Gå til innhold

Audi A6 problemer med bremser/rister i pedal

Ranger emnet


matsarntzen

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å høre her om det er noen som har hatt det samme problemet som jeg har på min Audi A6 2014 177HK og finne ut den billigste løsningen dersom det er noen.

Da jeg kjøpte den i høst var skivene dårlige og det ristet noe fryktelig sa jeg bremser. Fikk dermed forhandler til å fikse nye både foran og bak. Dermed var bremsene helt fine.

Men nå de siste ukene har det begynt å rise litt i bremsepedalen, med en gang man legger press på den og lugger spesielt mot full stopp. Pedalen kan heldigvis presses helt inn. 
Jeg har tilgang til bukk og skrudde av caliper bak for å sjekke kast i skive, noe det ikke var og burde heller ikke være når de er så nye. Dermed smørte jeg opp gliderne på nytt som også så bra ut. Prøvekjørte og samme problem var der.

Skrudde dermed av caliperne foran og fant ut at gliderne var helt tørre. Smurte opp og sjekket for kast, noe det heller ikke var. Prøvekjørte og den virker litt bedre, men fortsatt ikke helt.

Dermed kommer jeg til poenget mitt; jeg frykter (og håper) at det da kun er lufting av bremsene som kan være løsningen på problemet, men dersom ikke dette hjelper, hva kan da være årsaken til denne ristingen og luggingen ved nedbremsing? Kjenner det kun i bremsepedalen og ikke i rattet. 
 

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 
 

Akslinger og foringer er fine, det samme med støtdempere og fjærer.

Målte ikke annet enn at bilmekanikeren jeg kjenner prøvde å se og kjenne etter, og konkluderte med at det ikke var noe kast i de, i og med at de også er såpass nye. Men dersom du er ganske sikker på at det er skivene foran bør jeg kanskje prøve å få målt de.

Ingen vits i å gi et forsøk med lufting heller mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er garantert at lufting ikke hjelper. 
Måling av skiver skal utføres med måleur, testing av bremser i benk vil også vise kast i skiver.

Utifra symptomene, risting så fort du trår på pedal, kan jeg med nesten 100% prosent sikkerhet at det er skiver foran, det er veldig lite annet det kan være og da ville det ikke komme sakte men sikkert.

Først og fremst så tar ikke bremsene bak før du trår litt hardere og når risting oppstår ved lett brems belastes hjulopphenget veldig lite.

No offence til han du kjenner, men han burde vite at «øyemål» og «kjenne etter» ikke er gode metoder for å kontrollere skiver for kast. 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du forklarer virker logisk nok. Burde kanskje målt de ordentlig med måleur, men har dessverre ikke dette verktøyet tilgjengelig. Kun derfor det ble en litt rask sjekk på øyemål og kjenne etter, for å sjekke om det kunne være andre enkle løsninger :)

Takk for innsikt og tanker, da blir utfallet at jeg ringer bilforhandler igjen og det blir en reklamasjon på skivene ettersom de er 2 måneder gamle. Får snakke meg til bedre kvalitet på skiver nå og helst ventilerte, og betale mellomlegget om det skulle være helt umulig for han selv om han ikke taper stort på dette ettersom han selv kan reklamere skivene der han kjøpte dem. 
 

Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår