Gå til innhold

høy oljeteperatur audi a6 1995 motor aah 2,8

Ranger emnet


frederico

Anbefalte innlegg

Hei

Har en god gammel travhest av en Audi a6 1995 c4 aah motor 2,8 med kjøleproblemer.

For en uke siden røk det en skjøt på kjøleslange nede forbi oljefilteret ( bare en vanlig skjøtestuss her, forstått det slik at noen har oljekjøler her, men denne har ikke).

Jeg har fylt på veske i slangen direkte så det har rendt ut av radiatoren, fylt på nærmere 12 liter etter hvert.

Jeg kjørte for noen dager siden og fulgte med på temperaturen og trodde det var i orden siden det virket bra i flere dager (riktignok småkjøring) plutselig på motorveien skjøt oljetemperaturen i taket ca. 150 grader, jeg stoppet så fort jeg kunne, og røsket opp panseret, der var det skikkelig barbeque det oset fra motoren desverre. Jeg ventet lenge og fylte vann ned i kjølerøret slik at det kom vann ut av radiatoren, kjørte hjem som normalt med oljetemperatur på ca. 90 grader. 

Har også luftet med plastskruen inne mot kupeen med varm motor og varmeapparat på fult. Varmeapparatet gir god varme. Virker som jeg ikke får ut all lufta av lufteskruen selv om jeg har prøvd mange ganger.

Vanntemperaturen ligger på ca- 90grader viftene på radiatorene slår inn og ut som de skal, men oljetemperaturen er høy røfflig 110 grader på tomgang.

 

Kan vannpumpen ha blitt ødelagt av temperaturen? ( den ble skiftet hos Audi sammen med registerreim for 5 år siden vet ikke om den har metallskovler eller plast).

Stiller spørsmåltegn til vannpumpe, termostat og oljefilter, men tar gjerne imot noen tips før jeg bestiller ting jeg ikke trenger.

 

Mvh Fredrik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at samtlige AAH jeg har sett, har hatt sandwich-oljekjøler. Når du fikset lekkasjen, fikk du det da ikke tett - siden du etter hvert har fylt på 12 liter? Sjekket om det lekker noe annet sted? Sjekket for vann i olje og motsatt?

Når du hadde oljetemp på 150 grader, hva var da temp på kjølevann? Lot du motor bli kald før du fylte på mer vann? Om ikke er det meget fort gjort å ta knekken på en toppakning - om den/de ikke var gåen allerede. Det kan i såfall forklare hvorfor du ikke får ut all luft fra systemet. 

Dersom temp på kjølevann er stabilt ok, og du får varmluft fra varmeapparat, så er det nærliggende å anta at vannpumpen fungerer. Om temp på kjølevann går opp til 90 grader og forblir der så er mest sannsynlig også termostat ok. En defekt termostat vil åpne for tidlig og gi for lav motortemp. Dersom oljen har vært 150 grader så bør den (og filter) byttes med en gang, du vil da også se om det er vann i den. Peil oljen først for å se om nivå er merkbart endret siden sist (før problem oppstod), samt se etter emulsjon på peilepinne og under oljepåfyllingslokk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.

finner ingen lekkasje, og oljen er helt fin.
 

 

Når det var ca. 150 grader var fortsatt vanntemperaturen 90 grader. ventet i nærmere en time før jeg fylte på så motoren hadde lav temperatur.

 

Nå har jeg byttet termostat, den var ødelagt, den var knekt( delt i to når jeg tok den ut).

lufter og styrer, men oljeteperaturen stiger som vanlig, skrur av motoren når jeg passerer 115 grader på tomgang. Vanntemperaturen jobber seg opp til 90 grader og blir der, etter hvert slår vifte inn og ut som normalt.Ser ingen vanndamp eller lekasje når jeg lukker lufting og lokk.

Synes det hele er rart, når bilen har stått en stund, må jeg fylle på vann i røret som går ned mot motoren fra radiatoren, av en merkelig grunn blir det luft her hele tiden, etter det kan jeg kjøre mye lengre.Den presser all kjøleveska opp i påfyllingstanken, og synker etter en drøy time.

Kan noe være tett, rart at vanntemperaturen er ok, er det verdt å bytte pumpe, eller er dette bare tull?

Når du nevner det så bruker den mulig litt vann, vanskelig å si når man lufter, ser ikke noe lekkasje under bilen

Bilen sviver fint som før, ikke rar og ser ikke noe i olja eller eksosen, varmeapparatet er det god varme i.

Følger veldig med på temperaturen så det ikke tar helt avgårde.

 

ser fin ut under oljelokket og mot ventilene, skal bytte dette straks sammen med filter.

Mulig motoren begynner å reise i grava her? hun får ikke lov til det enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår