Gå til innhold

Defekt AC Kompressor

Ranger emnet


JAK89

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Touran 2004 2.0L, hvor jeg mistenker at AC kompressoren er defekt. Og håper at noen kan hjelpe meg å utelukke om det kan være noe annet.

Litt info:

-Trykk på anlegget skal være bra, målt med slanger og digitalt ved feilsøking. Målt 8 bar digitalt.

-Ingen feilkoder på AC, eller shutoff code

-Kompressor strøm ved maks belastning: 0,830A (og varierer når jeg stiller på temperaturhjulet)

-Kompressor belastning: 3 Nm (virker veldig lavt, og endrer seg ikke når jeg justerer på temperaturhjulet)  

Jeg har tidligere byttet høytrykks sensor da denne var defekt. Etter bytte fungerte AC optimalt i et par uker før det plutselig tok kvelden en dag det var skikkelig varmt. -Akkurat som om noen slo av en bryter. 

Jeg mistenker brudd på aksling i kompressor med tanke på at belastningen på kompressor bare er 3 Nm, og er statisk. Eller at det kan være noe med elektroventilen.

Noen som har noen andre tanker for hva det kan være?

Må være ærlig å si at det sitter litt langt inne å bytte kompressor på en forholdsvis gammel bil, (med tanke på at det er kostbart), så jeg har et lite håp om at det kan være noe annet, men tviler hehe

PS: Dette er kompressor uten elektromagnetisk clutch, så alt sviver rundt uavhengig av om AC er aktivert eller ikke. Den har såkalt wobble plate.

Hjelp/tips og råd mottas med stor takknemlighet!

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sjekket ut «alt» på sjekklista, og det viktigste; du har sjekket at styreenhet «starter» kompressor, det utelukker en hel haug med andre feil. 

Kan med 99,9% sannsynlighet si at kompressoren din er defekt. 
Det er ikke unormalt at disse variable kompressorene går istykker på måten du beskriver. Tipper jeg har et sted mellom 25-30 biler inne ila. en sommersesong hvor det er feil på den variable kompressoren. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for hurtig svar!

Er en ting som jeg kom på, og det er at ingen av viftene starter når jeg slår på AC. Hvis det er en mekanisk feil på kompressoren som dataen ikke skriver feilkode på, hvordan vet den da at den skal holde viftene inaktive?

Og vet du forresten hvor mye det er å få fikset det på verksted? Regner med de bytter kompressor og evt. kondensator, og renser anlegget for evt. partikler/metallbiter? Så snakker vel fort i nærheten av 10k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta starter når temperaturen i anlegget øker, noe den naturligvis ikke gjør hvis kompressor er pai. 

Har dessverre ikke priser i hodet, men må nok fort regne med mellom 10-12’000,- 
Det som er «fint» med disse kompressorene er at de uhyre sjeldent skjærer seg og dermed trengs det sjeldent å rense systemet. 
Holder da gjerne med å skifte den og fylle på gass igjen. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår