Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hei, er ny her så får se om det er noe hjelp og få.

Har en 2.3 AAR motor som sitter i en Audi 100 C4 2.3Q Avant fra 1992. Bilen har gått bortimot en halv million km. Elsker denna bilen og motorn. Ting var bedre før!

Når den er kald oppfører den seg greit. Feiltenner ikke, går jevnt og på riktig turtall. Men når bilen begynner og bli lunken (par min etter oppstart) så fjusker den veldig. Treg på gassrespons, feiltenner, napper og går veldig ujevnt på tomgang. Blir bedre når bilen er varm, men tar et sek før den reagerer på full gass. Drar også fryktelig dårlig når det gjelder lavt turtall. Jager også på turtall såvidt det er. Feiltenner og napper under rolig kjøring.

Men det er ikke hovedproblemet til denne bilen. Bare bagateller egt. 

Men helt ut av det blå så kan bilen bare daue (2-3 ganger i uka), helt til jeg mater full gass å den kommer seg igjen. slipper jeg gassen så dauer den igjen. Vil kun gå på full gass med ande ord. Det høres ut som den går på 1-2 sylindre når dette skjer. (Går så lavt på turtall så turtelleren knapt tar opp signaler) Fortenner gjennom luftfilter og ryker mye blått/grått og lukter u-forbrent bensin. Dette kaller jeg selv for et anfall da det minner om det. Etter uviss tid kan bilen hoste seg til og bli helt normal som at ingen ting har skjedd. Det rare er at om jeg stripser over fullgass bryteren så går bilen brukbart uten feil tenninger og får ikke disse 'anfallene'. Har da masse drag på lavt turtall og halv gass men dårlig drag på mye gass og høyt turtall. (Over 3000rpm) Føler den bruker mer bensin også da det popper og smeller mye mer i eksosen.

Er byttet tempsensor for ECU uten hell. Hjalp litt men ikke mot dette problemet. Er det evt halvgiver? 

Har lest mye inne her på siden og har sett at quattro73 har veeeeeldig mye erfaring men gammel audi 5er og håper han kan hjelpe. 

Lurer også på og montere trimkam fra Velox. Altså 272' kam. Evt andre trimdeler og få for og øke hester? 

Håper noen Audi guruer kan hjelpe en stakkar.. heh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisann, det er en super bil og motor du har, jeg solgte nylig min nesten strøkne C4 2.3E - med nesten 100hk mer enn originalt.

Det du skriver er så detaljert at du mest sannsynlig har ledet meg direkte til feilen ;) Du skriver at dersom du stripser fullgassbryter inne så fungerer motor normalt, og nå skal du høre.... Det fullgassbryter gjør er å deaktivere lambdasonde, slik at motor får bensin kun ut fra nivå på mengdefordeler og grunninnstilling på DPR. Dette betyr at din lambdasonde mest sannsynlig er defekt, eller du har dårlig kontakt/ledningsbrudd til denne. Kjøp ny lambda og se om det løser problemet, pluggene sitter på torpedovegg ca rett bak innsuget. Kjøp original, ikke Biltema. Er enkel lambda på denne, to hvite ledning til varmeelement og en svart for lambdasignal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glemte det, eneste billige måte å øke effekten i motor er trimkam. Velox sine er nok ikke lenger å oppdrive da han har lagt butikken på is - mest sannsynlig for alltid. Dog finnes det andre merker å få tak i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om rotor ikke var bra bør gjerne også fordelerlokk byttes. Sjekket pluggene?

Klave som holder fordeler er festet med en mutter med en tynn blikkplate over. Blikkplate må fjernes eller bøyes opp for å løsne festemutteren. Dersom blikkplate over mutter er på plass og ikke er bøyd opp, så er tenning aldri endret på motoren, og da bør den heller ikke røres uten at det er verifisert nødvendig. Du kan sjekke tenning med tenningspistol samt sette tenning i statisk modus først. Det er grademerker på svinghjul, 12, 15 og 18 grader FØD.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror tenningen stemmer da den går bra. Er bare at den er dau når en drar fra kryss og lugging i ny og ne. Luggingen er vel tennplugger og det kan sikkert ha noe med at den dauer i kryss også.

Blir nok en skikkelig service snart med plugger, lamda, bankesensor osv. Syns den bruker mye bensin. På en kveld med festkjøring, altså meget blandet/hard kjøring kan jeg bruke 60 liter bensin på 1 natt. Til vanlig bruker den 1.2 på blanda kjøring. Er detta innafor eller for mye?

Lukter uforbrent bensin og ryker noe kvitt fra eksos på tomgang.

Må bare si det at for en fantastisk motor og bil! Kommer nok aldri til og selge denne! 

Hva syns du om tanken på trimkam, datasprut og evt turbo? Tenke å fån opp i 200+  hk. Vet det er dyrt men er villig til og putte i en del penger i denna. (Elsker den gromme 10V lyden så her er 20V er uaktuelt) Er vel orginalt smidde stempler og underspyling?

Mye spørsmål her nå, heh

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt, er deksel over festeskrue til fordeler urørt, så er nok tenning ok.

Lugging kan være tenningsfeil, bytte av fordelerlokk, rotor, plugger og pluggledninger kan hjelpe. Dersom ikke skyldes luggingen gjerne bensinmengdefordeler eller falskluft. Disse motorene er veldig følsomme for falskluft, en ørliten lekkasje kan skape store problemer på tomgang.

1.2 liter / mil er mye, min (som original) gikk på 0.7-0.8 på blandet snill kjøring. Høyt forbruk skyldes som regel defekt lambda eller temperaturgiver til ECU.

Trimkam er gode greier, datasprut trenger du ikke da originalt sprut holder til rundt 180 hk. Turbo kan du egentlig glemme da motor ikke er designet for det. Underspyling er det på stempler - som er støpte. Jeg fikk toppen portet, monterte trimkam, avstemt grenrør og datasprut, motor god for 227 hk - men dette koster en del. Skal du likevel bruke en del penger på dette så kan du få inspirasjon fra mitt prosjekt 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.