Gå til innhold

Motor vil ikke gå

Ranger emnet


støff

Anbefalte innlegg

Hei igjen. 

Min 2.3e 10v ng vil ikke gå på tomgang. Starter, men dør stort sett med en gang. Klarer av og til å lirke/pumpe med gassen slik at den "stabiliserer" seg. Med en gang jeg toucher gassen igjen kveles den. Hvis jeg ruser den virker det som den får for mye bensin. Alle slanger og klemmer ser fine ut, men kommer til å demontere alle for å eliminere falsk luft. Er det noe annet som bør sjekkes samtidig? Eller er det noen som har opplevd det samme, og kan lede meg i riktig retning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 98% av tilfellene der KE3-Jet ikke går på tomgang, så er det falskluft som er årsaken. Det er nok at pakningen til oljepåfyllingslokk er revnet, så vil tomgang bli påvirket, samt dårlige tetninger på dysene (de ytre). Som regel er det hull i en slange eller gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld som er årsaken.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/28/2020 den 6:58 PM, Quattro73 skrev:

I 98% av tilfellene der KE3-Jet ikke går på tomgang, så er det falskluft som er årsaken. Det er nok at pakningen til oljepåfyllingslokk er revnet, så vil tomgang bli påvirket, samt dårlige tetninger på dysene (de ytre). Som regel er det hull i en slange eller gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld som er årsaken.

Har demontert øvre del av manifolden, og med unntak av et par litt løse slangeklemmer ser det helt og fint ut. Reagerte på at det ikke var noen klemme på den vinkla slangen ut fra isv'en og at den andre slangen virket veldig myk. Kan dette ha noe å si? Er en del rust på rørene til dysene, så jeg har ikke veldig lyst til å begynne med dem. Har uansett gitt alle synlige skruer/bolter/mutre en god dusj Fluid Film i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har byttet tomgangsventil og vulket et par suspekte slanger (uten å kunne påvise noen hull). Starter nå lett, og stabiliserer seg fint på ca. 950 omdr. Den har imidlertid samme symptomer ved pådrag. Ligger video her: https://www.dropbox.com/sh/mywhb8fa9gc2iut/AAA-D420tiHtlAi7LBKz4Y1Ka?dl=0 Forslag til videre feilsøking? Hvor lang tid tar det på disse før lambdasensoren bidrar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenningen (tidspunkt) blitt justert på? Byttet registerreim eller noe annet når problemet oppstod? Er det likt uansett om motor er varm eller kald? Ser motor nøler når du gir litt gass, dette kan skyldes for lite eller for mye bensin. Om du måler strøm til DPR så vil det fortelle om lambda regulerer eller om den gir en statisk verdi. DPR har grenseverdi på ca 50 mA. Du kan også måle spenning fra lambda, men må da ha et analogt måleinstrument. Et digitalt vil ha for treg responstid til at man får ut noe fornuftig. Mål også motstand i temperaturgiver til ECU, varm og kald (20 og 70-90 grader). Er den øvre på vannflensen foran på toppen, den med to pinner.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Har tenningen (tidspunkt) blitt justert på? Byttet registerreim eller noe annet når problemet oppstod? Er det likt uansett om motor er varm eller kald? Ser motor nøler når du gir litt gass, dette kan skyldes for lite eller for mye bensin. Om du måler strøm til DPR så vil det fortelle om lambda regulerer eller om den gir en statisk verdi. DPR har grenseverdi på ca 50 mA. Du kan også måle spenning fra lambda, men må da ha et analogt måleinstrument. Et digitalt vil ha for treg responstid til at man får ut noe fornuftig. Mål også motstand i temperaturgiver til ECU, varm og kald (20 og 70-90 grader). Er den øvre på vannflensen foran på toppen, den med to pinner.

Ikke endret/justert noe. Reg.reim byttet i 2017. Dette er en cabriolet, og ikke brukt i vinter. Gikk fint i fjor sommer, men  de siste par turene virket det som den gikk i nødmodus etter at den ble varm, dårlig effekt ved belastning. Måler nå mellom 12 og 14 mA. på DPR. Blir litt mer rufsete i gangen når varm, men ellers samme oppførsel. Temp.føler er ok, ca. 2.3 kOhm kald og 500 Ohm varm.

Endret av støff
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noe lignende på en KE-jetronic. Startet lett og ble helt umulig jo mer varm den ble. Etter mye feilsøking av trykkene i fuelsystemene uten å finne noe feil sjekket jeg sprøytebildet på dysene. Var nesten tette så den startet på kaldstatartsystemet og gikk så lenge termotidsregulatoren var "kald". Dysene ble sendt til rensing og bilen gikk som en drøm igjen.

Tviler dette er ditt problem om det kom plutselig. Den jeg nevnte hadde blitt værre og værre over tid. Var forøvrig også uten lamda/kat.

Ellers helt enig med Q73 og så ville jeg dobbeltsjekket luftveissystemet. Spesiellt fra mengdemåleren og til spjelhuset og alt som har med spjelhuset å gjøre.

Jeg kan også anbefale å bruke injectorrens med jamne mellomrom. Har meget god erfaring med Tunap sin dyserens, men sikkert mange andre som Forte, Omega og STP fks som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, xr4ti skrev:

Var borti noe lignende på en KE-jetronic. Startet lett og ble helt umulig jo mer varm den ble. Etter mye feilsøking av trykkene i fuelsystemene uten å finne noe feil sjekket jeg sprøytebildet på dysene. Var nesten tette så den startet på kaldstatartsystemet og gikk så lenge termotidsregulatoren var "kald". Dysene ble sendt til rensing og bilen gikk som en drøm igjen.

Tviler dette er ditt problem om det kom plutselig. Den jeg nevnte hadde blitt værre og værre over tid. Var forøvrig også uten lamda/kat.

Ellers helt enig med Q73 og så ville jeg dobbeltsjekket luftveissystemet. Spesiellt fra mengdemåleren og til spjelhuset og alt som har med spjelhuset å gjøre.

Jeg kan også anbefale å bruke injectorrens med jamne mellomrom. Har meget god erfaring med Tunap sin dyserens, men sikkert mange andre som Forte, Omega og STP fks som er bra.

Litt vanskelig å si hvor plutselig ting dukker opp på en solskinnsbil som bare blir brukt noen dager i året... Tror jeg har kontroll på slanger og annet som har med luft å gjøre. Spjeldhuset er rengjort, fjærer smurt opp og brytere sjekket. Har sett meg ut dyserens fra Rislone, da jeg har god erfaring med andre produkter derfra. Blir forøvrig ny lambdasonde når jeg kommer hjem fra ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok, tilbake til start. Du skrev strøm til DPR var 12-14mA, noe som er veldig høyt på varm motor. Mål strøm til DPR fra motor er kald og til driftsvarm. Den skal gå ned med økende motortemperatur, skal også variere litt under kjøring (lambdakorrigert) og når pådrag endres. 

Hva skjer dersom du tar av plugg inn på ISV og starter motor? Går den da på tomgang, bare med for høyt turtall?

Når motor startes, kan du da se om slange mellom ISV og innsug suger seg flat? I så fall er det feilen ang tomgang, motor får ikke luft. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår