Gå til innhold

1.4l TSI vs 2.0 TDI?

Ranger emnet


jtfidje

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Vi er på utkikk etter ny bil og ser at en Touran 2016+ ticker de fleste av boksene på vår ønskeliste, men så kommer det store spørsmålet; Bensin eller diesel?

Har prøvd å lese meg opp så godt jeg kan på hva de forskjellige motorene har for egenskaper og ser at det oftest er de to motorene i tittelen som blir trukket frem. 
Hvilke erfaringer har dere her? Hva ville dere valgt, og hvorfor?

Takk på forhånd for hjelp her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn er det én ting som avgjør hva du bør velge, resten blir personlig preferanse. 
 

Kjører du mye, og langt er diesel det selvskrevne valget, men hvis det derimot er lite/mye småkjøring bør du gå for bensin. 
 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Jesper1201 skrev:

I bunn og grunn er det én ting som avgjør hva du bør velge, resten blir personlig preferanse. 
 

Kjører du mye, og langt er diesel det selvskrevne valget, men hvis det derimot er lite/mye småkjøring bør du gå for bensin. 
 

 

Tusen takk for kjapt svar!!

Finnes det noe "definisjon" på hva som er mye og lite? Relativt kort vei til jobb og barnehage, så starten på dagen er veldig korte strekk, men etter jobb er turen til byen 10km én vei. Så har vi ofte lengre turer i helgene på 40km én vei. Tenker vi da at det primært er småkjøring?

Og hvorfor er det egentlig slik at lengre turer = diesel, og korte turer = bensin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir primært småkjøring ja, så dere bør nok satse på bensinmotor.

Er ikke noe fasit på hva som defineres som småkjøring eller langkjøring, men jeg mener at hvis det er hyppige (daglige eller flere ganger daglig) turer på under 10km så bør det velges bensin. Er veien til jobb på rundt 15km eller mer, så kan diesel vurderes ift. hvordan kjøremønsteret er på stekningen. Er det 15km by er fortsatt bensin foretrukket, men hvis det er 15km landevei kan diesel vurderes. Helst bør en egentlig over 20km én vei for at det skal være "sundt" for motoren.
Når sant skal sies, så skader det ikke en dieselmotor å kjøre 1km til butikken og hjem ol. så lenge den regelmessige bruken tilsier at en ikke primært driver med småkjøring. 

Særlig vinterstid så sliter en dieselmotor å få god temperatur på kortere turer, det resulterer i mer sot og koksdannelse i forbrenningen da forbrenningstemperatur og motortemparatur aldri når optimal temperatur. Det igjen resulterer i at partikkelfilter, EGR og innsug soter igjen og problemene oppstår fort og dyre. 
På småturer/småkjøring så vil ikke DPF og motor oppnå temperaturer som kreves for at DPF skal utføre en regenerering (brenne opp sotpartikler), og det vil bli trøbbel i det lange løp. 
Komfortmessig så sliter også en dieselmotor (uten tilleggsvarmer, dog. har Touran dette som standard) å oppnå temperatur på kjølevæska med det resultat at det tar lang tid å få god temperatur i kupeen. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Det blir primært småkjøring ja, så dere bør nok satse på bensinmotor.

Er ikke noe fasit på hva som defineres som småkjøring eller langkjøring, men jeg mener at hvis det er hyppige (daglige eller flere ganger daglig) turer på under 10km så bør det velges bensin. Er veien til jobb på rundt 15km eller mer, så kan diesel vurderes ift. hvordan kjøremønsteret er på stekningen. Er det 15km by er fortsatt bensin foretrukket, men hvis det er 15km landevei kan diesel vurderes. Helst bør en egentlig over 20km én vei for at det skal være "sundt" for motoren.
Når sant skal sies, så skader det ikke en dieselmotor å kjøre 1km til butikken og hjem ol. så lenge den regelmessige bruken tilsier at en ikke primært driver med småkjøring. 

Særlig vinterstid så sliter en dieselmotor å få god temperatur på kortere turer, det resulterer i mer sot og koksdannelse i forbrenningen da forbrenningstemperatur og motortemparatur aldri når optimal temperatur. Det igjen resulterer i at partikkelfilter, EGR og innsug soter igjen og problemene oppstår fort og dyre. 
På småturer/småkjøring så vil ikke DPF og motor oppnå temperaturer som kreves for at DPF skal utføre en regenerering (brenne opp sotpartikler), og det vil bli trøbbel i det lange løp. 
Komfortmessig så sliter også en dieselmotor (uten tilleggsvarmer, dog. har Touran dette som standard) å oppnå temperatur på kjølevæska med det resultat at det tar lang tid å få god temperatur i kupeen. 

 

Aha jeg forstår :-) Tusen takk igjen for kjapt svar og gode råd!

Slenger på et lite spørsmål til her helt på tampen; Hvis jeg laster opp Touranen full med både unger og bagasje, tror du den 1.4l vil være litt "spinkel", eller vil jeg ikke få noe problemer med tyngre last i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår