Gå til innhold

2er feil på at tåkelys kun virker med parklys - Uenig!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde min 1990 Audi 100 på eu-kontroll i dag og fikk 2er feil på at tåkelys fremme og bak ikke virker sammen med nærlys. Kun når lysbryteren står i park-stillet.

Slik har det alltid oppført seg og jeg har aldri fått mangel på dette før. Det er jo rett og slett praktisk da det er vanskeligere å skru på en ulovlig lyskombinasjon.

Men, mekanikeren mente at tåkelys bak skal kunne fungere når man kjører med nærlys.

Det er nok en smal sak å koble dette til å fungere slik de vil, men jeg er ikke enig i at det skal være nødvendig.

Noen som kjenner reglene og kan gi innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 28-5, punkt 10.5 i kjøretøyforskriften sier følgende; 
Lyktene må kunne tennes når fjernlys, nærlys eller tåkelys er tent, og må kunne slukkes uavhengig av disse.
Når tåkebaklys er tent, må betjening av skiftekontakt for nærlys/fjernlys ikke bevirke at det slukker.

Så iflg. forskriften har kontrollør ikke lov til å sette den mangelen han har gjort. (Forutsetter at det du skriver stemmer, og at tåkebaklys kan skrus av med tåkelys foran påslått)
Men, for å sette meg i skoene til kontrolløren så er forskriften vanskelig å tyde, og kan tydes feil (hvor også nærlys nevnes), men det står "eller" ikke "og", så her skal tvilen gå kunden til gode og det skal ikke settes mangel. 

Hvis det er tvil, nei - jeg hadde aldri oppført dette som mangel. 

Hilsen godkjent PKK kontrollør. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, jeg snakka med dem i dag igjen etter de retta en annen feil for meg.

De nekter å gi seg på dette og brydde seg fint lite om både at bilen har gått på norske veier slik i 30 år samt eller/og-formuleringer, de viste til at de nettopp har vært på kurs hos SVV og at dette gikk imot prinsippene med tåkelys.

Jeg mener at når tåka er så tett at man ser det nødvendig å skru på tåkebaklyset vil man i allefall ikke kjøre med nærlyset på...

Jeg får klippe noen ledninger og lage noen hurtigkoblinger, kunne jo så klart tatt det videre til SVV men kontrolhallen er stengt i disse korona-tider og det er jo ikke godt å si hva annet SVV kan finne på av faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår