Gå til innhold

Farge kjølevæske golf 4

Ranger emnet


Borg84

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har skiftet termostat på bilen, golf 4. 1,6 bensin. Da det rann ut en del kjølevæske, måtte jeg fylle på ny, har ikke mye erfaring  med kjølevæske, men har fått med meg at en ikke skal blande forskjellige farger. Jeg sjekket fargen på den som var på tanken, dro på YX å kjøpte da blå kjølevæske. På yx sa de at det var G12. Ble litt usikker på fargen etter jeg hadde fylt på, for restene av det som rant ut ved skifte av termostat såg rød ut. Jeg vet ikke hvilken kjølevæske det har vært fylt på bilen tidligere. Jeg las litt i boken som følger med bilen, bilen skal da ha G12 frostbeskyttelsevæske på glykolbasis med korresjonsbeskyttelse. Basert på monoetyleneglycol , å gir en effektiv korrosjonsbeskyttelse, står på den yx kjølevæska som jeg har fylt på, å den inneholder heller ikke nistritt, fosfater eller aminer. Er det da så viktig med disse fargene på kjøleveska? eller bør jeg tømme hele anlegget å fylle på ny? å i tilfelle hvilken farge?  

Mvh Borgar. en fargeblind kjølevæskeskifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha G12 på din, alternativt G30 eller G13. Jeg har tilgode å se blå G12, den er alltid rød. G13 er lilla og kan blandes med hva som helst, det samme kan Peaklife sin gule frostvæske. 

Ikke fyll på den du har kjøpt, lever den tilbake og kjøp G12 (rød). De har den også på Biltema. Eller kjøp G13 og fyll på.

 

Edit. Leser litt bedre og ser at du allerede har fylt på den blå.... Tja, ikke start motor før det er verifisert at den du har fylt på kan blandes med G12. Vanligvis blir G11+G12 til brun grøt som tetter kjølesystemet ditt. 

Hva eksakt heter den kjølevæsken du kjøpte?

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. tenkte jeg skulle legge inn et par bilder så du kunne få se hvilken kjøleveske det er, med det tar jo evigheter å laste opp. Den heter Yx Frostvæske, beskytter mot rust å korrosjon. Å jeg mener bestemt at personen som solgte med denne sa det var G 12. å spurte om tanken var av plast? Jeg har allerede fylt på. så den saken er grei. så da får jeg eventuelt bare tømme å rengjøre hele systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lastet opp bilder på mer enn 1 MB. De på bensinstasjonen har ofte null peiling på annet enn pølser og softis, å spørre de om noe bilteknisk har derfor lite for seg.

Er godkjenningsnumre som er av interesse på flasken, står som regel på baksiden, som f.eks. VW TL774F, samt G11, G12, G12+, G13, G30, G48 osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår