Gå til innhold

Hjelp.....Frostvæske blir borte


hebbe05

Anbefalte innlegg

Må bare opplyse aller først at jeg ikke har greie på bil !

Har en Berlingo 2005 ,1.4 bensin som har gått 155 000 km.I fjorhøst merket jeg at temperaturmåleren ikke gikk så høyt som den burde. Sjekket frostvæskenivået og merket at det manglet noe væske. Etterfylte væske og fortsatte å kjøre. Temperaturmåleren viste fortsatt noe mindre enn den burde. En dag på vei hjem fra jobb gikk temperaturmåleren plutselig rett til topp og "STOP"-lampa blinket. Fikk fjernet denne "STOP"-meldinga ved å løsne ei kontakt i motorrommet(dumt, men.....). Dette skjedde 2-3 ganger til i løpet av et par uker. Gikk så over alle kontakter i motorrommet med kontaktspray og "STOP"-lampa har ikke lyst siden.

Etterhvert har det av og til begynt å ryke/dampe ut av eksospotta når jeg starter bilen. Kan virke som om at hvis bilen blir kjørt lenge nok, så den blir god og varm, og så blir stående noen timer før jeg starter den igjen, ryker/damper det hvitt fra potta. Motoren høres da ut som om den ikke fyrer på alle sylindere(eller at choken står på....).Det slutter å ryke/dampe i løpet av 2-3 minutter og  motoren går som "normalt". Har fått noen  til å se på problemet og de har demontert toppen og det ser ikke ut til at det er toppakningen som er gåen(ser hel og fin ut), sylindrene er heller ikke "blanke".En teori er da  at det er en sprekk i toppen og at når motoren blir varm vil det sige inn litt frostvæske som legger seg i sylinder.......... Når jeg så starter motoren(etter 6-7t på jobb) må denne frostvæska "vekk" og at resultatet er hvit røyk/damp.

Er det noen her inne som har hatt samme problemet? eller som vet noe om det jeg har beskrevet vil jeg være veldig takknemlig for svar.

Hvis det er sprekk i toppen, hvor mye må jeg regne med å betale for en brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår