Gå til innhold

V50 med ECU (ECM) problemer

Ranger emnet


C.Fuglestad

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Beklager langt innlegg. Håper noen kan hjelpe meg.

For en tid siden hadde jeg problemer med partikkelfilteret på min Volvo V50 1.9 TDI 2007 model. Det endte med at jeg kappet røret og drillet ut innmaten i filteret og satte alt sammen igjen. Etterpå fikk jeg problemer med at motor gikk i nødmodus fra tid til annen. Vida sier det er unormalt høy verdi fra DP sensor. logisk nok da filteret er borte.

Jeg bestemte meg for å fjerne partikkelfilter og EGR fra hjernen. En kamerat har KESS / K-TAG utstyr og vi ønsket å hente ut firmwaren fra ECU selv, sende det til modifikasjon og flashe inn oppgraderingen. Ikke så lurt viste det seg. denne bilen måtte ha en pinne loddet rett på kretskortet inne i ECU. etter at vi åpnet lokket på ECU for å få adgang så koblet vi den til bilen for å sjekke at at var i orden før vi hentet ut dataen. Nå startet ikke bilen og vi hadde veldig mange feilkoder. tydeligvis har vi skadet ECU når vi varmet opp dekselet for å få limet til å slippe.

neste steg var derfor å sendte ECU for å få den fikset. det endte opp med at den ble sendt til Polen. kort historie - gammel ødelagt firmware hentet ut av den gamle og ny brukt oppgradert med firmwaren til den gamle. sendt tilbake til meg. Bilens startsperre blir aktivert og bilen starter ikke. følgende feilkoder:

 CEM-3A00 ECM, software faulty signal - Incorrect software check sum ECM or CEM
• ECM - 5840 ecm communication problems
• ECM-7100 ecm - qualifier unknown - control module (ECM) has an incorrect code for the immobilizer - The central electronic module (CEM) has an incorrect code for the immobilizer - Damaged engine control module (ECM).

Selskapet i polen sier den virket som den skulle når de sendte den tilbake.

for meg så virker det som at startsperre aktiveres fordi CEM ikke gjennkjenner ECM (ECU). Nå står jeg fast. Har noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å få start på bilen? Jeg har Vida men ikke profosjonell kunskap om hvordan den kan brukes. All hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår