sjekket pluggledninger for overslag, samt rotor og fordelerhus? 

Du kan lese ut feilkoder, er dog veldig begrenset hva du får av info på KE3, men skader ikke. Jeg har lagd en egen tråd om dette under AUDI - DIY. 

En ting til, hvordan er bensinforbruket?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Bilen stoppet og ville ikke gå mere igjen.Det viste seg at det var bare 2bar bensintrykke. Satte inn igjen den gamle pumpa og da har jeg 3-4 bar med tenninga på og 6-6,5 bar når motoren går rundt. Bilen startet da. Byttet også pluggledninger,rotor og fordelerlokk. Etter det virker det som motoren går reint. Men noen ganger når den er halv varm/ varm så vil den ikke opp på turtall når jeg starter den. Noen ganger klarer jeg å få opp turtallet og da går den greit på tomgang etterpå. I dag når jeg startet den etter å ha stått en liten time etter kjøring så klarte jeg ikke å få den over en 2-300 omdreininger. Den gikk på det lenge. Når jeg prøvde å gi gass så hørtes det ut som om den tente i mot. For å komme hjem måtte jeg trille ned en bakke og mens den gikk på lav tomgang så satte jeg den i gir og tvinger opp turtallet. Etter en stund så begynte den å gå normalt og jeg merket ingenting når jeg kjørte. Har testet starten flere ganger etterpå både når den er helt varm og Hallvard og har den startet som den skal. Har ikke noe trykkfall på bensintrykket på en time de gangene jeg har sjekket. Ser at ventetrykket varier fra 3 til 4 bar.

Kan det være enheten som regulerer tomgangen som krangler?  Målte spenningen inn på den og den var 11,9 volt med tenninga på og 13,2 med motor i gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså har du for lavt bensintrykk, du skal ha mer enn 3-4 bar med tenning på. Som sagt, jeg ville målt strøm til DPR for å verifisere om denne er i orden. I det minste - se om trykk endrer seg når plugg til DPR settes på (slå på tenning med og uten DPR for å sjekke forskjell).

Enheten som regulerer tomgang (ISV) er pulsbreddemodulert, altså vil du ha 12V på denne. Pulser ut må måles med scope, ikke voltmeter. Denne er ikke årsaken til dine problemer, dog kan du ta av plugg på ISV med motor i gang og tomgang skal stige til ~1500 omdr. Skjer dette så er ISV mest sannsynlig i orden, er hvertfall ikke stuck. Husk at selv om ISV feiler så skal motor fungere 100% (med unntak av tomgang).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår