Gå til innhold

2006 2.0 td starter ikke

Ranger emnet


Trengerbilenihelga

Anbefalte innlegg

Hei. Flott med en side med så mange bra innspill. Har siden helga hatt utfordringer med min 2006 2.0td: Begynte med at den døde på tomgang, og startet ikke på starteren. Fyra når den ble trillet i gang. Dette skjedde noen ganger samme dag. Gikk helt rent og fint ellers. Problemet forsvant etter langkjøring men kom tilbake i går. Ingen varsellamper lyser. Starter ikke på starteren men starter med an slump startgass. Kjøpte en billig kodeleser fra biltema - ser i ettertid at multikunstneren Nightrider fnyser av disse - så jeg er ydmyk for at jeg ikke kan stole på av avlesningen. Hvertfall kommer det ikke opp feilkode ut over "p0500". 

What to do? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du sikter til, så er jeg på ingen måte en multikunstner. 

Men ja, jeg er ikke veldig imponert over biltema sin diagnosetester. Men feilkode P0500 er en kjent feilkode, og den har absolutt ingenting med problemet ditt å gjøre.  "DTC P0500 (P0500): Vehicle Speed Sensor (VSS) Circuit Malfunction"

Starteren går alltid rundt, selv når du ikke får startet? Virker som du har noe feil med dieseltilførsel. Ville startet å sjekke dieselfiltret. Evt sjekke dieseltrykk på lavtrykk siden. En annen ting å sjekke, hvis lavtrykk siden er ok, er dieseltrykket på høytrykksiden når den ikke starter. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter virker hver gang. Hadde bilen på verksted som ikke fant noen feilkode. De byttet dieselfilter (ved bensintank) og bilen startet da jeg hentet den i går, men etterpå har startproblemer vært det samme.... 

Kjørte fra Kongsberg til Tønsberg nå, og plutselig stoppet motoren plutselig helt! Gul Motorlampe lyser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hvertfall en feilkode nå. Les ut den  å se hva den sier.

Men du sa de skiftet filter ved tanken? Det er ikkenoe dieselfilter ved tanken her. Det sitter i motorrommet.
Det som er under bilen ved tanken er dieselpumpa..

Men det er XL7 2.0 diesel du har sant? RHW motor?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trengerbilenihelga skrev:

Sorry, mente selvsagt pumpe og ja, det er en xl7 2,0td. Bilen tenner på startgass men stopper med en gang. 

Setter veldig pris på de gode innspillene. NAF fraktet bilen til verkstedet i går, så da kan jeg hinte om dine tips om feilsøking. 

 

Ok. Da regner jeg med de sjekka filtret også? Det har også vært en del feil med ledningene til railtrykksensor. Så kan være noe der også. Men da pleier den å sette feilkode P0089. 

Høytrykksdieselpumpa bør gi minst 150 når du drar den på starteren. Men sjekk alltid lavtrykksiden først.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 6/26/2020 den 9:48 PM, nightking skrev:

Ok. Da regner jeg med de sjekka filtret også? Det har også vært en del feil med ledningene til railtrykksensor. Så kan være noe der også. Men da pleier den å sette feilkode P0089. 

Høytrykksdieselpumpa bør gi minst 150 når du drar den på starteren. Men sjekk alltid lavtrykksiden først.

Hei. 

Gammelt innlegg men hadde trengt et innspill fra en som har vært borti Suzuki xl7 2005 mod rhw. 

Når jeg kiner på starter og har tatt av disel røret mellom rail og pumpe så kommer det ikke noe disel. Har full spenning til solenoid bak på høytrykks pumpe, prøvd og butte solenoid fra en bil som startet men er fortsatt det samme. Ser der sitter en solenoid oppå pumpen mot registeret, hva er for funksjon har denne? Er det vanlig at Høytrykksdieselpumpa ryker på disse bilene? 

Har kun feilkode P0193, fuel rail pressure sensor. Men denne vil jo komme når man ikke får trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vinterfjell skrev:

Hei. 

Gammelt innlegg men hadde trengt et innspill fra en som har vært borti Suzuki xl7 2005 mod rhw. 

Når jeg kiner på starter og har tatt av disel røret mellom rail og pumpe så kommer det ikke noe disel. Har full spenning til solenoid bak på høytrykks pumpe, prøvd og butte solenoid fra en bil som startet men er fortsatt det samme. Ser der sitter en solenoid oppå pumpen mot registeret, hva er for funksjon har denne? Er det vanlig at Høytrykksdieselpumpa ryker på disse bilene? 

Har kun feilkode P0193, fuel rail pressure sensor. Men denne vil jo komme når man ikke får trykk. 

Får du diesel inn i dieselfiltret? Det sitter en elektrisk pumpe under bilen, bak bakakslen. Denne kan få en del juling med saltinga som er i norge. Sjekk om denne virker. Og sjekk om det evt kommer diesel ut der ifra.

Ang høytrykkspumpa, så har det vært litt tull her. Men det går på at den ikke klarer å bygge opp nok trykk. Du kan fint overhale dem. Men det er nok ikke problemet her. Sjekk først lavtrykk siden. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nightking skrev:

Får du diesel inn i dieselfiltret? Det sitter en elektrisk pumpe under bilen, bak bakakslen. Denne kan få en del juling med saltinga som er i norge. Sjekk om denne virker. Og sjekk om det evt kommer diesel ut der ifra.

Ang høytrykkspumpa, så har det vært litt tull her. Men det går på at den ikke klarer å bygge opp nok trykk. Du kan fint overhale dem. Men det er nok ikke problemet her. Sjekk først lavtrykk siden. 

Lavtrykksiden leverer, det er jeg helt sikker på, både høre pumpen og det fosser når man tar slangene av filteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men feil på fuel pressure sensor er ett kjent fenomen på disse bilene! Har du sjekket at sensor er ok? Og evt sjekket ledningsnett? 

Ledningsnettet pleier å ryke her. Det ligger i den svarte plastikkskinna på venstre side av motoren. Ledningene pleier å ryki akkurat der de går inn i kabelmatta. Sjekk det! Skal være en grønn eller grønn/svart ledning. Også vært borti den brudd på den orange/hvite ledningen. Kan skaffe koblingsskjema hvis det trengs.. Mener jeg har lagt det ut her tidligere også.

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, nightking skrev:

Ok. Men feil på fuel pressure sensor er ett kjent fenomen på disse bilene! Har du sjekket at sensor er ok? Og evt sjekket ledningsnett? 

Ledningsnettet pleier å ryke her. Det ligger i den svarte plastikkskinna på venstre side av motoren. Ledningene pleier å ryki akkurat der de går inn i kabelmatta. Sjekk det! Skal være en grønn eller grønn/svart ledning. Også vært borti den brudd på den orange/hvite ledningen. Kan skaffe koblingsskjema hvis det trengs.. Mener jeg har lagt det ut her tidligere også.

 

12 timer siden, nightking skrev:

Ok. Men feil på fuel pressure sensor er ett kjent fenomen på disse bilene! Har du sjekket at sensor er ok? Og evt sjekket ledningsnett? 

Ledningsnettet pleier å ryke her. Det ligger i den svarte plastikkskinna på venstre side av motoren. Ledningene pleier å ryki akkurat der de går inn i kabelmatta. Sjekk det! Skal være en grønn eller grønn/svart ledning. Også vært borti den brudd på den orange/hvite ledningen. Kan skaffe koblingsskjema hvis det trengs.. Mener jeg har lagt det ut her tidligere også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/12/2020 den 10:53 PM, nightking skrev:

Ok. Men feil på fuel pressure sensor er ett kjent fenomen på disse bilene! Har du sjekket at sensor er ok? Og evt sjekket ledningsnett? 

Ledningsnettet pleier å ryke her. Det ligger i den svarte plastikkskinna på venstre side av motoren. Ledningene pleier å ryki akkurat der de går inn i kabelmatta. Sjekk det! Skal være en grønn eller grønn/svart ledning. Også vært borti den brudd på den orange/hvite ledningen. Kan skaffe koblingsskjema hvis det trengs.. Mener jeg har lagt det ut her tidligere også.

 

Hei igjen. 

Vet du hvor man får overhalingsett til høytrykkspumpen til disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår