Gå til innhold

Frem fra glemselen. Audi A6 C5, 2.8 Quattro

Ranger emnet


xr4ti

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Quattro73 skrev:

Ser ut som sprell ny bil under nå :) Skulle ønske noen la like mye sjelen i en enda eldre Audi

Takk. Egentlig tull å bruke så mye tid og penger på denne men har rett og slett ikke hjerte til å kvitte meg med den :)

Har vokst opp med Audi så har alltid hatt interesse for bilmerket. Min far hadde mange Audier så hele oppveksten dreide seg om Audi. Selv har jeg hatt flere Audier men kun denne C5en. Alle har hatt mye utstyr og litt spesiell historie, er litt sær sånn. Drømmen er en rød C1 coupe.

605448.jpg (900×387) (hmn.com)

Frister litt denne også Audi 100 | FINN.no men bevingede Forder fra 80-tallet er min hobbylidenskap så innen jeg får anledning til å ha en C1 coupe så har nok verdien på de nådd et alt for høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update denne gang.

Bremsevæskebeholderen måtte byttes pga sprekk. Trolig har den sprekkt pga for høyt trykk ved lufting av bremser. Disse beholderne koster ikke mer enn 4-500kr nye reproduserte på fks Eurodel og Skruvat så ikke verdt å gå på høggerne eller noe når en skal bytte. Denne kjøpte jeg på ebay som OEM men vet ikke om den er det. Uansett så passet den perfekt.

 NTdvdf.jpg

Startet med å suge opp all bremsevæske.
nBvDGs.jpg

Sprekken kom ikke til syne før beholderen ble litt møkkete så hvor lenge den sprekken har vært der vet jeg ikke.
W4QOsr.jpg

Returslangen har en klemme som ikke lar seg bruke om igjen. Byttet den ut med en rustfri ringklemme. Bruker disse på MC så hadde noen liggende. Passet perfekt.
QuNDp9.jpg

Selve bytte tar ikke mer ca 15-20 minutter.


jzlFed.jpg

Ellers ikke så mye nytt. Holder på med å fikse litt smårust oppunder de bakre varmeskjoldene til eksospottene. Skal også ha av bakre fanger for ta en rustflekk på bakskjermen. Har også fått pikket av løs rust og rustflak på den bakre traversen. Har mest lyst til å rive den av og blåse den men det får være, blir for mye jobb. Har i grunn brukt alt for mye tid på denne allerede og jeg innser at planen om å få den på EU før jul ikke lar seg gjennomføre. TTT, ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tid for litt oppdatering igjen, skjønt det er ikke mye å skrive om. Har holdt på med å fikse det som var av overflaterust under bilens bakende. Var litt på bunnen av reservehjulsbrønnen, ved festene til eksosopphengene og rundt festene til varmeskjoldene. Var også et par andre flekker samt at jeg fant noen steder hvor understellsmassen hadde sluppet. Sliping, sandblåsing, syrevasking og primer, slikt tar tid og er en skikkelig møkkajobb men nå gjenstår det kun å sprøyte på bodyshuts før det hele avsluttes med Fluidfilm. Da burde det holde et par år håper jeg.

Skal fikse en rustflekk på venstre bakre hjulbue som har utviklet seg og måtte derfor ha av støtfangerskinnet bak og da må hengerkroken av også for å få av fangerskinnet. Lettere sagt enn gjort da eier har vært så lur at han har låst frikoblingen på hengerkroken :( Har nøkkel så det var jo ikke noe problem, men det gikk som pleier med fasttæret låser, nøkkel knakk rett av men heldigvis så fikk jeg akkurat dreid låsen så mye rundt at den gikk ut av lås. Ja da skulle resten være greit men nei da. Selve vriknotten kunne jeg vri slik den skulle men fikk den ikke sideveis, noe som må gjøres for å få frigjort låsekulene som fester selve kroken. Måtte ta av plomberingen på selve akselen til låsen så jeg fikk banket den løs. Først da fikk jeg ned hengerkroken. Brukte sykt mye tid på dette men det gikk til slutt uten å ødelegge selve hengerkroken. Dette er Audi sitt originale avtakbare og låsbare, produsert av Westfalia, så det er skikkelig kvalitet men låsen må smøres og roteres med jamne mellomrom ellers så går det som det gjorde med min lås.

Gikk med en halv boks med tynnolje, mange timer og noen rapp med blackjack så slapp låsekulene og kroken kunne tas av.

3EH7qJ.jpg

Smurte opp låsakselen og limte fast plomberingen igjen. Selve låsekulene sees på toppen av bildet, det er disse som aktiveres av låsknotten når kroken skal tas av. Viktig at disse smøres jamnlig.
UNc6Ks.jpg

Mye jobb ble det men nå vet jeg at kroken kan tas av og på og fangeren kunne tas av uten fysisk vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg jul med rasende fart og det er nok annet å henge fingrene i for tiden men noe skjer det i verkstedet.

Sliter litt med de nye håndbrekkvaierne. Uansett åssen jeg monterer de så trekkes den ene vaieren lenger ned enn den andre når de er montert. Med andre ord, den ene er bra mens den på motsatte siden har vaierenden ca 5-8mm fra stopperen til kraftarmen når den er montert og da er jo håndbrekket på den siden aktivert. Slik gjør jeg det: Låser mekanismen foran(der hvor vaierne samles og som har forbindelse med selve håndbrekkarmen) som beskrevet i senterposisjon og monterer så først den ene vaieren på en kalipper, så det samme på motsatt kalipper. Siden jeg må dra så hardt i den motsatte vaieren så drar den fordelingsblokken seg litt skjev da man ikke får låst fordelingsblokken 100% i senterposisjon men det skal vel ikke ha noe å si? Om jeg da drar i håndbrekket så stopper kraftarmen på den ene kalipperen ca 5-8mm fra stopperen. Har sjekket at vaierne er riktige iht delenummer (Ridex 124C0117) og lengdejusteringen til vaierene er i bunn så det er ikke mer å gå på der heller. Kan det være en kombinasjon av uoriginale vaiere og kalippere? Må finne ut av dette så tips mottas med takk.

L6x3wY.jpg
KGgdZD.jpg

Ellers så bilen rustfri under nå, eller i det minste den bakre delen. Har ikke begynt foran men blir overrasket om det finnes noe rust å bry seg om der, det er bak som er mest utsatt for saltsprut mener jeg. Har ikke sprøytet med Fluid fil på disse bildene så derfor ser det litt uferdig ut.

RR0QLZ.jpg


izbmGX.jpg


Uhdr81.jpg


lR7rez.jpg


cd1nwT.jpg

Fått begynt på den rustflekken ned i bunn av venstre, bakre hjulbue. Var godt i gang men så skjedde det noe med den store kompressoren så fikk ikke punktblåst ferdig. Får ta med den lille kompressoren jeg har hjemme opp i verkstedet en dag i romjulen så jeg får blåst dette ferdig.  Dette er så langt jeg kom får kompressoren havarerte.

3CmuXH.jpg

Ikke rusthull, kun porer. Var også noe zinkslipp så området som måtte slipes ned ble noe større enn antatt. Skal se om jeg får tatt noen flere bilder av prosessen, om det er av interesse?
cMc9sc.jpg

Blir nok ikke noe mer update på en god stund så derfor blir det en julehilsen som blir siste ord.

God Hjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nytt år. Siden jeg allikevel venter på nyttårhopprennet så kan jeg like gjerne oppdatere litt. Siden sist så har eksosanlegget blitt montert, rustflekken på venstre hjulbue bak har blitt fikset og frontlyktene er polert opp.

Fikk fikset kompressoren så rusten ble sandblåst og så syrevasket og til slutt primet med etchprimer. Vasket så så hele skjermpanet rent med silikonvask, dette er viktig så ikke den nye lakken får "fiskeøyne" da lakk ikke sitter på silikoner fra polishrester i lakken. Slipte med 80 papir før første strøk med etchprimer for skikkelig feste til metallet.

X9UCyE.jpg

ctwxHc.jpg

Viktig å få det rustrent under skjermkanten også, falsen mot fangerskinnet.
CzOOve.jpg

Så ble det noen runder med fyllgrunning med mellomsliping før base og klarlakk. Slipte med 400 papir ca 5-6 cm ut fra skaden for å fade base og klarlakk ut mot den originale lakken. Første strøk med base. Hvert strøk utvides ca 1cm får å få en fin utjamning/fade.

YUwuVu.jpg


TTDKdd.jpg


URNSU7.jpg


wA7kzi.jpg

Brukte Glasurit sin vanntynnbare base og denne trenger minst 20 minutter avluftning ved 20 grader mellom hvert runde med base og det er viktig at den får nok avluftning slik at all vannfortynning har fordampet, om ikke blir det blærer i klarlakken når restfukt fra fortynningen prøver å finne veien ut under klarlakken. Siden jeg ikke har 20 grader i verkstedet nå fremskynder jeg prosessen med varmluft. La 4 runder base. Når klarlakken ble sprøytet så brukte jeg varmluft for å fremskynde herdingen på den også så da ble den raskt kleberlig nok for neste strøk. 5 strøk med klarlakk, 2 heng og 3 fyldige strøk. Fadet også klarlakken fyldig ca 5-6cm utenfor basen så derfor ser det ut som om det er lakket 10 ganger mer enn skaden men mye av dette blir slipt vekk senere.

Siste runde med base før klarlakk

BBPh3M.jpg

Når basen er fri for vannfortynning så ble basen slipt lett over med fin slipeduk (Scotchbrite). Slip med meget lett hånd da basen er meget tynn. Pass også på å utvide det slipte området ca 5-5cm utenfor basen slik at klarlakken har noe å feste seg i.
2171Jy.jpg

Første og siste runde med klarlakk. Blir litt ruglete overflate i ytterkant pga at jeg struper inn luft/mengde på sprøyta.

QkgZaC.jpg

Etter en natt med herding så ble overgangen (fadingen) og resten av den nye klarlakken vannslipt med 1200 papir for maskinsliping med 2000, så 3000 og til slutt 4000.

Slik ble skaden etter reparasjon, greit nok og får håpe det holder rusten vekk noen år:

Før sliping og siste bildet er etter siste runde med 4000 duk på slipemaskinen.
Q0A9LM.jpg


FPC9jY.jpg


IFdx9j.jpg


45wAYm.jpg

Lyktene foran var utrolig matte og gulnet. Tror det er 4 år siden de sist ble polert.

EatIYY.jpg

Ble først våtslipt med 1200 papir, så med maskin med 2000, 3000 og 4000 duk og til slutt en runde med plastpolish. Ble bra, bedre enn hva bildet viser.


iR1Eb1.jpg

Fikk også hengt opp pottene bak.

zLpZox.jpg


d2SBwE.jpg


9oT6Uv.jpg


xS1WSH.jpg

Varmeskjoldene bak hadde tæret i stykker ved alle festene slik at alle klemfestene ikke kunne brukes. Fikset det ved å klippe ut bunnen av en Colaboks. Det funket over all forventning.

Originalt så er det en platemutter og skive på disse festene men de var rustet helt bort og det var heller ikke noe særlig med gjenger igjen så brukte derfor en slik vanlig stjerneskive utenpå Colaboksbunnen. Mener det var 5 slike fester på hvert av de 2 skjoldene så man trenger 10-12 bokser av favorittdrikken. 

5IKfgj.jpg

Det var i grunn det jeg rakk i fjor :) Blir litt stopp i prosjektet en stund nå da det skal inn en annen bil på bukken men det er i hovedsak framparten som nå skal få oppmerksomhet fremover så det er bare å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden update men har så smått kommet i gang igjen. Begynte foran selv om jeg ikke har fått orden på håndbrekket men får se på det senere.

Foran blir det ikke så mye jobb, bytte drivaksler, alt av bærearmer/stag, dempere, skiver, klosser, bremseslanger og overhale kalipere. Når dette er gjort så er det meste under bilen sjekket og forhåpentlig vis i orden. Grei monteringsanvisning for byte av forstillingsdelene PDF_4436_Audi_B5_S4_Vaico_Front_Control_Arm_Kit_R2.pdf (rackcdn.com)

Bærearmer og stag som står på er i grunn bra og har vel ikke rullet mer en 10-12000km men siden jeg fikk tak i et billig ATEC-sett så bytter jeg alt utenom de bakre nedre. De som står på er i god stand utenom den store foringen og den skal jeg bytte ut med de polyforingene uansett. Begynte på venstre side.

0LVdy4.jpg


o0GpjC.jpg


h9ugFK.jpg


5TVOaT.jpg

Ny drivaksel

YR2bNd.jpg

Ble litt mørke bilder men delene montert.
TjQHnv.jpg


pEAGWG.jpg

Fikk montert inn den nye demperen også men glemte å ta bilder av det. Ellers har jeg måttet bytte høyre speile da den hadde tæret i stykker. Datt nesten fra hverandre når jeg skulle bytte speilglasset og bryteren gikk i stykker så det er en ny på vei samt litt annet småtterier som blir byttet ut før PKK om jeg får tid. Stay tuned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sakte men usikkert fremover med arbeidene. Kaliper ble demontert, sandblåst og lakkert før bytte at tetninger. Lakket de i svart epoxylakk, vil ikke ha noe fancy farge på de men vil ha en slitesterk lakk for enklere renhold.

9q6Grg.jpg


rPPEbL.jpg


7yZ6L5.jpg

Måtte bytte bremseslangene og det var ikke bare bare! Bremserørene har en tykk coating og det ser ut som om det legger seg irr mellom coating og selve røret som gjør at selve rørkoblingen sitter bom fast. Måtte sette på klemmer på slangen og kappe den og bruke varme på koblingene for å få løsnet de men fikk det til og fikk montert alt uten at jeg vrei av rørene. Sjekket på venstre side og det samme der så blir mye jobb med å bytte slangen der også. Skal se om jeg får tatt biler og få forklart litt bedre neste gang :)

Ferdig montert.

a1FhDA.jpg


zlOPXs.jpg


CmULe7.jpg

Begynner å hjelpe nå, alt av deler i forstillingen er byttet eller overhalt så nærmer seg slutten om det ikke dukker opp noe mer spennende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt update igjen.

Tenkte å dele litt erfaring fra bytte av bremseslanger på disse bilene. Bremserørene på Audi i dette tidsrommet har "rustfritt" stål som har en tykk coating som gjør at bremserørene får en lang levetid men de har et problem og det er at det blir irr eller en slags hvitrust mellom selve røret og coatingen. Dette ekspandere såpass mye at rørkuplingene setter seg dønn fast og man risikerer å vri av røret om man ikke får løsnet kuplingen ved slangebytte eller annen reparasjon som kuplingen må løsnes fra slangen. Dette gjelder både foran og bak. Om man vrir av røret så er det en stor jobb å bytte det, evt å reparere med ny kupling og flens og alt det arbeidet det medfører så det er greit å bruke litt tid på en slik jobb tenker jeg. Prøv først å skru av rørkupling og se om den løsner, om så. lucky you. Om den ikke løsner, prøv med litt varmer å se om den løsner da, løsner den da, lucky you, om ikke så velkommen i klubben!!

Greit å vite er at man må ha alle deler og verktøy tilgjengelig ved slikt arbeid, bremseslange, låseklips, slangeklemmetang, gassblåselampe type liten, kraftig tang og de verktøyene man trenger for å ta av braketter etc.

PFI0jP.jpg

Slik har jeg gjort det på alle fire slangene:

1. Løsne og fjern ledningsnett fra braketten. Sett på en eller to slangeklemmetenger på bremseslangen og kapp slangen litt nedenfor midten.

1xOGpr.jpg

2. Bruk en 11mm fastnøkkel eller 11mm bremserørnøkkel og hold igjen kuplingen og bruk en kraftig tang og brett ut/fjern låseklipset og skru løs slangen (slangen skal rotere, ikke kuplingen) slik at man skiller kupling og slange. Bruk varme om nødvendig. Man kan også med fordel ta vekk beskyttelsegummien får å få bedre grep på tangen.

Løsne braketten som holder fast slange/rør og skru slangen løs fra braketten, fjern evetueller rester av låseklips og brakett og skru slangen (fortsatt med slangeklemmetangen) på kuplingen igjen så ikke all bremsevæsken renner ut.

28g0OV.jpg

3. Så er det kalipersiden. Løsne kuplingen mellom slange og rør og fjern den avkappede slangen. Noen ganger sitter også denne kuplingen skikkelig fast så tar med et tips om det som et etterpunkt (3.1)

4. Løsne kuplingen fra røret. Børst rent røret og pass på at det blir fritt rom mellom kupling og rør. Bruk en liten gassbrenner og varm opp kuplingen. Hold igjen røret og forsøk å vri kuplingen med en 11mm nøkkel, ikke vri hardt. Om man ser at røret vrir seg, stopp. Varm opp igjen, vri, varm opp igjen, vri til kuplingen slipper og man kan rotere den uten at røret vrir seg. Bruk tynnolje som WD40 etc hele tiden, det hjelper å få det til å løsne lettere.

gLfYdh.jpg

KyjlvK.jpg

Man kan, om ikke kuplingen løsner, ta av slangen og bruke varme på hele gjengepartiet. Bremsevæsken har et høyt kokepunkt men vær forsiktig så ikke røret blir brannskadet/glødet. Da svekkes røret vesentlig.

HyAiM7.jpg

Når kuplingen sviver lett på røret så er det klart for selve slange byttet. Jobb raskt så det ikke renner ut for mye bremsevæske, sjekk nivået for å unngå at det kommer luft i ABS-blokka (mer problemer). Fest braketten, skru av den gamle slangen, sett på plass ledningsnettet, nytt klips på kuplingsiden og skru den nye slangen fast. Slangen har et spor som skal passe med sporet i braketten. Så raskt som mulig kobler man slangen på samme måten nede ved kalipper, husk låseklipset ved kuplingen og braketten der også.

5. Til slutt, vask rent med bremserens og ta på lakk/maling for å beskytte rør og kuplinger. Job done.

Rp24Uy.jpg

Om det er samme problemet på kalipersiden:

3.1 Om kuplingen på røret fra kaliper også sitter fast slik det gjorde på den ene min så ta av kaliperen.

CEEZNe.jpg

Sett kuplingen fast i en skrustikke, vicegriptang eller få en til å holde fast med fastnøkkel, fjern gummien på slangen som dekker presskuplingen og så bruker man en kraftig tang for å skru slangen løs. Sitter den fast, bruk varme til den løsner.
5rHdWW.jpg

Er det umulig å løsne kuplingen slik, løsne braketten, bøy røret litt og løsne rørkuplingen mot kaliperhuset og skru hele røret med brakett og slange løs fra kaliperhuset. Da blir det enklere å få skilt delene.
w8V4IS.jpg

Sett så tilbake rør og brakett, monter gjerne på den nye bremseslangen nå (om du har løsnet den øvre kuplingen som i punkt 4)

Håper det ikke ble for rotete forklart men at dette i det minste kan gi noen en ide om hvordan problemet kan løses.

 

For øvrig så er alle delene på plass på forstillingen, gjenstår å senke bilen og ettertrekke alle bolter foran og bak så er understellet ferdig. Må bare finne ut av det håndbrekksdritet nå :\ Og så er filter,oljer, speilbryter, lakkering........... Ja, det er litt igjen ennå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen endelig på hjula igjen!

Y8Wac2.jpg

Gjenstår å justere spissingen da jeg har alt for mye toe out så må justere den. Bilen må på firehjulsinnstilling men det må gjøres etter PKK så derfor grovjusterer jeg den nå. A6 C5, forstillingsdata - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no

Mulig å gjøre en 4-hjulskontroll om noen ønsker det DIY Wheel alignment (audizine.com)

Bytter bremsevæske også.
phrNL8.jpg

LZtlCA.jpg

Fant trolig ut hva som var feil med håndbrekket også. Monteringsfeil :) dvs at det som var den virkelige feilen var den plastføringen som skal inn i nedre bærearm ikke passet helt inn i hullet så den måtte justeres litt og da fikk jeg 3-4mm mer vandring og da ser det til at det fungerer, er i hvertfall lik avstand på begge kaliperne nå.

Hadde også noen utfordringer med speilene men det ordnet seg Audi A6 c5. Elektriske speiler virker ikke. - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no

Målet er å bilen på PKK rett etter påske. Når det gjelder de rustflekkene som synes så må jeg ta dette i en senere anledning da bilen helst skal i trafikk rett over påske. Olje og filter-skift står også for tur før PKK og en skikkelig inn og utvendig vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått juster spissing foran og bak såpass at bilen trolig kan brukes til annet enn å kjøre i rundkjøringer. Var en del toe out på begge aksler, nå er de innenfor +/- 5 minutter toe in hvilket er greit nok for å få bilen på PKK og så på hjulkontroll. Camber får jeg ikke justert men skal ha den på firhjulskontroll etter PKK så da blir det også justert. Fikk også byttet olje og filter på motoren samt at jeg måtte bytte indre styreledd på venstre side. Denne ble vurdert til grei nok når jeg holdt på med bytte at deler i forstillingen men når jeg fikk den på hjulene så kunne jeg ane en liten lyd og siden den er den eneste delen som ikke er byttet så byttet jeg den også. Synes lyde ble borte men styreleddet var ikke spesielt slitt men det var litt slapt så greit å få byttet den også. Høyre side ble byttet for ca 20000km siden ifbm at mansjetten fikk en sprekk så den var fortsatt tait og fin.

En annen ting jeg tenkte å fikse er cruisekontrollen. Den kutta ut rett før jeg satte vekk bilen og mistenker enten bryteren eller modulen. Begge deler er kjente feilkilder så fikk tak i en helt ny bryter så bytter den først og om det ikke hjelper så er det trolig en lodding i modulen som er sprekt da det også er en kjent feil. Den modulen befinner seg bak hanskerommet har jeg forstått, noen som vet det? Ellers så gjenstår bytte av bensinfilter, olje på fremdiffen, fikse opp batterifestet og litt annet småtteri. Ble ikke noen bilder denne gangen men var heller ikke noe spennende å ta bilder av så skal heller ta noe bilder senere av noe som er mer unikt. det går mot slutten nå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update.

Har fått byttet bensinfilter og det var jo selvfølgelig ikke rett frem. Selve holderen til filteret er todelt og av plast samt skrudd sammen med bolt og mutter og disse hadde jo rustet slik at mutteren gikk rundt i motholdet av plast. Måtte kappe av hodet på bolten med Dremel og kutteskive fordi man ikke kommer til mutteren og får holdt den igjen med fastnøkkel fordi mutteren er på oversiden og umulig å komme til og selve festet er vulket fast i tanken så der ingen andre muligheter til å få ut filteret. Noen ganger lurer jeg på hva disse ingeniørene til VAG tenker på når de konstruerer løsninger!

Fikk byttet hendelen til fartsholderen/crusiekontrollen. Vet som nevnt ikke om grunnen til at den ikke virker er selve bryter/hendelen eller om det er selve kontrollmodulen som er feilen men siden jeg fikk tak i en helt ny hendel så byter jeg den først. Om det ikke hjelper så er det hvis nok en lodding i kontrollmodulen som sprekker og må reloddes.

3bfZC2.jpg

Må til en del verktøy for å få av rattet :)

0jkojb.jpg

Videre så har det blitt noe rust og lakkskader etter at bremsevæskebeholderen har lekket ut væske. Må få gjort skikkelig rent nede i "brønnen", tørke opp og få på noe ny lakk men først må bilen ut for en skikkelig vask så det blir neste gang.

Batterifeste/platen ble sandblåst og så får den et par runde med epoxylakk, først en runde med primer:

EEW7OZ.jpg

LTf15j.jpg

Neste runde blir som nevnt litt arbeid i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye til update men har ha fått prøvekjørt bilen. Kjører bra, fast og fin kjører, "spikrakt" som en svenske vil si. Ble overasket over hvor fast den faktisk ble å kjøre, den ble nesten sportslig, hehe. Har nok gradvis vent meg til det slitte understellet så nå som alt av deler i understellet er byttet så er ble det en helt annen bil å kjøre :)  Ruller litt tregt men med nye drivaksler foran og en ny drivknute bak samt nye bremser så er det trolig årsaken. Håndbrekket føles noe svakt men det får jeg svar på ved PKK, trolig er det godt nok. Cruisekontrollen virket ikke så da er det trolig ikke hendelen som det er noe feil med men modulen. Hadde håpet og slippe å måtte fikse på den modulen, får se om jeg får tak i en ny (er det noen som har så ta kontakt). Har også fått gjort rent og vasket ned batteribrønnen, blir litt lakk nede i den bare det får tørket opp skikkelig. Så ja, det går fremover.

Ute for en etterlengtet vask. 

aMmRBP.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har blitt lite tid i verkstedet i det siste, alt for mye annet enn bil som har tatt av tiden min men litt har jeg fått gjort.

Fikk fikset og montert batterifestet/platen med nye syrefaste skruer og muttere.

Dae2ox.jpg

Har også gjort tatt av alle paneler i motorrommet og rengjort disse. Byttet alle filter samt renset og smurt alle kontakter.

Litt shine ble det også :)

uWbEN3.jpg

So8Put.jpg

sjkZo6.jpg

hcr9bs.jpg

Ble fornøyd med motorrommet men jeg burde ha byttet plugger tilbake til originale NGK VAG. Byttet til Bosch-plugger på den siste året den var i bruk men var ikke fornøyd med disse. Motoren fikk en annen gange, tydelig på tomgang og syntes også forbruket gikk opp selv om det var minimalt. Får nok punge ut med 1500kr for 6 nye NGK fra VAG. Lamdasondene burde nok også byttes men tenkte å se hva målingene blir, er de bra så tror jeg ikke jeg bytter disse i denne omgang. Har heller ikke fått sett noe på cruisekontrollen så får kikke litt på det også men blir nok ikke prioritert før PKK. Håper på PKK innen et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Etter siste post så fikk jeg ikke gjort noe mer med bilen, den stod inntil jeg forrige uke fikk rota meg til å bestille PKK og onsdag kl 08 denne uken var den på kontroll. Siden verkstedet mitt er noen kilometer fra der jeg skulle ha den på verkstedet så kjørte jeg den hjem for å ta en ut og innvendig shine på den og ta en kort sjekk av diverse funksjoner. Mandag kveld skulle jeg hente den og naboen var grei og kjørte meg opp i verkstedet mitt, måtte låse opp med nøkkel, batteriet tomt for strøm (usikker på hvorfor, må sjekkes senere) så satte på lader og naboen måtte kjøre meg hjem igjen. Tirsdag kveld fikk jeg den endelig hjem og ga den en skikkelig vask og rengjøring (men den var jo gul av pollen etter en time, hehe). Sjekket alt lys og fornøyd kunne jeg konstatere at det kun var dårlig kontakt på sideblinken venstre framskjerm, og det ble lett fikset. Alt vel, inntil jeg skulle sjekke vindusfunksjon foran. Alle med C5 vet jo at at disse vertikale skinnene som styrer glasset må smøres med jamne mellomrom, også jeg vet det, men jeg har helt glemt det så begge de fremre vinduene ville ikke opp etter å ha kjørt de ned. Prøvde med en smørespray jeg hadde hjemme, funket ikke. Siliconspray fungerer ofte meget bra, ned på bensinstasjon kl 21 og kjøpte en slik, funka ikke, vinduene ville ikke opp da den ikke smurte nok på de tørre filtlistene. Opp i verkstedet å henta en PFT-spray som funket og vindune kunne da endelig kjører opp og ned igjen men da hadde klokken blitt langt over 23 og for sent til å få noen til å bli med og bilen måtte jeg levere på verkstedet den kvelden for jeg skulle tidlig på jobb onsdag. Ble sent da jeg måtte gå noen km for å komme hjem igjen før jeg fikk lagt meg :)

Det jeg fryktet mest for ved kontrollen var at den ikke ble godkjent pga avgass og det ble forsterket av at jeg de siste gangene jeg hadde den i gang kjente den luktet surt, særlig de siste oppstartene, tydelig at den ikke hadde optimal blanding. Hadde trudd jeg skulle rekke å ta en full diagnose på den men rakk ikke det heller men det var ingen motorlampe så tok tjangsen på at alt var bra men magefølelsen sa noe annet. Kunne avbestilt timen men ville få gjort det unna da jeg viste at jeg ikke fikk tid til å gjøre noe mer med bilen før i ferien så derfor tok jeg tjangsen.

Ble som fryktet, underkjent på avgass. Verdiene langt over på begge sylinderekkene. Ble enig med verkstedet å bytte til NGK-plugger, ble noe bedre men ikke bra, ba de så sjekke at spjeldhus var resatt da jeg kom på at jeg kunne ha glemt å la spjeldhuset få justert seg inn ved første gangs oppstart, de resatte, var ikke det heller. Da gjenstod det dyreste, lamdasondene. Jo da, de bytta begge og siden jeg fikk god pris på de så ble det ikke så dyrt heller (ikke Møller dette verkstedet men et lokalt verksted som er meget bra og fornuftige folk) så i går efta fikk jeg telefon om at den var godkjent. Endelig lykke. Ble snaue 12" for reparasjonen men det var inkl alt, også kontrollen. Grei nok pris det men om en legger til de +20" jeg har brukt i deler tidligere så ble det en dyr gammel bil. Verdt det? Noen vil nok mene det er tull og de har nok rett i det da dette er en bil som ikke er veteran, ikke er den særlig spesiell for de fleste, ikke er den strøken, den er kun en bil men den er min bil og nå er jeg glad jeg tok valget med å gi den et nytt liv, om så for bare noen år. Kommer nok til å ta litt lakkarbeider etc fremover og så må jeg finne ut av noe med drivverksopphenget, det er noe som er slitt for jeg har en bevegelse/klunking hver gang jeg gir gass eller slipper gassen og at crusien ikke funker samt noe annet jeg ikke rakk som bytte olje på fremdiff, servoolje etc. Skal se om jeg ikke oppdaterer litt her videre selv om det ikke er store responsen her :)

Må nesten legge til at verksmesteren skrøt veldig av bilen og mente at dette var noe av den mest velstelte og vedlikeholdte C5 han hadde sett. Han skulle jo ha sett den for et år siden, hehe, men det er jo hyggelig å høre slikt når man har brukt så mye tid på en hobby.

Så da er prosjektet over men ikke ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår