Gå til innhold

Volvo V50 1,6D 2005 modell - Tikkelyd omkring motor

Ranger emnet


kh-audia6

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Volvo V50 1,6D 2005 modell som humper å går, men har i en god stund opplevd "tikkelyder" fra omkring motor. Opplever det ikke som ventiler eller løse dyser.

Lyden er ikke konstant, men kommer og går litt...enkelte ganger hører jeg det godt når jeg kommer inn mot kryss/rundkjøringer og når jeg parkerer, når turtallet avtar.

Eller merker jeg ingen ting på bilen driftsmessig, starter og går nokså godt.

 

Noen som er kjent med dette problemet? og kanskje har funnet løsningen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSA-motor? 1.6 diesel fra Ford/PSA er en forferdelig dårlig motor. Er du heldig kan det være kun slitte ventilløftere, men kan også være relatert til lavt oljetrykk. Ellers er dyser og balansehjul på veiv svake punkter på disse, begge kan gi tikkelyder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Quattro73 skrev:

PSA-motor? 1.6 diesel fra Ford/PSA er en forferdelig dårlig motor. Er du heldig kan det være kun slitte ventilløftere, men kan også være relatert til lavt oljetrykk. Ellers er dyser og balansehjul på veiv svake punkter på disse, begge kan gi tikkelyder.

Hei,

Antagelig, flere deler som er merket med Ford...godt å høre det er en forferdelig dårlig motor :P og det kan jeg godt tro! men den har nå gått jevnt å trutt de siste årene, så prøver å holde liv i den! 

Er jeg heldig så holder det med å evt prøve å bytte ventilløftere? Eller bør jeg bytte mer i samme slengen? Dyser var tanken, så de er overgått og kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om planen er å ha bilen en stund, noe jeg antar, så ville jeg gjerne spandert en time på verksted - for å få noe mer håndfast å forholde seg til. Det er skrekkelig vanskelig å stille diagnoser uten å ha bilen foran seg, ventilløftere er bare noe jeg nevner som kan skape tikking - blant mye annet. Ville derfor ikke skiftet løfterene uten at en eller annen (verksted eller annen kyndig) hadde konkludert med at det er de som tikker. Innvendig motorrens kan også hjelpe på ventiltikking (fra hydrauliske løftere), utføres rett før skifte av olje og filter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Om planen er å ha bilen en stund, noe jeg antar, så ville jeg gjerne spandert en time på verksted - for å få noe mer håndfast å forholde seg til. Det er skrekkelig vanskelig å stille diagnoser uten å ha bilen foran seg, ventilløftere er bare noe jeg nevner som kan skape tikking - blant mye annet. Ville derfor ikke skiftet løfterene uten at en eller annen (verksted eller annen kyndig) hadde konkludert med at det er de som tikker. Innvendig motorrens kan også hjelpe på ventiltikking (fra hydrauliske løftere), utføres rett før skifte av olje og filter.

Nja, den går så rimelig som pendlerbil at en får prøve å holde liv i den! 

Takk for litt informasjon!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysebanking er ikke uvanlig på PSA 1,6 med Bosch dyser.  Ryker den blått ved oppstart? Men om tikkingen kommer og går så kan det også være noe mekanisk. En erfaren PSA-mekaniker vil nok kunne gi deg mer info en en slik fjerndiagnose det blir i et forum.

Hvor mye har motoren gått? Svinghjul kan det også være. Men som Quattro73 skriver så kan en god motorrens sammen med dyserens gi deg en pekepinn. Ikke enig i at PSA er en dårlig motor men problemet er longlifesystemet som gir mye avleiringer av sot som gir diverse mekaniske slitasje og turbohavari. Har flere tilfeller hvor disse PSA-motorene har rundet 400k.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen, 

Dagene flyr avgårde så har ikke tenkt mer på bilen, men den tikker og går fortsatt! merker overhodet ingen ting på bilen, oppstart er normal og stille, men den der tikkingen kommer etter at motoren er ved "normal" temp, hører tikkingen avta ved turtallet inn mot kryss og rundkjøringer...den har nå rundet 218 000, noe som i grunn ikke er rare greiene! Det er sjekket stort sett det meste ved motoren, siste var dysesjekk hvor vi også freste og satte i ny kobberpakning.

Det er en del flere som også nevner avleiringer og anbefaler å ta en motorrens! så tenkte å prøve det nå til helgen.... samtidig har noen nevnt at oljen kunne være litt tynn? Det trenger vel ikke være tilfellet om det er avleiringer som gir "treghet" i systemet

Bruker 5w-30 helsyntetisk longlife

Turbo er også forholdsvis ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår