Gå til innhold

Bytte eller pusse opp caliper?

Ranger emnet


Erlenkal

Anbefalte innlegg

Hei.

Bremsene bak er slitne. Jeg hadde noe varmegang i den ene bremseskiva og stemplene satt bom fast, men fikk dem i bevegelse ved hjelp av en tvinge og bremsekraft. Men dette er bare en midlertidig fiks. Så er jeg usikker på om det er best å kjøpe nytt stempel med pakninger osv. eller rett og slett kjøpe ny caliper? Er det mulig å si ut i fra vedlagte bilder? Bildene ble tatt før jeg fikk beveglse i stempelet. Når jeg bremser, følger pakningen med stempelet. Caliperen på andre siden var bedre enn på vedlagte bilder. Jeg skal også bytte skiver og klosser. Selve caliperen ser ut til å gli fint i sporet sitt. Bør jeg likevel bytte glidestempler når jeg først er i gang? Jeg har forøvrig ikke byttet bremser før, men ønsker å lære. 

 

Bilder: https://photos.app.goo.gl/RFQK7Ao4P9qLhZfS7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar seg fint overhale disse kaliperne men sjekk pris først, noen ganger lønner det seg faktisk å kjøpe byttekaliper.

Pakning du nevner er støvhetten og den skal følge med stempelet ut/inn. Den beskytter selve stempelet mot støv/fukt. Å "move" opp stempelet med å pumpe det ut for så å presse/skru det inn igjen er noe en bør gjøre en gang innimellom for at kaliperen skal fungere og noen ganger er dette nok til at kaliperen fungere bra nok igjen.

Selve overhalingen er en grei sak, ikke lett men heller ikke meget vanskelig. Det som er litt plundrete er å få på støvmansjetten på samtidig som man monterer selve stempelet. på enkelte kalipere. Anbefaler å bytte stempelet og benytt "rubbergrease" ved montering av tettningene på stempelet. Noen kalipere kan være litt triky å få luftet etter overhaling så kanvære lurt å prefylle de før lufting. Sjekk You tube, ligger flere videoer der og prinsippet er ganske likt for de fleste kalipere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår