Gå til innhold

VW Golf V 1.4, Feilkode P0302 og P0137

Ranger emnet


Mikalgodo

Anbefalte innlegg

Hei,

Fruen har en Golf 5 2007 mod 1,4. For ca 1 år siden ble fant vi ut at ene coilen var defekt, så da ble en coil og en tennplugg byttet. 

Nå har bilen fått feilkode:
P0302 - "Cylinder 2 missfire detected"
P0137 - "o2 sensor circuit Low Voltage"

Jeg har 2 spørsmål;

1. Er det vanlig å bytte alle coils samtidig når disse først slutter å funke? Det er vel vanlig å bytte alle 4 tennpluggene også?

2. Jeg tenker det kan være lurt å avvente bytte av o2 sensor til man har funnet grunnen til at sylinder 2 fusker, da o2 sensoren kan bli tilsmusset av dårlig og ujenv forbrenning - og dette kan muligens blåses rent når vi får ordnet grunnen til P0302. Høres det fornuftig ut?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om kjørelengde på denne men jeg vil alltid hevde at coiler/tenningsdeler er slitedeler. Jeg ville byttet alt men andres økonomi har jeg ikke noe med så om du ønsker å bytte en og en så er det helt greit. Ville uansett begynt med 4 nye plugger. Kan anbefale NGK-VAG-plugger (originale plugger) fra Møller. Pluggkabler er også verdt å bytte etter noen år. Også dette ville jeg byttet og så tatt et ny feilkodesøk. En annen ting med disse motorene, de kan svette litt olje som legger seg nede i pluggutsparingen. Om det blir mye olje nedi der så kan dette gir juksing.

Nå kjenner jeg ikke så godt til Golf5 men mine erfaringer fra Golf4 1.4:  o2-sensor, det er to av de , en foran på eksosmanifoild (bank 1, sensor 1) og en bak på katten (bank 1, sensor 2) pleier det å stå om diagnosesystemet har tekst. Har du VDCS eller VagCom så finnes det en eget test du kan utføre for å sjekke ytterligere tilstand. o2-sensor er også en slitedel men husker ikke km-interval for bytte av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter kun den coilen som er defekt, men etter en del års (lik) bruk så må man ikke bli overrasket om de andre også ryker innen overskuelig fremtid - å bytte alle er derfor ikke feil.

Når det gjelder lambda, fikk du «low voltage» så kan det også være dårlig kontakt, ledningsbrudd eller defekt sensor. Uansett, slett feil og sjekk igjen etter feil med coil er utbedret. Gjelder sensor etter kat.

Ser xr4ti kom meg litt i forkjøpet, må bemerke at lambda etter kat heter «bank 1 sensor 2». Er bare en sylinderrekke, derav bank 1. V6 har bank 1 og 2, altså to sylinderrekker.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, xr4ti said:

Du skriver ikke noe om kjørelengde på denne men jeg vil alltid hevde at coiler/tenningsdeler er slitedeler. Jeg ville byttet alt men andres økonomi har jeg ikke noe med så om du ønsker å bytte en og en så er det helt greit. Ville uansett begynt med 4 nye plugger. Kan anbefale NGK-VAG-plugger (originale plugger) fra Møller. Pluggkabler er også verdt å bytte etter noen år. Også dette ville jeg byttet og så tatt et ny feilkodesøk. En annen ting med disse motorene, de kan svette litt olje som legger seg nede i pluggutsparingen. Om det blir mye olje nedi der så kan dette gir juksing.

Nå kjenner jeg ikke så godt til Golf5 men mine erfaringer fra Golf4 1.4:  o2-sensor, det er to av de , en foran på eksosmanifoild (bank 1, sensor 1) og en bak på katten (bank 1, sensor 2) pleier det å stå om diagnosesystemet har tekst. Har du VDCS eller VagCom så finnes det en eget test du kan utføre for å sjekke ytterligere tilstand. o2-sensor er også en slitedel men husker ikke km-interval for bytte av disse.

Takk for utfyllende svar! Bilen har gått rett over 200.000km. Tviler på at det har blitt byttet for mange tennplugger tidligere..

 

tenker jeg begynner med å bytte tennpluggene, deretter undersøke om det er nødvendig å bytte coils før jeg til slutt sjekker om o2-feilen forsvinner på «magisk» vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Med 200" km så er det nok tid for å bytte både det ene og det andre. Jeg har byttet o2-sensorer på flere Golfer, alle på rundt 200-230" km. Men prøv å slette feilkodene og se men vil anta at du får opp feilen igjen etter noen mil men det vil tiden vise. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, xr4ti said:

Bare hyggelig.

Med 200" km så er det nok tid for å bytte både det ene og det andre. Jeg har byttet o2-sensorer på flere Golfer, alle på rundt 200-230" km. Men prøv å slette feilkodene og se men vil anta at du får opp feilen igjen etter noen mil men det vil tiden vise. Lykke til.

Takk. Ja det er brannslukking vi holder på med for å få mest mulig ut av de km som er igjen i bilen.

Du nevnte at det kunne være oljesøl nede i pluggutsparringen. Har du noe triks for å fjerne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk opp plugghetten og se om det er noe der, ikke sikkert det er mye der men de fleste av disse 1.4/1.6 16v motorene lekker litt olje nede der. Om du har en stor sprøyte eller lignende, evt en tom ketcupflaske med en tynn slangbit på så klemmer du den inn og vakumet suger opp oljen. Er oljen seig så bland inn litt diesel/parafin så blir den tynnere. Resten tar du opp med tørkepapir rundt pluggen. IKKE skru ut pluggen før du har fått vekk mesteparten av oljen. Om du har olje der så lekker pakningen mellom topplokket og toppdekselet, bytt pakning eller om du ikke vil bruke penger på det, bruk pakningspasta eller du kan overlate det til nestemann da det tar litt tid for oljen å bygge seg opp midt på pluggen. Ditt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår