Gå til innhold

Ekstralys er på når fjernlys skrus av

Ranger emnet


pajero123

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet ledbar på bilen min. Koblet pluss til pluss på batteri, og jord til minus på batteri. målte ledningene til lys med multimeter for å finne ut hvilken som ga utslag når fjernlys var på. 3/12 ledninger ga 12.11 V og 1/12  ga 8.8V. Har prøvd å koble styrestrømmen på de tre som ga høyest utslag (én og én selvfølgelig). Problemet er at når tenningen er på og motoren av så lyser ledbaren når jeg skrur på fjernlysene. men når motoren også skrus på lyser ledbaren uavhengig av fjernlysene...

Hjelp, hva har jeg gjort feil nå? Og hvordan kan jeg går fram for å fikse dette?

På forhånd, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jesper1201 skrev:

Bilen din har minusstyrt lys. 
Du må hente jordsignal til relé på den ledningen som jorder når du slår på fjernlys. 
Styrespenning til relé henter du da fra batteri. 
 

 

Takk for kjapt svar!:)

så jeg skal bare koble jordsignal til relé og styrestrømmen motsatt av sånn jeg har gjort nå? Jordsignal til ledning som gir utslag på fjernlys, og styrestrømmen til minus på batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 
Styrespenning skal hentes fra + terminal på batteri, her kan du bare koble den sammen med ledningen du har inn på pinne 30, ellers må du ha ny sikring imellom. 

Jording av spolen i relé skal inn på den ledningen som jorder når du skrur på fjernlys. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo sammen trådene dine siden emnet er det samme.

Du kopler styrestrøm til reléet (85 og 86) parallelt med ledningene som går inn til fjernlys i en av frontlyktene. Alternativt jord fra minusleder til fjernlys og pluss fra batteri (via sikring). Hovedstrøm (30 og 87) koples likt uansett om bil en pluss- eller minusstyrt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår