Tojo4 0 Report post Posted June 3, 2020 Ved skifting skive/klosser bak ved elektrisk håndbrekk skal håndbrekkmotor kjøres før / etter jobben med diagnoseverktøy. Ser mange videoer youtube der ein roterer bremsemotoren (torx) manuellt slik at kaliperstempel kan presses tilbak. Så etterpå brukes håndbrekk som vanlig for å pososjonere seg igjen. Eg har ein Skoda Superb 2017 modell, og WV egolf 2016 modell. Er denne metoden trygg, eller kan ein risikere software trøbbel etterpå (f.eks at ikkje håndbrekket finner sin nye posisjon eller lignende) ? Virker meiningslaust å kjøpe Vagcom eller VCDS for mange tusen kroner for så enkel jobb. Også irriterende at bilprodusenter I praksis stenger for at ein kan gjere slike enkle jobber. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Quattro73 217 Report post Posted June 5, 2020 Det går å gjøre som du beskriver - om man vet hva man holder på med. Dog trenger man ikke kjøpe VCDS for dette, det finnes enklere diagnoseapparater som utfører dette, samt noen som kun er for EPB reset. Quote Share this post Link to post Share on other sites