Gå til innhold

bruktbil med feil jeg ikke viste om

Ranger emnet


Svindletthardt

Anbefalte innlegg

Kjøpte en volkswagen golf 2004 i mai via finn.no selgeren annonserte bilen som god stand og godt fulgt opp med service med liten til ingen påkost for kjøper. Bilen kostet 21000 kr. På Eu godkjenning 3 måneder senere oppdaget mekanikker at kanalen under var gjennomrustet og kom til å koste 20.000 å reparere. Ønsket da å heve kjøpet eller få en prisreduksjon med lys på mangelen. Det var da selger sa at slik rust må en vente av en så gammel bil og at det ikke var hans ansvar når jeg hadde kjøpt den uten garanti, han skrev også at bilen skulle selges som reparasjons prosjekt for folk som liker å skru bil men det informerte han ikke meg om. Videre ringte jeg vegvesen for å se når han kjøpte bilen som var dagen før han solgte den videre til meg. Han påstår at jeg ikke har rett til å kreve penger tilbake eller få mangelen fikset på hans regning. Jeg har meldt ifra til forbrukerrådet men det kan ta opp til 16 uker før de tar opp saken. Jeg lurer på hva dere synes om angrerett/reklamasjon og om han kan slippe unna med det.

Ps: han har ikke tilbudt å reparere den men å vurdere om det var hans feil om jeg sendte den til han, noe jeg takket nei til siden han hadde fått dokumentasjon fra eu godkjenning og det er langt å dra for meg på en bomtur.

 

Feil jeg ikke var klar over

-motorfeil

-rust

-ødelagt vinduvisker

-oppbrukte bremseklosser og skiver.

-ødelagt girmekanismeScreenshot_20200831-181215_Gmail.thumb.jpg.df1d902adcb14d0d67aad8648fb755ca.jpg

Takk for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at kjøper også har litt plikter, dvs undersøkelsesplikt. Du er, såvidt jeg forstår, ikke blitt hindret av selger i å besiktige eller prøvekjøre bilen før du kjøpte den? Dersom tidligere eier har hatt bilen kun en eneste dag så er det gjerne begrenset hvor mye info han har klart å opparbeide om bilen - mest sannsynlig like mye info som du hadde klart å finne ut om du hadde brukt maks en halv time på å prøve og undersøke bilen - så grundig det lar seg gjøre - der den står. Har du link til annonsen på finn?

Ser du har skrevet «motorfeil» - dette burde du vel ha oppdaget under prøvekjøring - før kjøp (MIL lyser). Det samme gjelder «feil på girmekanisme».  Altså burde du visst om dette før du kjøpte? Om vindusviskere er ødelagt og bremser utslitt så er dette slitedeler, noe du selv burde ha sjekket. Synlige feil og mangler er kjøpers ansvar å sjekke.

Slike saker er aldri enkle, men jeg mener du ikke har fulgt opp dine plikter i dette kjøpet. Eneste er rust i kanal, dersom dette var av en slik art at den absolutt ikke var synlig, så kan du gjerne ha krav på prisreduksjon. Rust på kanaler er en kjent sak på Golf 5, rust på omtrent hele bilen faktisk. Tror du får vente på forbrukerrådet og deres avgjørelse, men tror ikke du har noen veldig god sak her.

 

Klipp og lim fra NAF iht. kjøpsloven.

Feil og mangler oppstår med jevne mellomrom. Dette er derimot nærmest å forvente med bruktbiler, og spesielt synlige feil og mangler står du som kjøper ansvarlig for å oppdage. Derfor er det beste rådet ved kjøp av bil å se etter feil. De feil og mangler som til gjengjeld ikke er synlige er selvfølgelig en helt annen sak.

Allikevel er det slik at jo eldre bilen er, jo flere kilometer den har kjørt, og jo mer slitt den er, jo dårligere tilstand skal en tross alt forvente at den er i. Det er ikke grunnlag for å klage ved normal slitasje. I det hele tatt skal det litt til å få gjennom en klage for feil og mangler, spesielt dersom du kjøper bil av en privatperson.

Ofte selges bruktbiler spesielt «som den er». Det utslitte uttrykket gir selgeren en følelse av ansvarsfraskrivelse dersom noe er galt med bilen, men dette stemmer ikke overens med kjøpsloven. Dersom selger har holdt tilbake informasjon, gitt feilinformasjon, eller solgt for en betraktelig høyere pris enn hva som var rimelig, så kan du ha grunnlag for en klage.

https://www.biladvokat.no/mangel-ved-bilkjopet/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179076752

Motor feil viste seg ikke før senere men selger viste om den på en eller annen måte. Kjøpte flaut nok faktisk bilen uten å bestige den, var klar for mange feil og godtok de fleste men ikke rusten under bilen. Undersøkte den nøye når jeg hentet den men iogmed jeg ikke viste mye om bil som den var min første oppdaget jeg aldri rusten under bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagre hele denne annonsen på din PC - i tilfelle du får behov for den ifm forbrukerrådet.

Bilen ser egentlig veldig bra ut på bildene. Dersom selger tilbakeholder vesentlige opplysninger som han burde visst om, så har du en sak. Eller om bilen er i vesentlig dårligere stand enn du ble opplyst, eller pris er så høy at man derav burde forvente en bil uten vesentlige feil og mangler. Dog kommer du tilbake til din undersøkelsesplikt, der du ikke har fulgt opp. Som sagt, slike saker er ikke enkle. Tror ikke noen her kan gi deg noe fasitsvar, så du må nok belage deg på å vente på utfallet hos forbrukerrådet. Alternativt finnes det gjerne noen som kan sveise kanalen for deg, for en rimelig penge - om det er lite rust det er snakk om og ikke hele kanalen. Sjekk evt på «mittanbud». Etterpå behandler du den selv med Fluid film under, inni dører og inni kanaler for å hindre videre rust, og tectyl på utsiden av kanalene. Som nevnt, disse bilene ruster mye.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår