Gå til innhold

Rust under bilen, verdt understellsbehandling?

Ranger emnet


Erlenkal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Avensis T25 2009-modell kjørt 180.000 km. Nå er det en del rust på understellet. Utover det er det ingenting galt med bilen. Jeg byttet akkurat en fjær som var brukket bak da den var rustet tvers gjennom. Bremsene bak er også godt rustne og skal byttes. Jeg sliter med å vurdere hvor alvorlig denne rusten er. Jeg forstår at en behandling med lanolin kan stoppe noe av rusten. Jeg har fått et tilbud på 4000 kr. Er det lurt å spandere en slik behandling på bilen, alderen tatt  i betraktning? Er dette noe som må gjentas senere? Dersom jeg slipper å måtte bytte et stag eller noe, så er prisen fort spart inn. Eller dette for det meste overflaterust som ikke er så farlig? Jeg sliter med å laste opp bilder, men legger ved link.

Bilder: https://photos.app.goo.gl/JXyVCgE9YXK4uiTf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkeno vits i å sprøye rustbeskyttelse rett utenpå deler som er er rustne. 

Isåfall må alt sandblåses først og da snakker vi nok ganske mye mer enn 4000 kr. 

Deler som bremser og fjærer skal ikke sprøytes med rustbeskyttelse så da er du like langt uansett. 

Min mening er at dette er bortkastede penger på en bil som alt er 11 år gammel. 

Hadde heller vurdert en sånn behandling neste gang om du skal ha en nyere bil. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med Opelduude, men FluidFilm er ikke som annen understellsbehandling. Den fungere på en annen måte (uten at vi trenger å diskutere det i denne tråden) slik at den bremser opp rusten. Det som er med FluidFilm er at den må etterbehandles oftere men en etterbehandling koster langt mindre enn en førstegangsbehandling. Jeg har eget FluidFilm-system (koster ca 2700kr for startpakken). Om du ikke har rusthull i selve karosseriet så er en slik lanolinbehandling en løsning for å forlenge levetiden noe på bilen. Ut i fra dine bilder så ser det ut som det er understellet/oppheng som er mest utsatt så jeg ville (min mening) latt en som driver med lanolinbehandlig kikket på bilen og få han til å bedømme om det er forsvarlig å la bilen være på veien om den blir behandlet. Men et obs med lanolin, det lukter sauefjøs, veldig de første dagene og så blir det bedre etter hvert.

Obs. Du har en fjær som er knekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lanolin behandling er sikkert ok. Men jeg leverte min 09 Avensis til  rustbehandling i Oslo (Saga). De ringte meg tilbake og sa at understellet var jæv.. rustent. De medga også at sandblåsing osv på en bil fra 2009 med 150 000km er drøyt og foreslo isteden en behandling der de sprøyter på noe tyntflytenede oljeguffe som reagerer med rusten og stivner og danner en knallhard hinne før de legger på understellsbehandlinga. Det bremser rusten en god stund. Leverte bilen 3 år etter til innbytte og den var like svart og pen under. Fikk ingen anmerkninger fra Toyota. Åssen det i virkeligheten ser ut under tectylen etter 3 år vet ingen;  det viktigste for meg var og bli kvitte'n til god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert flere produkter som kan benyttes. Det viktigste er å stoppe rustutviklingen som saltet forårsaker. Man kan forlenge levetiden på en bil eller en bils komponenter med flere år om man starter med understellsbehandling tidlig.

Jeg har en veteranbil som er oljebehandlet og har gått på veien i daglig drift i mange år, omtrent like fin under men noe brunt er det. Mens min pendlerbil som er 1/4 av alder og gått 160000 ser ut som et skipsvrak under, tross jamnlig underspyling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avensisen (2016) som jeg nå kjører ble behandlet med FluidFilm. Ble tilbudt meg gratis ved innbytte. Merkelig stoff.. rart det ikke blir "vasket " av i regn og salt sprøyten. Det er jo akkurat som og ta på tynn vaselin, tørker aldri. Forhandleren mente at tradisjonell understellbehandling var optimalt på nye biler, mens FluidFilm var bedre på biler som har gått en del km. Vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår