Gå til innhold

ABS eller Girkasse problem på Audi A6 C5-4B2 2,8l - 193hk- 2000 modell

Ranger emnet


FWF

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til diagnose på min bil,  på Audi A6 C5-4B2   2,8l - 193hk- 2000 modell.

ABS lampe og en annen varsellampe med trekant og utropstegn begynte å lyse. Når jeg kjører i rundt 70 km/t eller fortere så smeller det og lugger i 1 sekund. Inntrykket er at ABS`n slår inn et lite sekund. Dette uten at jeg har trykket på bremsepedalen. Aldri skjedd i hastighet under 60 km/t. Tatt diagnose på bilverksted som sa at den ikke fikk kontakt med hjernen på ABS`n. Har byttet ABS enhet med hjerne som er helt lik den gamle. Kjøpt brukt med lovnad på at den virker. Den er ikke programmert på nytt ennå. Dette endret ikke på problemet. Har lest at det skal gå an å kjøre selv om en ikke har kontakt med ABS hjernen. Den vil bare ikke slå inn ved nød bremsing.

Jeg har litt mistanke på at det kan være girkassa som gir den smellen og nykkingen.

Noen som har vert borte i dette problemet eller hørt om dette?

Hva kan være feil og hva kan være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å peke på noe konkret men har bilen ESP? Er det samme lyden/opplevelsen som når ESP slår inn? Regner med du har Triptronic automatkasse så om dette skjer ved 70km så prøv å lås den i et gir og ok farten opp til 70 og se om det skjer da også eller om det kun er i drive. Kan ikke skjønne hvorfor det skal være girkassen.

Så om jeg forstår deg rett så har du samme feilen nå som du hadde før du byttet ABS-hjernen. Byttet du hele pumpeenheten med hjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har  ESP. Lyden er litt som når den slår inn på snø ved spinn. Men bare en gang. Ikke flere ganger som ved spinn på snø.

Har skjedd i 90 -100 og 110 km/t også, Da smeller det godt. Med oftest i 70 km.   Kan komme etter 1 mil eller 4 mil. Ikke noe fast rutine på når den slår til.

Mener å ha Triptronic automatkasse. Kan  sette den til siden og gire manuelt. Har prøvd å bruke den, men får inntrykk at den ikke fungerer.

Jeg byttet hele pumpeenheten med hjerne etter råd fra bilverksted. Der snakket han om noen magneter som kan slå inn og ut. Dette har jeg ikke funnet noe om, på nett.. Har luftet bremsene rundt hele veien, etter byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, xr4ti skrev:

Vanskelig å peke på noe konkret men har bilen ESP? Er det samme lyden/opplevelsen som når ESP slår inn? Regner med du har Triptronic automatkasse så om dette skjer ved 70km så prøv å lås den i et gir og ok farten opp til 70 og se om det skjer da også eller om det kun er i drive. Kan ikke skjønne hvorfor det skal være girkassen.

Så om jeg forstår deg rett så har du samme feilen nå som du hadde før du byttet ABS-hjernen. Byttet du hele pumpeenheten med hjerne?

Takk, for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man programmerer inn en brukt ABS hjerne? Møller sier de ikke vet hvor lang tid det tar og om de vil klare det. Det sliter spesielt vis den er overhalt.

1600 kr timen og ingen garanti på hvor lang tid de vil bruke, kan fort bli dyrt. Et annet bilverksted tok 1500 kr timen og han måtte ha den gamle enheten for å avlese koden og flytte over.

Skjønner ikke helt åssen han skal få til det, når en ikke får kontakt med den gamle hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sjekker på facebook eller noe så kanskje noen i nærheten av deg har utstyr (VDCS) for koding. Jeg har tilsvarende bil men 1999 modell så om du har lik ABS-modul som meg så kan jeg hente ut koden fra min bil. I prinsippet så er kodingen så enkel som dette men det hender en får kommunikasjonsfeil og da blir det for mye greier men det vet du om du prøver. Får håpe du finner en løsning. 

Edit: kom på at det var en i Tønsberg som har programvare, kan jo høre med han om du får tak i han på PM eller noe?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg testet litt og kjørt diagnose med en billig Biltema diagnoseverktøy.

Fra å stå stille og kjøre i gang girer den fint frem til 70 km og skal gire fra 4 til 5 (6?) gir. Da er turtallet på ca. 1800 - 1900 omdreininger og når den girer ned til 5 eller 6 gir og turtallet går ned til ca 1600 omdreininger det smeller og rykker i bilen. Virker som det er giringen ned til siste giret som gir dette utslaget. Også når den girer til siste gir i høyere fart. 

Feil koder som jeg har funnet er: 18265 , 00285 , 00290 , 01411. Disse to 00285 , 00290, kommer nok på grunn av at hjernen på ABS ikke er programmert på nytt.

Noen som har noe teori på hva årsaken til dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18265 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18265/P1857/006231#Possible_Symptoms

01411 https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/1764/ 

00285 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00285

00290 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00290

Ser ut som om du har et problem med ABS-sensorene. Den kan være at disse feilene aktiverer ESP? 18265 indikerer også kommunikasjonsfeil med styreenhet. 01411 er feil på tempsensor.

Har du prøvd å slette feilkodene, prøvekjørt og så scannet igjen? Tror nok du bør finne ut av dette med ABS-feilene før du dømmer girkassen til døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår