Gå til innhold

Grand Vitara 1,9 ddis uten turbotrykk.

Ranger emnet


mags

Anbefalte innlegg

Får forsøke å beskrive; Fikk sist høst beskjed om at EGR var tett/sto i stengt stilling av et verksted som sjekket feilkoder fordi de syntes den var så tungstartet. Bestilte derfor ny ventil. Da denne kom viste det seg at den hadde en annen tilkobling enn min originale. Jeg fant da en "overgang" på eBay, samt et koblingsskjema som utgiver ikke kunne garantere. Ny EGR ble montert, og koblet etter skjema. Da kom det istedet opp feilkode som varslet om åpen EGR. Jeg syntes allikevel at motoren gikk noe bedre og var mer lettstartet. I frusterasjon så tok jeg kontakt med en bedrift som foretar tuning, og fikk et godt tilbud på lett tuning samt frakobling av EGR i programvaren. Jeg blendet EGR.  Ved levering av bilen mener jeg den gikk normalt, men etter henting så merket jeg at den hadde null trykk. "Verkstedet" varslet også om at de syntes den gikk dårlig, og hadde da mest troen på tett partikkelfilter. Når jeg hevdet at endringen skjedde på samme tidspunkt som omprogrammeringen ville de gjerne ha bilen inn igjen for å kontrollere om de kunne ha gjort noe galt. De la derfor tilbake originalprogram for test, bilen gikk fortsatt som en "dass". De gjorde da noen enkle feilsøk, og mener det har klarlagt årsak. Og det er her dagens problem kommer inn:
Når en (tilsynelatende godt kyndig) polakk med begrenset norsk skal forsøke å forklare meg (som totalt ukyndig innenfor turbostyring) hvor feilen ligger... Han hadde vissnok sjekket sensorer, som han mente var ok. Derimot mente han at det var "jordingsfeil" mot signalkabel. Han målte spenning inn (et eller annet sted) på 11,4V der det burde ha vært 12,5 -13V. Etter mye om og men forsto jeg det sånn at han hadde tro på at koblingene til "overgangen" til ny EGR kunne være årsak. Han hadde "tvangskjørt" turbo sa han, og han var ikke i tvil om at den ytet det den skulle.

Jeg tenkte jeg nå skal sette tilbake original, nyrenset EGR, og blende denne. Da unngår jeg kabelovergangen, og bør kunne koble denne riktig igjen. Da er jo spørsmålet om dette løser problemet, eller om en evt. feilkobling kan ha drept noe i styringen?? Hva bør jeg egentlig se etter videre i prosessen?

Overgang og "koblingsskjema":
image.png.56f83dc12f5c4e1993fefbf663956a02.pngimage.png.af42119326c0d0a3e17858e51abaf453.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Det er riktig som du sier ang. EGR ventilen. Det er overgang til ny type og denne har bredere stikk som må bygges om. Det ser ut for meg at du har fått riktig ledningsnett. Helt likt du får hos suzuki. Og koblingsskjema som du har, er også riktig. Så problemet er ikke der. Er det ingen feilkoder på bilen? Husk at EGR ventilen må kodes til bilen..

Er jo vanskelig å finne slike feil når du driver å chiper og tuner bilen.. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at EGR måtte kodes til bilen. Så der kan det jo ligge noe, i alle fall med tanke på at jeg umiddelbart etter bytte fikk feilmeldingen om åpen EGR. Jeg merket dog ingen kraftreduksjon på det tidspunktet. Snarere tvert i mot, noe som jeg tolket at kunne skyldes urenhetene i den gamle. Koblingsskjemaet var jeg mer skeptisk til, men det bekrefter jo du nå at er riktig. Det betyr jo allikevel ikke at ikke jeg kan ha gjort noe feil ved koblingen.

Hva ville jeg kunne oppleve om jeg for eksempel koblet det speilvendt? Mikset 2 kabler, eller om en eller flere av lederne ikke har fått en 100% skjøt? Ville jeg i det hele tatt få start, og ville noe av dette kunne medføre "turbotap"?

Som nevnt over så tror jeg at jeg vil forsøke å sette tilbake den originale EGR-ventilen i nyrenset tilstand. Da kan jeg ved hjelp av fargene på kablene også bli helt sikker på at det er koblet riktig.

Jeg har ingen lampe som indikerer feil, og jeg får heller ikke opp noen feil med min enkle feilkodeleser. Dog vet jeg at den ikke er i stand til å finne alt.

I etterklokskapens lys så ser jeg at jeg ikke har gjort situasjonen enklere ved å tune bilen, men når jeg først skulle betale for programmering av stenging av EGR så kom liksom tuningen med på kjøpet.... da ble fristelsen for stor.
Fikk forøvrig tilbakemelding fra min datter i går, som hadde da hadde kjørt bilen t/r Drammen-Gardermoen, at hun syntes den gikk mye mer normalt igjen. Men at den kansje ikke var "så frisk på toppen" som den har vært før. Men ikke noe problem å holde grei motorveifart i 5. gir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er veldig skeptisk til tuning av denne motoren. Spesielt med tanke på DPF systemet. Får du lest ut mengde sot i filtret?

Den vanligste feilen er at folk kobler ledningene speilvendt. Husk at det bilde du har over med tegning av ledningene er sett bakfra inn i kontakten når den er satt på plass. Skal du se inn i kontakta så er det andre veien. Også står det nederst på skrivet fra fabrikken: "Initialize the new EGR valve".

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det ser dessverre ikke ut som om noen av mine to feilkodelesere kan lese ut sotnivå. Jeg har aldri hatt noen lamper tent med budskap rund partikkelfilter.

Da forstår jeg det sånn at det er mulig at bilen ville gå, også med feilkoblet EGR. Da antar jeg at det også ligger en viss sannhet i at feil signaler i en eller flere av disse kablene kan påvirke turbostyring?

Første jobb blir nok da, som nevnt over, å tilbakestille det fysiske ved å sette tilbake original, renset, EGR ventil. Denne skal jo også være den bilen er satt opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få byttet denne EGR-ventilen i dag. Ser da at han som har hatt bilen inne har koblet fra hele kontakten (den hang løst). Er dette naturlig ved blending / av-programmering av egr-funksjon eller skal denne være tilkoblet uansett? Dersom den skal være frakoblet så har det jo lite for seg å sette tilbake originalventilen. Poenget mitt med det var jo for å forsikre meg om at alt er koblet riktig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår