Gå til innhold

Expert som nekter å starte

Ranger emnet


Sveinung Kristiansen

Anbefalte innlegg

Først:

Denne tråden er myntet på dem som kanskje kan dette eller vet om noen som kan hjelpe.

Så:

Ja jeg har postet problemet på bilforumer uten særlig hjelp. 

Jeg har en 2002 Peugeot expert.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=Yz90828


Bilder... 
https://photos.app.goo.gl/rQnVRxHvaguk6JGM7


Bilen har gått som en drøm helt til en slange som går fra ett kammer til ett annet kammer i diesel filter holderen begynte å lekke.

Jeg fikk byttet den slangen.

Denne motoren har ett system som lufter seg selv (tenk å ha hatt en slik hund). 

Så etterhvert starter motoren. Går i noen minutter og stopper. Etter ett lite utall start og stopp rutiner får jeg motoren til å gå normalt. Trodde jeg. Motoren vil ikke gå over 3k rpm, altså står motoren i "nødmodus". Motor lampa lyser også. Når jeg vrir om Nøkelen for å stoppe motoren, tar det ett par sekunder før motoren stopper. Ikke helt normalt.

Etter en del feilsøke med ett av de beste OBDII mobil scanner appene får jeg opp 2 feilkoder.

Disse er generelle feilkoder og kan bety så mye.

Jeg har byttet diesel pumpe (dæven for en jobb).

Byttet glødeplugger og fått over det jeg kan finne av ledninger og koblinger. Finner ingen synlige brudd og det er ingen lekkasjer.

Etter dette starter jeg opp (mye filing før systemet er luftet).

Bilen starter etterhvert og går normalt. Motor lampa forsvinner og motoren går helt normalt. Det virket som om bilen ble sitt gamle jeg igjen og jeg hadde fått bilen min tilbake igjen.

Jeg kjørte til rema kilamyra hvor jeg ble stående noen minutter før jeg kjørte hjem igjen. 100 meter før innkjørselen stopper motoren med ett rødt STOP lys på dasj.

Det lyset kommer ikke på igjen når jeg prøver å starte bilen igjen.

Etter noen minutter med filing starter bilen og jeg spinner frem til oppkjørselen. I det jeg svinger opp dør bilen igjen. Jeg filer litt til før bilen starter opp igjen slik at jeg får parkert på gårdsplassen.

Nå får jeg ikke liv i bilen.

Jeg får samme feilmeldinger på OBDII scanneren. Om jeg gir gass mens jeg filer, kan jeg ruse motoren. Men med en gang jeg slipper Nøkelen, dør motoren.

Så.

Internett sier til meg at det er en sensor som er gåen. Dette er en sensor Peugeot verksted ikke har hørt om. Min tilitt til verksteder er noe frynsete. Dem vil helst at jeg skal bruke 2500,- på en gammel bil for at dem "kanskje" skal finne feilen. Sist gang jeg gjorde det, kostet det meg unødvendige 2000,- i deler for å bytte en del som i ettertid fungerte helt ok (kjøpte original delen og byttet den selv. De skulle ha 9000,- for del og jobb for noe som kostet meg 2000, - (inkl frakt og mva) og 45 min arbeide).

Verkstedet vil ha 1000,- bare for å lese av feilkodene. Hadde dette vært en ny bil der de har brukt en del penger på ny programvare og ikke en 19 år gammel bil hvor den programvaren er nedbetalt for lenge siden, hadde jeg forstått det.

Jeg står nå på kanten til å selge bilen i deler (masse nye deler på denne), så jeg er ikke interessert i å bruke så mye mer penger på denne.

Er det noen som kan dette? Som kan hjelpe meg?

Ps. Om jeg holder starteren inne, høres det ut som om motoren går. Kan til og med ruse motoren. Men med en gang jeg slipper Nøkelen, stopper motoren tvert. 

Takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest av feilkoder med en iCarsoft cr Pro. De eneste feilene den finner har med webastoen å gjøre. Den vet jeg ikke fungerer helt normalt. 

Ellers finner jeg ingen plasser jeg får lest av rail trykket. 

Har prøvd sanntid avlesning på både min egen obd2 avlese og denne iCarsoft scanneren. 

Når jeg prøver på bmwen jeg har stående, finner jeg opsjonen med å lese av railpressure. Men finner ikke opsjonen når jeg prøver på eksperten. 

 

Men er det ikke rart at motoren går så lenge starteren slår ut? Og at jeg kan "ruse" motoren da. Men den kutter tvert når jeg slipper Nøkelen? 

 

Noen som vet hva denne røde saken er til? Kjennes ut som en bryter. 

https://photos.app.goo.gl/JTP8FF7D2h5EFDU66

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jesper1201 skrev:

Den elektriske biten av tenningslåsen. 
Bør ha koblingsskjema tilgjengelig og måle funksjonen. 

Ja. Det var tenningslåsen. 

 

Jeg demonterte låsen, fjernet gunk og kjørte på med vaselin. 

Satte skruhjernet I låsen og startet bilen. Det virket som om jeg måtte vri "ett hakk videre" for å komme forbi starteren slik at bilen gikk. Når jeg skulle skru av bilen, hørtes det ut som om starteren slo inn ett brøkdel av ett sekund. 

Nå trodde jeg at det var bare å klappe alt sammen igjen og kjøre videre. Men nei. Når låsen var på plass, fungerte den likens som før. Stopper i det jeg slipper Nøkelen. 

Noen som vet hvordan mekanikken fungerer? 

(Bilder av låsen) 

https://photos.app.goo.gl/iEpdbkKMJmmdJadL7

 

Om jeg ikke får tenningslåsen til å fungere, må jeg jukse til det på ett vis. 

 

PS. Det er startsperre på denne. Jeg lot nøkelen ligge inntil rfid leseren når jeg startet meg skrujern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forsøkt originalt først, ihvertfall hørt på pris. Det er egentlig bare en bryter, så de pleier ikke koste allverden. 
Hvis du finner noen høggere som fortsatt har så gamle biler kan du alltids skaffe en brukt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jesper1201 skrev:

Hadde forsøkt originalt først, ihvertfall hørt på pris. Det er egentlig bare en bryter, så de pleier ikke koste allverden. 
Hvis du finner noen høggere som fortsatt har så gamle biler kan du alltids skaffe en brukt. 

Etter litt om og men, fikk jeg delenummer av dem. Pris på original den er på 4500,-........

 

Billigste jeg finner fra England er noe under den prisen. Og da får mann hele sulamitten. Låsesylinder og alt. 

 

https://www.onlinecarparts.co.uk/fast-11251125.html#thumb-11251125

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glad og fornøyd hentet jeg den nye tenningslåsen på posten. 

Kjapp installasjon og alt skulle være ok. 

Holder gamlenøkkelen inntill startsperra og vrir om. Starteren går, men bilen tenner ikke. 

Det har den gjort før. Uten tenningslåsen, har jeg kunne starte bilen så lenge Nøkelen var i nærheten av startsperre sensoren. 

Jeg bytter tilbake til det gamle. Nei. Ikke noe da heller. 

 

Tidligere har jeg koblet i fra slanger for å få bekreftet tilførsel av diesel. Alt virket ok. 

Men nå plutselig kommer det ikke noe? Akkurat som om dieselpumpen ikke går. Den er forresten helt ny. 

 

Har sjekket alle sikringer. Alt er ok. 

 

Se på videoen. Er det noe jeg gjør feil? 

 

Video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at det er en common rail motor?

Hvis alt med bakstykket/tenningsbryter er iorden, ville jeg testet, og målt om det kommer spenning til LPFP (fødepumpe).
Siden det ikke kommer diesel ut av noen av røra (samme hvilke det er, det skulle kommet på både tur og retur) tyder det på at HPFP (høytrykkspumpe) ikke får diesel, som forklarer hvorfor den ikke starter.

Du kan forsøke med en slangestump og en flaske med diesel så du får falltrykk ned i HPFP, ikke sikkert den starter og går pga. dieselmangel (skal være under trykk), men den bør være på glid og det skal uansett synke i flaska og spytte diesel ut retur. Hvis det ikke skjer noe som helst kan det være et tegn på defekt HPFP.
Hvis motor har en trykkregulator og en mengderegulator kan sistnevnte blokkere innløp til HPFP,  hvis førstnevnte er defekt vil du enten få veldig høyt trykk eller 0 trykk men høy flow.

Ift. evt. startsperre kan det hende du får opp et nøkkelsymbol eller en tekst i et display, evt. en feilkode på "immobiliser active" el. 

Prøv disse to punktene og gi evt. tilbakemelding om resultat så skal jeg se om jeg kan lede deg videre, selv om det er litt knot å "fjern diagnostisere" sånne problemer. 
Pass på at du ikke har noen feilkoder lagret som kan hindre start. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår