Gå til innhold

Trykk inne i bilen

Ranger emnet


lmh65

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører min nye bil (Q3), så får jeg vondt i ørene når jeg kjører over en lengre distanse.
F.eks Oslo til Drammen. 

Har kjørt med en barometer altimeter (https://www.amazon.co.uk/Sun-Company-Altimeter-202M-Weather-Trend/dp/B079YY8Q7D) som viser at trykket forandrer seg ganske mye inne i bilen på denne distansen (nesten 50 hPa på det meste). Den går opp og ned ut ifra terrenget.

Skal trykke inne i bilen og utenfor være det samme? 

For går du distansen, så tar det jo lang tid før du forandrer trykket og det skjer gradvis. Når du kjører så går det jo bare sekunder og dermed ganske raskt.

Klarer ikke å finne noe annet enn dette som kan gi hodepine og trykk i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nokså normalt ut med trykkforandringer, og ja, trykk inni og utenfor bilen vil følge hverandre.

Atmosfærisk trykk ved havnivå er drøyt 1010 hPa og avtar med ca 1 hPa for hver 8. meter stigning. Altså, 80 meter opp er det atmosfæriske trykket 10 hPa mindre. Drammen ligger ved havnivå, kjører du Oslo-Drammen via E18 så er du oppi ca 260 moh ved Lier. 260/8=32,5. Altså har du 32,5 hPa mindre atmosfærisk trykk ved Lier enn i Drammen.

Trykk i ørene er nokså normalt når man kjører nedoverbakker over en periode. Prøv å tygge tyggis neste gang du kjører den distansen, for å se om det hjelper ;) Dersom ikke, har du bihulebetennelse eller noe i den retning, så kan det forklare saken.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen og det er mer eller mindre det jeg ser på måleren også.
Problemet er at det skjer med begge som er i bilen og ikke bare 1 person. Enten om de kjører alene eller sammen.

Begge får følelsen av at det trykker/presser rundt ørene.
 

Først var det vondt i hodet, tett i ørene/press og kvalme. Det sistnevnte forsvant når det ble gjort en rens av AC.

Bilen har vært sjekket for eksoslekasje, om alt elektronikk er i orden ved service-inntaket under rattet, sjekk om olje, spylervesk lekker (alt er tørt i områdene som er sjekket), pollen/kupe filter byttet.

Det er bedre å kjøre om et av vinduene tas 2-3 cm ned, men da får problemer med at det trekker, konstant flaffring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke alder på bilen, om rens av AC tidligere har blitt neglisjert slik at det er fullt av mugg, om den er kjøpt av firma eller privat. Kanskje ny og skikkelig rens igjen av AC hjelper, om bil er kjøpt av forhandler så ville jeg hørt med de om plagene, da det synes å ha med AC å gjøre. Hvorvidt det er allergisk reaksjon er ikke sikkert, men kan ikke utelukkes?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår