Gå til innhold

Kan verkstedet ha jukset med turtelleren?

Ranger emnet


Sivikk

Anbefalte innlegg

Fikk litt bakoversveis da det gikk opp for meg at bilen har gått 40.000 km siden jeg kjøpte den for 15 måneder siden. Det tilsvarer en kjørelengde på 32.000 km i året / syv mil hver eneste dag i 15 måneder.

Min kone og jeg bor landlig til og nærmeste 'senter' er 2,5 mil unna, så det blir ofte turer på en halvtime hver vei, iblant lengre, men det skjer relativt sjelden. Turer lengre enn 4 timer tur/retur har vi ikke kjørt i det hele tatt, og jeg kan ikke fatte at vi på det jevne kjører mer enn 30 mil i uka. (De fleste uker er nok totalen nærmere 15-20 mil.) Vi er begge uføre og mange dager blir ikke bilen kjørt i det hele tatt. Det er vel omtrent 50/50 med dager bilen står kontra dager vi kjører - og da blir jo gjennomsnittlig kjørelengde for de dagene vi faktisk kjører, så mye som 14 mil hvis vi går ut i fra hva turtelleren sier!

Er det grunn til å stille spørsmålstegn ved om noen kan ha tuklet med turtelleren her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pass spesiell sak dette at jeg velger å skrive noen ord. Jeg har drevet med bil i mange år men aldri hørt om at et verksted øker kilometerstanden, og hvorfor skulle de øke den?

Regnestykke daglig kjøring for 40000km (15 mnd er ca 450 dager. 40000km på 45 dager) er 88,9km hver eneste dag og det er mye.

40000km på 15 mnd er mye, selv for en som pendler mye så ditt anslag er nok ikke mye feil vil jeg anta så skjønner at du reagerer. Er du sikker på km-standen ved kjøp? Kan noe ha blitt skrevet feil i annonsen, kontrakt etc slik at bilen faktisk har kjørt mer enn dere antok? Du kan sjekke noe historikk selv ved å gå inn på Vegvesen.no å se på historikk ifm EU kontroller for da blir km-standen alltid notert. https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår