Gå til innhold

2006 Grand Vitara 1.9 DDIS reg reim brudd

Ranger emnet


Suprabeam

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på dette forum, og har følgende sak / spørsmål.

Fruen har en 2006 Grand Vitara 1.9 diesel. Vi skulle ut og kjøre oss en tur, da det plutselig kom en ukjent lyd. Bremset opp og lyden forsvant. Vi satte bilen i gir og kjørte videre.

Etter en liten stund så stoppet plutselig motoren. Jeg prøvde å kinne start på den igjen, men det var helt dødt. Fikk slept bilen hjem igjen å satte den i garasjen.

Åpnet panseret å fikk se at multifunksjonsreima / viftereima, hadde spjæret seg på langs. Det lå biter av den over alt fram i motorrommet. En lang del av reima hadde surret seg fast på baksiden av 

reimhjulet som sitter på veivakslingen. Tok så av reimhjulet på veiva, og det viste seg at en bit hadde kilt seg imellom hjulet til reg reima og reg reim slik at den hadde røket rett av.

Det var ikke noe problem å prøve å starte motoren, den gikk fint i runt, da jeg prøvde etter at den stoppet. Fikk jeg til det, fordi ventilløftere er knekt, bøyde ventiler eller hull i stempel????

Noen som har vært borti noe lignende

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Suprabeam changed the title to 2006 Grand Vitara 1.9 DDIS reg reim brudd

Dette er dessverre ett kjent fenomen. Å skifte multireim, spesielt på denne motoren er veldig viktig! Det er også viktig å skifte strammehjula/løpehjul. Disse som gjør at reima ryker.
Har du hatt VELDIG flaks så kan du sette på ny reim å prøve. Men det har nok skjedd mer. Spørs hvilket turtall dette har skjedd på også. Kilen på veiv drevet pleier å knekke. Det samme på kamdrevet. Dette er laget for å ryke. Så du kan demontere begge reimhjula å se. Har disse ryki så kan du mest sannsynlig bare skifte dem å sette på ny reim. Har selv vært borti det.

Så det er faktisk en sjangs for at motoren din har overlevd :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har etter at jeg skrev mitt innlegg, gått litt dypere inn i elendigheta å tatt av toppen. Iallefall 6 defekte ventiler, så her er det bare å bytte alle sammen når man først er igang. Stemplene ser fine ut , så det ser ut som det gikk bare utover ventilene. Hva med ventiljustering? Må vel på verksted får å få justert disse? Det er vel de koppene som sitter over fjærene som er skimmsingen på disse motorene? Har bestilt nye ventiler, så det er vel bare å levere toppen på et Suzuki verksted for justering når ventilene er montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt obs ved slike ventilhaverier: sjekk ventilstyringene om de er skadet. I værste fall kan de ha blitt skadet slik at de har blitt skjeve eller ovale. Da MÅ de byttes. Ikke normalt å måtte justere ventiler med hydrauliske løftere så lenge du ikke sliper inn ventilene i ventilsetene veldig mye (noe du uansett ikke burde gjøre)  men kjenner ikke denne motoren, ikke sikkert det finnes justeringsmulighet på ventilsystemet engang. Men hør med et merkeverksted du så får du sikkert gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med @xr4ti Sjekk ventilerstyringene.

Du kan justere ventiler her med shims.. 

Dette kan du fint gjøre selv hvis du har bladsøker: 

Valve lash (clearance) specification
When cold:

•Intake: 0.15 – 0.25 mm (0.0060 – 0.0098 in.)
•Exhaust: 0.35 – 0.45 mm (0.0138 – 0.0177 in.)

Hvis du må justere noe så må du kjøpe nye shims som sitter oppi det "tappetene" over ventilfjæra.

Skjermbilde.JPG.072859a157c46f20607c2399b6ac1e15.JPG

Det skal stå nr på de shimsa, så du kan vite hvilke nr du trenger med å regne ut :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode innspill

Det ser ut til at ventilstyringene har berget dette havariet. Ser på tegningen som nightking la ved, der pos 10 og 11 er uthevet med grønt, det ser ikke ut til å være det samme på denne motoren. Ser ut som pos 10 og 11 er en og samme del på denne motoren, så da må vel hele delen byttes ved behov for justering. Jeg kjenner til den typen ventiljustering med «løse» shims, men slik var det ikke her. Får komme tilbake med en oppdatering når jeg har fått og montert de nye ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/3/2020 den 10:37 PM, Suprabeam skrev:

Hei, og takk for gode innspill

Det ser ut til at ventilstyringene har berget dette havariet. Ser på tegningen som nightking la ved, der pos 10 og 11 er uthevet med grønt, det ser ikke ut til å være det samme på denne motoren. Ser ut som pos 10 og 11 er en og samme del på denne motoren, så da må vel hele delen byttes ved behov for justering. Jeg kjenner til den typen ventiljustering med «løse» shims, men slik var det ikke her. Får komme tilbake med en oppdatering når jeg har fått og montert de nye ventilene.

Ok. Da er det nok slik som bildet her. Det er forskjellige høyder på disse..
Dette bildet er hentet fra delekatalogen, av en tilfeldig Grand vitara 2006 diesel fra finn.no. Så skal være lik motor som deg :) For i 2006 var det kun euro 4 motor. Noe forskjeller er det, men dette skal være likt :)

 

Se her: :)

image.thumb.png.6c719c60c585ff4ef828ee5e118bf30f.png

 

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår